Online marketingWat mag een conversie kosten?

3 min leestijd
Davina Schot

Tenzij je de eigenaar bent van een webshop, is het lastig in te schatten wat een conversie jou als bedrijf nu daadwerkelijk oplevert. Je wilt dat potentiële klanten contact met jouw bedrijf opnemen, maar contact opnemen is niet hetzelfde als iets aankopen. Dus hoe bepaal jij als bedrijf wat een contactmoment oplevert en wat het mag kosten? Met een simpele berekening leggen we uit hoe jij waarde kunt geven aan al jouw (soft)conversies.

Wat mag een conversie kosten?

Wat is een conversie?

Afhankelijk van jouw bedrijf kunnen conversies verschillen. Een conversie is simpel gezegd een actie die helpt bij het halen van jouw doelstellingen. Voorbeelden van conversies zijn: een aankoop, een offerteaanvraag, het downloaden van een brochure en het opnemen van contact.

Wat levert een conversie op?

Bij een aankoop is het antwoord op deze vraag simpel, je weet precies hoeveel opbrengst of winst er op je product of dienst zit. Bij de andere, hierboven genoemde, conversies ligt het iets genuanceerder. Een conversie leidt niet altijd tot een aankoop. Om te achterhalen wat een conversie oplevert hebben we onderstaande berekening opgesteld.

(Verkoopprijs*Marge*Slagingspercentage)

Wat heb je nodig om jouw conversies waarde toe te kennen?

Om de berekening te kunnen uitvoeren heb je eerst antwoord nodig op een aantal vragen. Hiervoor kun je resultaten uit het verleden gebruiken.

Opbrengst: Wat is de opbrengst van jouw dienst of product?
Kosten:
Wat zijn de kosten van jouw dienst of product?
Winstmarge:
Wat is de marge van jouw dienst of product (verkoopprijs-kosten)/verkoopprijs)
Slagingspercentage van de conversie:
Hoeveel procent van de conversies leidt tot een aankoop?

Stel je hebt vorige maand 10 offerteaanvragen gehad, hiervan zijn er 5 overgegaan tot een aankoop, dan is het slagingspercentage 50%.

Een voorbeeldberekening

Een bedrijf verkoopt hun dienst voor € 1.500 euro en de kosten van de dienst voor het bedrijf zijn € 500. Met deze informatie kunnen we berekenen dat de marge 67% is. Het bedrijf wil weten hoeveel een offerteaanvraag waard is. Vorige maand waren er in totaal 50 offertes aangevraagd en ze hebben 15 opdrachten gekregen. Het slagingspercentage is 15/50 = 30%.

Het antwoord op de vraag hoeveel levert een klik op de advertentie op is:

1500*67%*30% = € 300

Hoeveel mag de conversie kosten?

Nu het duidelijk is hoe we kunnen berekenen hoeveel een conversie oplevert. Kunnen we bekijken hoeveel het mag kosten. Als we uitgaan van bovenstaand voorbeeld en een offerte levert gemiddeld € 300 op, dan wil je als bedrijf niet € 250 uitgeven aan het binnenhalen van een offerte-aanvraag. Wat jij wel wilt uitgeven aan online marketing is persoonlijk. Op basis van de bovenstaande kennis kun je bijvoorbeeld zelf een doel kosten per conversie achterhalen. Je kunt ook standaard een percentage hebben wat jouw bedrijf over heeft voor marketing. In dat geval kun je de kosten per conversie als volgt berekenen:

(Opbrengst*marketingkosten*slagingspercentage)

Stel bovenstaand bedrijf heeft intern besloten dat zij maximaal 15% aan marketing willen uitgeven. Dan geldt:

1500*15%*30%= € 67,50

Analyseren maar

Nu je de middelen hebt om waarde en kosten te berekenen voor een conversie, kun je jouw campagnes op een andere manier bekijken. Misschien is een campagne toch niet zo waardevol als je in eerste instantie dacht. Wil jij hulp met het achterhalen van jouw doelstellingen en de waardes die hieraan vastzitten? Of wil je extra hulp bij het optimaliseren van jouw online campagnes? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op!

Davina Schot
Davina SchotOnline marketeer

Met online marketing ondersteun ik ondernemers bij het bereiken van hun klant, op het juiste moment met de juiste boodschap.

Maak met een simpele berekening jouw doelstellingen meetbaar.

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten