Online marketing

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

5 min leestijd

Het lijkt misschien niet zo belangrijk om te weten of je bezoekers scrollen op je website, maar dit is het wel! Staan bijvoorbeeld de openingstijden van je winkel helemaal onderaan in de footer van je website en nergens anders? Als blijkt dat bezoekers  maar tot de helft van de pagina scrollen missen ze deze belangrijke informatie en weten ze dus niet wanneer jouw winkel geopend is. Daarom lichten we graag toe hoe je de scrolldiepte meet in Google Analytics 4.

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Standaard scrolldiepte

In Google Analytics wordt standaard de scrolldiepte gemeten wanneer je de verbeterde meting (enhanced conversion) hebt ingeschakeld. Op deze manier meet Google een scrollgebeurtenis wanneer 90% van de verticale scrolldiepte zichtbaar is.

We willen deze scrolldiepte nauwkeuriger gaan meten. Daarom maken we gebruik van de Google Tag Manager. Voor we dat kunnen doen moeten we de standaard scrolldiepte uitzetten. Dit doe je door in Google Analytics naar Beheer en Gegevensstreams te gaan en voor gegevensstream te kiezen.

Klik rechts op het tandwiel icoon – verbeterde meting. Verschuif nu het balkje bij “Scrolls” naar links zodat het uit staat.

Websitestream scrolldiepte

Google Tag Manager

Nu de standaard scrolldiepte meting is uitgeschakeld gaan we naar de Google Tag Manager om de nauwkeurige meting in te schakelen. Wanneer je dit te technisch vindt, maar wel graag de nauwkeurige scrolldiepte wilt meten vraag dan hulp aan je webbouwer of natuurlijk aan ons!

Stap 1: Ga naar de Tag Manager

Stap 2: Ga naar het tabblad Variabelen en klik rechtsboven op de blauwe button configureren.

Rechts opent er nu een overzicht van alle ingebouwde variabelen.

Stap 3: Ga naar het onderdeel Scrollen en vink hier alle drie de scroll variabelen aan.

Scroll variabelen

Trigger

Na het instellen van de variabelen gaan we de trigger instellen via de Tag Manager. Hiervoor gebruiken we de standaard trigger “Scrolldiepte”.

Stap 1: Kies voor het tabblad “Triggers” en klik op de blauwe button “nieuw”.

Stap 2: Geef de trigger de naam “scrolldiepte” en selecteer de standaard trigger ‘scrolldiepte’ bij het type “betrokkenheid van gebruikers”.

Stap 3: Vink nu ‘Diepten voor verticaal scrollen aan en geef hier de percentages in die je wilt meten. Bijvoorbeeld 25%, 50%, 75% en 100% van de pagina.

Trigger scrolldiepte

Tag instellen

Nu we de scrolldiepte trigger hebben ingesteld kunnen we de tag instellen. Hiervoor maken we gebruik van de GA4-gebeurtenis.

Stap 1: Kies voor het tabblad “tags” en klik op de blauwe button “nieuw”.

Stap 3: Geef de tag de naam “scrolldiepte” en selecteer de standaard tag “GA4-gebeurtenis”.

Stap 4: Bij “configuratietag” selecteer je GA4 en dan bij gebeurtenisnaam voer je Scroll_{{Scroll Depth Threshold}} in via het blokicoontje rechts.

Met deze instellingen zorg je ervoor dat er een aparte gebeurtenis wordt gemeten bij alle percentages die je hebt ingevuld. Heeft een bezoeker 75% van de pagina bezocht dan zie je dit terug in Google Analytics als een gebeurtenis met de naam Scroll_75.

Tag scrolldiepte

Testen of je de scrolldiepte goed hebt ingesteld

Net zoals bij alle andere tags die je hebt ingesteld gaan we testen of je het goed hebt gedaan en de scrolldiepte nu nauwkeurig wordt gemeten. Als eerste testen we dit via de voorbeeldmodus van de Google Tag Manager. Open je website dus in de voorbeeldmodus van de Tag Manager.

Stap 1: Scroll op je website volledig naar beneden.

Stap 2: Ga terug naar de Tag Manager en kijk welke tags er gemeten zijn. Als je het goed hebt ingesteld zie je de tag “scrolldiepte” staan. Vervolgens open je deze tag om te zien of je ingevulde percentages goed zijn doorgekomen. Dit doe je door te klikken op ‘Scroll Depth” à “Scrolldiepte tag”.

Stap 3: Nu ga je naar de tag details. Klik rechtsboven “Values” aan en kijk of de gebeurtenisnaam Scroll_ percentages is.

Werkt dit goed, dan kun je nu de aanpassingen verzenden en publiceren.

Vervolg: de scrolldiepte toevoegen aan je rapportages

Nu je de scrolldiepte nauwkeurig meet wil je deze ook toevoegen aan je Analytics rapportages. Hoe je dat doe lees je in het volgende blog.

 

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Segmentatie: wat is het en wat zijn de voordelen?
Bekijk alle berichten