Online marketing

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

4 min leestijd

Wanneer wij starten met een (nieuwe) website is zoekwoordenonderzoek altijd de basis voor de marketing. Zoekwoorden onderzoek biedt inzicht in waar door jouw potentiële klanten naar wordt gezocht en hoe vaak dit gebeurt. Zo kunnen we de juiste woorden signaleren voor teksten op de website en voor campagnes. Maar buitenom het gebruik voor SEO en SEA biedt het ook veel inzicht in wat je klanten bezighoudt. Kortom, een goed zoekwoordenonderzoek is essentieel. Maar hoe voer je dit uit?

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Zoekwoordenonderzoek wat is het?

Zoekwoordenonderzoek is in essentie niets meer en niets minder dan het verzamelen van belangrijke zoekwoorden en zoektermen rondom je dienst of product. Dit gaat bijvoorbeeld om synoniemen, combinaties van je zoekwoord met andere termen of vragen rondom je product of dienst. Bij zoekwoordenonderzoek bekijk je welke termen er zijn, wat de maandelijkse zoekvolumes zijn en hoe de concurrentie is op de zoekwoorden voor betaald en organisch verkeer.

Waarom zoekwoordenonderzoek

Natuurlijk weet je als ondernemer veel over je producten en over je klant, toch is zoekwoordenonderzoek een must voor jouw marketingstrategie. Zo biedt zoekwoordenonderzoek input voor je SEO-strategie, namelijk welke zoekwoorden je gebruikt voor het maken van een goed vindbare landingspagina.

Voor je zoekadvertenties geeft het inzicht in welke zoekwoorden rendabel zijn voor campagnes. Maar ook daarbuiten geeft het tal van inzichten. Namelijk welke vragen houden mijn klanten bezig? Dit geeft weer input voor een goed FAQ-pagina.

Zoekwoorden geven inzicht in wat je klanten bezig houdt in iedere fase van de customer journey.

Zo kan de klantreis in zoektermen er zo uitzien. Van een oriënterende term steeds dieper tot de daadwerkelijke keuze is gemaakt.

  • ‘Wat zijn de beste merken voor een laptop?’
  • ‘LG laptop’
  • ‘LG Gram 14Z90Q-G.AR56N’

Hierdoor krijg je inzicht in je klanten en hun klantreis.

Zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Nu is het tijd om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. We geven je graag wat tips over hoe, waar en met welke tools je gemakkelijk achter je zoekwoorden kunt komen.

Brainstormen

We hebben het net al even laten vallen. Jij kent natuurlijk als ondernemer je product en je klant als geen ander. Begin dus bij je zelf en maak een lijstje van woorden en synoniemen die vasthangen om je product of dienst. Deze zijn later in het zoekwoordenonderzoek weer essentieel.

Zoekwoorden

Met een Google Ads account kun je de zoekwoordplanner gebruiken, hiervoor heb je enkel een account nodig. Je hoeft geen advertenties te maken, het is dus volledig gratis. In de zoekwoordplanner voer je de zoekwoorden in die je net hebt bedacht. Op basis van die zoekwoorden krijg je extra suggesties, synoniemen en gerelateerde termen. Hier worden ook zoekvolumes en concurrentie (voor betaald verkeer) weergegeven.

URL

Naast zoekwoorden kun je ook beginnen met een URL, als je al een website hebt dan kun je op basis van de termen die nu op je website staan extra zoekwoorden vinden die Google aanraadt. Tip: probeer ook eens de URL van je concurrent

Concurrentie

We lieten het daarnet al vallen. Maar soms is het helemaal niet erg om naar de concurrent te kijken. Vanuit hun URL of gewoon door op de website te kijken kun je tal van zoekwoorden en relevante vragen vinden die verwant zijn aan je product of dienst.

Gerelateerde zoekwoorden

Als je een zoekwoord intypt is Google krijg je helemaal onderaan de pagina een hoop suggesties onder het kopje ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Hier kun je gebruik maken van de snowballing techniek, ofwel doorklikken op termen om alle relevante termen te vinden.

