Maak jouw website slimmer met een API-koppeling

20 september 20223 minuten leestijd

Wanneer er op jouw website een conversie plaatsvindt, dan ontvang je hiervan meestal een e-mail. Denk aan een offerte-aanvraag, een bestelling in jouw webshop of een take-away bestelling. Vervolgens pak je de e-mail op en ga je jouw klant bedienen. Wat we zien is dat veel van onze klanten hierin handmatig gegevens overnemen. Dit is foutgevoelig en kost een hoop tijd. Door samen met onze klanten deze processen te automatiseren, worden er minder fouten gemaakt en wordt saai werk uit handen genomen.

Wat is een koppeling?

We hebben hier eerder een blog over geschreven, waarin we meerdere voorbeelden noemden. Dit artikel kun je zien als een verdieping op het vorige blogartikel. Maar… hoe zat het ook alweer? Een API-koppeling is ervoor gemaakt om systemen onderling met elkaar te laten communiceren. Om de mogelijkheden voor je inzichtelijk te maken hebben we een paar voorbeelden uitgewerkt.

Ik heb een restaurant met een take-away

Tijdens de afgelopen coronaperiode hebben veel horecagelegenheden de switch naar afhaal gemaakt. Sommigen zijn hier mee gestopt vanaf het moment dat de fysieke deuren weer open mochten, anderen hadden deze mogelijkheid al óf hebben na de coronaperiode nog steeds de mogelijkheid om eten af te halen.

Via jouw website kunnen klanten hun gerechten kiezen en direct afrekenen met iDeal. De eerste API-koppeling hebben we te pakken. Jouw website communiceert met de betalingsprovider die op zijn beurt de betaling afhandelt. Jouw website krijgt een seintje via de koppeling over de status van de betaling. Bij een succesvolle betaling krijg je een mailtje… STOP!

Bij een succesvolle betaling neemt de koppeling tussen jouw website en jouw kassasysteem het over. Er wordt een bon aangemaakt en de bestelde gerechten worden hierop toegevoegd. In de keuken komt de bon uit de printer en de gerechten kunnen worden bereid.

Ik heb een webshop

Jouw webshop bevat honderden producten in verschillende varianten. Al die producten moeten één voor één toegevoegd worden aan het beheerprogramma van jouw website (CMS), inclusief foto’s, omschrijving en natuurlijk alle varianten. Je hebt een goed lopende webshop met al snel 15 tot 20 orders per dag. Iedere bestelling komt binnen per mail, je print de mail uit en in het magazijn wordt de order gepicked… STOP!

Met zo’n groot assortiment, vele productvarianten en veel bestellingen is het wachten op het moment waarop een besteld en betaald product niet meer op voorraad is. Jouw voorraad wordt centraal beheerd in een Product Management Systeem (PMS). Hierin staan de bestellingen, de actuele voorraad en de koppeling met leveranciers om producten bij te bestellen. Zorg voor een koppeling tussen jouw website en jouw PMS. Aan de voorkant wordt de actuele voorraad per artikel steeds gesynchroniseerd en aan de achterkant wordt iedere geplaatste bestelling in de webshop direct als order ingevoerd. Facturen, pakbonnen, voorraadmutaties en de juiste informatie voor de orderpickers staan direct klaar nadat de klant de bestelling betaald heeft in de webshop.

Ik stuur nieuwsbrieven naar mijn klanten

Het laatste voorbeeld: je verzendt regelmatig nieuwsbrieven naar klanten. Je hebt een goedlopend bedrijf in kunststof kozijnen, overkappingen en zonwering. Iedere klant zit in dezelfde mailinglijst en krijgt generieke nieuwsbrieven over jouw bedrijf. Dit kunnen seizoensgebonden producten zijn, maar ook het actuele nieuws over jouw bedrijf of nieuwe producten in jouw assortiment… STOP!

Zit iedere abonnee wel te wachten op deze generieke informatie? Of gaan we aan de slag met een goede koppeling tussen jouw website, CRM en nieuwsbrievensysteem? Heb je recent bij een klant nieuwe kozijnen mogen plaatsen? Maak dan een koppeling tussen jouw CRM-pakket en jouw nieuwsbrievensysteem. Zo krijgt de klant automatisch een mailtje twee weken na de plaatsing, met daarin de vraag of alles naar wens is en of men een review wil plaatsen. Stuur een jaar na de plaatsing een nieuwsbrief naar de klant met tips voor onderhoud en aanverwante producten, zoals zonwering of rolluiken.

Zelf koppelingen bedenken

Naast de drie voorbeelden hierboven kunnen we nog legio voorbeelden bedenken die voor jouw bedrijf, branche en specifieke situatie enorm veel tijd en fouten kunnen besparen. De tip die we je nog willen meegeven: denk in twee richtingen. Langs de ene kant maak je een koppeling om tijd en fouten te besparen. Het voorkomt het handmatig overtypen van geplaatste bestellingen. Langs de andere kant denk je aan mogelijkheden en kansen voor extra omzet. Het versturen van gerichte tips en aanbiedingen kunnen je helpen om meer omzet te behalen. Hulp nodig bij het aanmaken van jouw API-koppelingen? Neem eens contact op. We helpen je graag!

Wil jij ook een slimme website?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

3 tips voor het ontwerpen van een call-to-action knop
12 september 20222 minuten leestijd

3 tips voor het ontwerpen van een call-to-action knop

Het bedenken van een idee voor je website, dat is niet zo moeilijk. Maar hoe voeg je verschillende elementen samen, zodat je ontwerp optimaal is?

Lees meer
Een must voor elke ontwikkelaar: development tools
6 september 20222 minuten leestijd

Een must voor elke ontwikkelaar: development tools

Hoe werken de development tools van Google Chrome en hoe kan je deze gebruiken om je webapplicatie optimaal te houden? We leggen het je uit in dit artikel!

Lees meer
Haal meer omzet uit jouw website met funnels
30 augustus 20224 minuten leestijd

Haal meer omzet uit jouw website met funnels

Een goede funnel, het bepaalt het succes van jouw website. Maar wat is het precies én hoe maak je een goede funnel? We leggen het je uit en geven je drie tips zodat je direct aan de slag kunt.

Lees meer