Online marketingHoe bepaal je een goed marketingbudget

3 min leestijd
Davina Schot

Marketing moet je zien als investering. Nog te vaak worden kosten voor adverteren gezien als kostenpost en niet als meerwaarde voor je bedrijf. Toch zien we positieve resultaten bij het inzetten van marketing.

Hoe bepaal je een goed marketingbudget

Wat zijn je marketingdoelen

Afhankelijk van jouw marketingdoelen en de bijbehorende campagne instellingen varieert je marketingbudget. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een campagne ingericht op merkbekendheid, hierbij gaat het vaak om het bereiken van een grote groep mensen. Een traditionele tv campagne of een grote campagne op YouTube zijn voorbeelden van campagnes gericht op merkbekendheid. Hoe groter je groep mensen hoe hoger de kosten.

Door aan te sturen op aankopen kun je veel gerichter zoeken naar jouw klanten en veel signalen meegeven waarop geoptimaliseerd kan worden zoals kosten per aankoop.

Wat levert een klant op?

Wat jouw marketing kan en mag kosten is ook afhankelijk van wat een nieuwe klant jouw oplevert. Zijn jouw klanten eenmalige klanten of langdurig? Een klant die langdurig klant is en meerdere malen bij jouw aankoopt mag over het algemeen meer kosten dan een eenmalige klant.

De totale waarde van een klant over de gehele periode dat deze klant is noemen we de Customer Lifetime Value of CLV. Je kunt de waarde per klant als volgt uitrekenen.

Gemiddelde orderwaarde per klant x gemiddeld aantal aankopen per jaar x gemiddeld aantal jaren dat deze klant is.

Stel dat je €300,00 aan een nieuwe klant spendeert dan lijkt dit veel. Maar als jouw Customer Lifetime Value op €10.000 ligt dan is het slechts 3%.

Wat kost een actie?

Afhankelijk van jouw doelen kun je een marketingbudget opstellen. Stel je wilt meer websitebezoekers op jouw website. Je hebt een doel gesteld van 200 klikken per maand. Je weet dat een klik €1,20 kost. Dan kun je dus uitrekenen dat je €240,00 per maand nodig hebt om dit doel te behalen.

Wil je een aantal leads of conversies realiseren dan is het waardevol om inzicht te hebben in wat een lead oplevert en kost. In een eerder blog leggen we uit hoeveel een conversie mag kosten.

Wat doen jouw concurrenten?

De concurrentie beïnvloed ook jouw marketingbudget, Met een zoekwoordenonderzoek krijg je inzichten in het concurrentieniveau van een zoekterm. Als de concurrentie hoog is zullen de kosten per klik ook hoger uitvallen. Daarnaast is het logisch dat je in een hoog concurrerende markt meer budget nodig hebt om bovenaan te staan of vaak vertoond te worden.

Wat is een gemiddeld marketingbudget?

Gemiddeld is volgens onderzoek het marketingbudget 10,7% van de jaarlijkse omzet van een bedrijf. Ongeveer 3,1% hiervan gaat naar digital marketing, het andere gedeelte gaat naar de meer traditionele vormen van marketing.

Vaak willen bedrijven groeien maar dit zien we niet altijd terug in het marketingbudget wat ze bereid zijn om uit te geven. Als je 20% meer omzet wil realiseren zul je ook groei moeten realiseren in jouw bereik en dus ook in je marketingbudget.

Natuurlijk zijn jouw kosten voor marketing ook afhankelijk van andere kosten. Je kunt een vast getal opstellen op basis van jouw verwachte omzet en kosten. Kijk naar je verwachte omzet, trek hier je kosten van af en je gewenste winst. Wat overblijft kun je gebruiken voor marketing.  

Testen, testen en bijsturen

Het is begrijpelijk dat 10% van je omzet een groot getal is, zeker als je begint met marketing en nog nooit eerder iets hebt gedaan. Gelukkig kun je bij digitale marketing sturen op veel data om je campagnes te laten converteren.

Start met een budget waar je je comfortabel bij voelt, dit kan al vanaf een paar euro per dag. Test dit een maand en kijk wat het oplevert. Marketing is vaak ook ‘trial and error’ durven proberen en bijstellen als het niet werkt. Helaas is er geen one size fits al methode voor. Sommige bedrijven halen veel uit een TV- campagne, andere helemaal niets.

Het bepalen van een goed budget blijft lastig maar het is voornamelijk persoonlijk. Stel een budget in waar je je goed bij voelt. Heb je hulp nodig? We helpen je graag.

Davina Schot
Davina SchotOnline marketeer

Met online marketing ondersteun ik ondernemers bij het bereiken van hun klant, op het juiste moment met de juiste boodschap.

Hulp nodig met het opstellen van een goed marketingbudget?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten