Kleur
Laat jouw CTA eruit springen met een pakkende en sprekende kleur. Kies voor een heldere kleur dit complementair is aan je website of juist contrasterend. Opvallende kleuren laten trekken direct de aandacht van een gebruiker. Twijfel je welke kleur past? Je kunt dit altijd A/B testen om te kijken wat werkt.
Grootte
Hoe groter het is hoe meer dit het oog trekt. Daarom is de kop van een website altijd groter als de kopjes hieronder. Ten minste als je het natuurlijk pad volgt. Met grootte maak je duidelijk wat belangrijk is en wat hier ondergeschikt aan is.
Naast kleur en grootte zijn er nog enkele technieken die je kunt gebruiken op je website.
Contrast
Met behulp van contrast kleuren kun je de focus van bezoekers op je CTA’s leggen. Denk maar aan 3 opties op je website en je wilt dat gebruikers optie A kiezen. Dan kan het helpen om deze optie een andere kleur te geven dan de kleuren in je huidige kleurenschema zodat deze meteen opvalt.
Witruimte
Met witruimte in je ontwerp kun je aandacht vestigen op onderdelen die belangrijk zijn en hier behoudt je tegelijkertijd een goeie rust en balans op je website. Less is more.
Afstand en herhaling
Als je elementen op je website dicht bij elkaar plaatst zeg je tegen gebruikers automatisch dat ze gerelateerd zijn en bij elkaar horen. En als je dan deze elementen herhaalt als ze betrekking hebben tot gerelateerde content leer je een gebruiker wat ze moeten verwachten bij de uitstraling van dat specifieke element.
Het gebruik van lettertypes en lettergroottes
Lettertypes zijn een groot onderdeel van je website en van site identiteit. Naast kleur en het gebruik van je logo is het kiezen van een passend lettertype een belangrijke stap om meer hiërarchie in je site te creëren. Een lettertype helpt om je website te organiseren en classificeren.
Een lettertype hiërarchie heeft 3 onderdelen.
Primair
Je primaire tekst is doorgaans de grootste tekst op je pagina. Dit trekt de eerst aandacht wanneer een bezoeker op je website belandt en bevatten de titel van je website, of je belangrijkste buzz woorden/ slagzin.
Secundair
Je subtitels zijn meestal kleiner vergeleken met de primaire tekst. Maar deze vallen nog steeds zodanig op dat je bezoeker weet dat ze belangrijk zijn. En helpen met het geven van markers om het natuurlijke pad op je website te volgen.
Tertiair
Het tertiaire lettertype bevat alle tekst die het kleinst verschijnen op je website. Denk hierbij aan lopende tekst, quotes, links etc. ze kunnen zowel lang als korte teksten bevatten.
Dus hoe ‘natuurlijk’ is jouw website.
Geef jouw website in een oogopslag duidelijkheid over waar je gebruiker moet kijken? Maak gebruik van visuele hiërarchie! En volg het natuurlijk pad. Originaliteit is mooi maar het ontwerp moet nooit over de functie van de website gekozen worden.