Meest gedownloade iconen
Je zou zeggen dat het meest gedownloade icoon het 'opslaan' icoon of de 'instellingen' icoon is. Maar dit is niet helemaal waar.
Deze iconen behoren tot de lijst.
- Delete
- Search
- Home
- Settings
- Calendar
- Plus
- Contacts
- Message
Als je 'delete' vervangt door 'sluiten', dan snap je waarom dit icoon zo populair is, Alle applicaties, pagina’s en of pop-ups moeten gesloten worden.
Moeten al deze iconen in je website zitten? Nee, de hoeveelheid downloads van deze lijst geeft niet weer dat ze allemaal even belangrijk zijn.
Meest tegenstrijdige iconen
Deze iconen worden gebruikt in bijna elke site of app, maar niemand weet eigenlijk precies wat ze daar doen. Sommige designers zijn ervan overtuigd dat deze iconen zo snel mogelijk geïmplementeerd en getest moeten worden in je prototype. Met alle tegenstrijdigheid die er over deze aanpak bestaat, zit er wel een beetje waarheid in. De winnaars van deze categorie zijn…
Het hamburger icoon
Hier zijn al meer blogs en artikelen over geschreven dan over het Romeinse rijk. Of zelfs nog meer dan over het recente herontwerp van het Twitter-logo. Ik denk dat het icoon niet een kwestie is van bruikbaarheid, maar dat het meer een trend is.
Het save icoon
Deze is best interessant. Weet je nog hoe een diskette er uit zag? Of beter gezegd weet je wat een diskette is? Als je het aan een deel van je klanten zou vragen, is er een kans dat de jongere generatie niet meer weten wat het is. Dus je kunt de traditie van het gebruik van diskette icoon voortzetten of je kunt experimenteren met een Cloud icoon. De keuze is aan jou.
Het hartjes icoon
Hou je van me? Of wil je iets met me delen? Dit icoon is moeilijk te begrijpen. Is het een 'like' icoon, een 'deel' icoon of is het een 'bladwijzer' icoon? Niemand weet het, dus je moet het zelf bepalen. Natuurlijk kun je dit icoon gebruiken! Maar, zorg ervoor, nadat gebruikers hierop geklikt hebben, dat ze genoeg feedback krijgen over wat ze net gedaan hebben. En, zorg ervoor dat ze hun actie kunnen terugdraaien. Dit geldt ook voor het 'ster' icoon.
The Untouchables
De laatste sectie van musthave iconen zijn de onaantastbare iconen of the untouchables. Als je deze aanpast op je website of op je app, kun je met zekerheid zeggen dat dit je conversies op je site gaat beïnvloeden. We bedoelen dit niet in positieve zin. Dus als je verkeer, conversies en misschien ook karma onaangetast wilt laten, kun je beter de volgende iconen met rust laten.
- Social media iconen
- Winkelmandje
Nu heb je een bruikbare set
We vertelden al eerder in dit blog dat er geen set iconen bestaat met 'meest gebruikte iconen' voor je webdesign. Maar, nu heb je ongeveer wel een idee. Natuurlijk zul je meer iconen op je website gebruiken. Die iconen voeren dan wellicht complexere acties uit als 'opslaan' en 'sluiten'. Maar, als je dit advies in gedachte houdt, ben je op het goede pad:
- Vermijd het aanpassen van iconen, alleen maar omdat het leuk of anders lijkt. Als de gebruiker geen idee heeft wat het icoon betekent dan kun je ervan uitgaan dat het niet het gewenste effect gaat opleveren op je website.
- Voor standaard acties en handelingen kun je beter research doen. Bijvoorbeeld wat andere sites gebruiken, zodat je aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet. Je gebruikers zullen je hiervoor bedanken.
Dus, ben je op zoek naar duidelijke iconen? Dan kun je met onze tips aan de slag op je website. Kom je er niet uit of hebben je iconen niet het gewenste resultaat? Neem dan contact op en onze online-marketeers gaan voor je aan de slag.