Standaard scrolldiepte
In Google Analytics wordt standaard de scrolldiepte gemeten wanneer je de verbeterde meting (enhanced conversion) hebt ingeschakeld. Op deze manier meet Google een scrollgebeurtenis wanneer 90% van de verticale scrolldiepte zichtbaar is.
We willen deze scrolldiepte nauwkeuriger gaan meten. Daarom maken we gebruik van de Google Tag Manager. Voor we dat kunnen doen moeten we de standaard scrolldiepte uitzetten. Dit doe je door in Google Analytics naar Beheer en Gegevensstreams te gaan en voor gegevensstream te kiezen.
Klik rechts op het tandwiel icoon – verbeterde meting. Verschuif nu het balkje bij “Scrolls” naar links zodat het uit staat.
Google Tag Manager
Nu de standaard scrolldiepte meting is uitgeschakeld gaan we naar de Google Tag Manager om de nauwkeurige meting in te schakelen. Wanneer je dit te technisch vindt, maar wel graag de nauwkeurige scrolldiepte wilt meten vraag dan hulp aan je webbouwer of natuurlijk aan ons!
Stap 1: Ga naar de Tag Manager
Stap 2: Ga naar het tabblad Variabelen en klik rechtsboven op de blauwe button configureren.
Rechts opent er nu een overzicht van alle ingebouwde variabelen.
Stap 3: Ga naar het onderdeel Scrollen en vink hier alle drie de scroll variabelen aan.
Trigger
Na het instellen van de variabelen gaan we de trigger instellen via de Tag Manager. Hiervoor gebruiken we de standaard trigger “Scrolldiepte”.
Stap 1: Kies voor het tabblad “Triggers” en klik op de blauwe button “nieuw”.
Stap 2: Geef de trigger de naam “scrolldiepte” en selecteer de standaard trigger ‘scrolldiepte’ bij het type “betrokkenheid van gebruikers”.
Stap 3: Vink nu ‘Diepten voor verticaal scrollen aan en geef hier de percentages in die je wilt meten. Bijvoorbeeld 25%, 50%, 75% en 100% van de pagina.
Tag instellen
Nu we de scrolldiepte trigger hebben ingesteld kunnen we de tag instellen. Hiervoor maken we gebruik van de GA4-gebeurtenis.
Stap 1: Kies voor het tabblad “tags” en klik op de blauwe button “nieuw”.
Stap 3: Geef de tag de naam “scrolldiepte” en selecteer de standaard tag “GA4-gebeurtenis”.
Stap 4: Bij “configuratietag” selecteer je GA4 en dan bij gebeurtenisnaam voer je Scroll_{{Scroll Depth Threshold}} in via het blokicoontje rechts.
Met deze instellingen zorg je ervoor dat er een aparte gebeurtenis wordt gemeten bij alle percentages die je hebt ingevuld. Heeft een bezoeker 75% van de pagina bezocht dan zie je dit terug in Google Analytics als een gebeurtenis met de naam Scroll_75.
Testen of je de scrolldiepte goed hebt ingesteld
Net zoals bij alle andere tags die je hebt ingesteld gaan we testen of je het goed hebt gedaan en de scrolldiepte nu nauwkeurig wordt gemeten. Als eerste testen we dit via de voorbeeldmodus van de Google Tag Manager. Open je website dus in de voorbeeldmodus van de Tag Manager.
Stap 1: Scroll op je website volledig naar beneden.
Stap 2: Ga terug naar de Tag Manager en kijk welke tags er gemeten zijn. Als je het goed hebt ingesteld zie je de tag “scrolldiepte” staan. Vervolgens open je deze tag om te zien of je ingevulde percentages goed zijn doorgekomen. Dit doe je door te klikken op ‘Scroll Depth” à “Scrolldiepte tag”.
Stap 3: Nu ga je naar de tag details. Klik rechtsboven “Values” aan en kijk of de gebeurtenisnaam Scroll_ percentages is.
Werkt dit goed, dan kun je nu de aanpassingen verzenden en publiceren.
Vervolg: de scrolldiepte toevoegen aan je rapportages
Nu je de scrolldiepte nauwkeurig meet wil je deze ook toevoegen aan je Analytics rapportages. Hoe je dat doe lees je in het volgende blog.