Suggesties

Als je bezig bent met het invullen van een zoekopdracht in Google vult Google deze altijd aan met verschillende suggesties. Ook dit biedt weer meer inzichten in relevante termen.

Combineer tools waar mogelijk

Hoe meer data, hoe meer inzicht. Naast de gratis mogelijkheden vanuit eigen onderzoek en Google zoekwoordplanner zijn er ook tal van betaalde tools welke inzicht kunnen bieden. Zelf maken we gebruik van SemRush. Met deze betaalde tools krijg je vaak meer inzichten, bijvoorbeeld welke zoekwoorden nu al goed scoren op je pagina. Deze zoekwoorden wil je natuurlijk behouden.

Zoekwoorden verzamelen

Verzamel alle relevante zoekwoorden inclusief zoekvolume en concurrentie in één bestand. Bijvoorbeeld een Excel bestand.

Data opschonen

Nu heb je een groot aantal zoekwoorden verzameld maar zijn ze allemaal relevant. Nu is het zaak om ze allemaal te bekijken en in te schatten welke zoekwoorden wel of niet bij je bedrijf passen.

Intentie bepalen

Kijk ook eens naar de intentie achter de zoekwoorden, ofwel wat wil iemand bereiken met het zoekwoord. Willen ze iets kopen of zoeken ze gewoon informatie. En hoe is dit relevant voor jouw bedrijf?

Clusteren

Maak aantekeningen en plaats ze in een cluster. Ter verduidelijking: Bij een onderzoek voor een schoenenzaak wil je in een goed zoekwoordenonderzoek al aangeven om wat voor schoenen het gaat, zo splits je termen voor sportschoenen en laarzen al met een aantekening. Deze maakt het later makkelijker te gebruiken.

Waarom is zoekintentie zo belangrijk

Zoekintentie biedt de context voor de zoekopdracht. Deze geeft jou weer inzicht over waarom iemand zoekt en dus ook hoe je deze term gebruikt en voor welke doeleinden. Bijvoorbeeld sportschoenen kopen is commercieel, deze zet je in voor SEA. De beste sportschoenen is een term die informationeel is, deze past beter bij een blog of een landingspagina zonder koopintentie. Er zijn 4 belangrijke zoekintenties te herkennen:

  1. Informationeel: Gericht op het zoeken van informatie, vooral in de oriënterende fase.
  2. Navigationeel: Gericht op een specifieke website, dus als iemand je merknaam googelt.
  3. Commercieel: Gericht op commercie, klant wil overgehaald worden om jouw producten te kiezen.
  4. Transactioneel: Klant wil een aankoop doen, dus bijvoorbeeld een productgerichte zoekopdracht of een zoekterm met kopen.

Aan de slag met je zoekwoordenonderzoek

Nu je inzicht hebt in alle zoekwoorden die relevant voor je zijn kun je aan de slag met je zoekwoordenonderzoek. Kies de juiste termen voor jouw doeleinden. Ga je een pagina schrijven of is het voor een campagne. Bij het selecteren van de juiste zoekwoorden kijk dan naar.

  • Doel: wat wil je bereiken?
  • Relevantie: Hoe relevant zijn de zoekwoorden aan het doel.
  • Zoekvolume: Hoeveel bereik kun je generen.
  • Concurrentie: Hoeveel andere partijen maken gebruik van de term of termen.
  • Zoekintentie: Is de intentie van de zoekwoorden ondersteunend aan je doel.
  • Zoektrends: Is het zoekwoord relevant in de huidige situatie. Bijvoorbeeld zomerschoenen aanpakken in de winter is niet in lijn met trends.

Ga aan de slag met zoekwoorden en kijk wat dit kan doen voor jouw marketingstrategie.

Hulp nodig?

Hopelijk kun je nu aan de slag met zoekwoordenonderzoek met deze tips. Wil je liever dat wij een gedegen zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren? Geen probleem, we gaan graag aan de slag met jouw business!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Segmentatie: wat is het en wat zijn de voordelen?
Bekijk alle berichten