Online marketing

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

3 min leestijd

Je bent niet de enige met een website in de lucht en je was ook niet de eerste persoon met een website online. Ten minste daar gaan we vanuit. Door de grote hoeveelheid websites die al bestaan en die dagelijks gebruikt worden zijn er een aantal verachtingspatronen ontstaan. En daarnaast neemt de mens nog een aantal zaken met zich mee waar je rekening mee kunt houden bij het ontwerpen of analyseren van je website.

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Met het natuurlijke pad bedoelen we die verwachtingspatronen of standaard patronen die de gebruiker heeft die invloed hebben op de manier waarop ze jou website gebruiken. Het klinkt nu misschien nog wat zweverig maar we maken dit zo concreet mogelijk.

Leespatronen

Mensen hebben een aantal leespatronen, sommige bestaan al voordat er websites waren (dus vanuit een boek) en andere zijn erbij gekomen speciaal voor online. Deze leespatronen bepalen hoe en waar een gebruiker naar kijkt als ze op je website komen.

Z-patroon

Het Z-patroon is het meest natuurlijke leespatroon (ten minste in de westerse wereld), het Z-patroon betekent letterlijk lezen in een Z vorm. Dus van links naar rechts en daarna naar een nieuwe zin eronder. Dit leespatroon is de meest traditionele vorm van lezen bijvoorbeeld in boeken.

Met een Z- zit het meeste ‘gewicht’ van de lezer ofwel direct links boven ofwel rechts aan het einde van de zin. Dit is waar je jouw CTA buttons wilt plaatsen.

F-patroon

Het F-patroon volgt de letter F waarbij het gros van de focus ligt in een lijn naar beneden vanaf de linker kant. De letter F symboliseert in dit geval ook de motivatie om te blijven lezen. Bovenaan de pagina leest men de volledige breedte van de pagina maar naarmate de pagina langer wordt blijft de focus vooral aan de linkerkant. Dit patroon focust al meer op scannen dan lezen.

Zorg er dus voor dat jouw meest belangrijke zaken eerst vermeld worden en vooral links doet het goed.

Taartlaag patroon

Deze relatief nieuwe leesvorm is vooral gericht op scannen, namelijk het eerst lezen van alle koppen van de alinea voordat je verder gaat lezen. Een gebruiker zal je website dus ‘afrekenen’ op koppen om te achterhalen of ze kunnen vinden wat ze zoeken.

Conventies

Conventies houdt letterlijk in een uitgangspunt of vormgevingspatroon. Conventies in websites worden letterlijk gemaakt door datgene wat conventioneel is ofwel vaak voorkomt. Voorbeelden van conventies zijn de plaatsing van de zoekbalk, de plaatsing van het logo of gebruik van iconen. Natuurlijk zijn er eindeloos veel conventies in website design. Om een beeld te geven zetten we er een aantal uiteen.

Logo plaatsing

Waar vind je het logo op de website? Juist….. linksboven of in het midden. En wat gebeurt er als je op een logo klikt? Dan wordt je teruggestuurd naar de homepagina. Dit is zo gebruikelijk geworden dat men dit gewoonweg verwacht. Afwijken van deze norm maakt jouw website minder gebruiksvriendelijk.

Zoekbalk

Een zoekfunctie op de website? Deze plaats je natuurlijk linksboven en je maakt hier gebruik van het welbekende icoon. Een andere gebruikelijke plaats is in het midden boven. Een zoekbalk op een andere plek zetten zal inhouden dat men deze hoogstwaarschijnlijk over het hoofd ziet.

Iconen

Iconen worden op veel websites gebruikt en daardoor zijn sommige iconen onlosmakelijk verbonden met een functie. Denk aan het winkelmandje voor het starten van het bestelproces of het telefoon icoon voor bellen. Meer weten over iconen? Lees onze eerdere blog (linken naar blog lorenzo).

(Visuele) hiërarchie

Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer. Binnenkort vertellen we je meer over visuele hiërarchie binnen een website.

Dus volg jij het natuurlijke pad

Er zijn bijna te veel designprincipes, (verwachting)patronen en conventies om uit te leggen. Toch hopen we dat je nu meer gevoel hebt bij het natuurlijk pad. Eigenlijk is het zo simpel als dit: wees origineel maar probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. De gebruiker is bekend met het wiel en werkt hier al jaren heel fijn mee samen.

Kijk eens naar de bekende webshops en zoek de verschillen. Als het gaat om indelingen zal je hier er maar weinig zien. Die overeenkomsten die ze allemaal hebben dat is met een reden: het natuurlijke pad.

Ook interessant

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Segmentatie: wat is het en wat zijn de voordelen?
Bekijk alle berichten