Welke metatags zijn er en hoe gebruik je ze?

5 april 20224 minuten leestijd

Metatags worden door zoekmachines gebruikt om meer te weten te komen over je pagina’s. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om zoekmachines te laten weten welke inhoud de pagina bevat. Natuurlijk zijn er meerdere soorten metatags. Wij leggen je graag uit welke dit zijn én hoe je ze kunt gebruiken.

Wat zijn metatags en waar worden ze voor gebruikt?

Metatags zijn korte stukjes code die op een webpagina staan, maar niet zichtbaar zijn op de pagina zelf. Ze bevatten informatie over de pagina en de inhoud hiervan. Zoekmachines gebruiken deze tags om te bepalen waar ze in de zoekresultaten terecht moeten komen. Sommige tags zeggen wat over de inhoud van de pagina of over de maker hiervan. Andere tags instrueren de zoekmachine over hoe deze de pagina moet gebruiken.

Over metatags

Opbouw van een metatag.

Metatags zijn niet zichtbaar op een webpagina. Om ervoor te zorgen dat deze wel leesbaar zijn voor zoekmachines, worden ze in het ‘<head>’ gedeelte van de pagina gezet. Zo kunnen zoekmachines deze inlezen en gebruiken zonder heel de pagina te hoeven scannen. Een metatag ziet er als volgt uit: ‘<meta name=”description” content=”Een omschrijving van de inhoud van de pagina”>’. Het ‘name’ gedeelte van de tag bevat het onderwerp (zoals bijvoorbeeld keywords, author of application-name) en het ‘content’ gedeelte bevat de inhoud van dit onderwerp.

De belangrijkste tags

Description metatag

Deze tag vertelt waar de pagina over gaat. Officieel gebruikt Google deze tag niet meer om de ranking van je webpagina te bepalen, maar deze wordt wel gebruikt om weer te geven bij de zoekresultaten. Wat je hier plaatst, is dus te lezen wanneer je pagina gevonden wordt. Hou er rekening mee dat deze tekst uitnodigend en duidelijk moet zijn en niet langer is dan 160 tekens.

Author metatag

Deze tag zegt iets over de persoon die de webpagina heeft gemaakt. Het is zelfs mogelijk om hier een Facebook-auteur tag te plaatsen; zo wordt er een link naar diens Facebookprofiel gemaakt.

Robots metatag

De Robots tag geeft aan of een zoekmachine deze pagina wel of niet mag indexeren. Je kan hiervoor meerdere keywords kiezen die gescheiden worden door een ‘,’.

  • FOLLOW: alle links op de pagina mogen worden gevolgd
  • INDEX: de gehele pagina mag worden geïndexeerd
  • NOFOLLOW: de pagina en de links hierop worden niet gevolgd
  • NOINDEX: de gehele pagina zal niet worden geïndexeerd
  • NOIMAGEINDEX: afbeeldingen op de pagina zullen niet worden geïndexeerd
  • NOTRANSLATE: de inhoud van de pagina zal niet automatisch worden vertaald

Social media

Om te kunnen sturen hoe een link naar je webpagina of website eruitziet, kan je gebruik maken van de ‘property’ tag. Dit is een uitbreiding van de metatags en ziet er als volgt uit: ‘<meta property=”og:title” content=”De titel van de pagina”>’. Waarbij de ‘og’ wordt gebruikt voor Facebook en ‘twitter’ voor Twitter. Deze social media platforms hebben een eigen zoekmachines en kunnen helpen om in de ranking naar voren te komen.

Canonical tag

Wanneer je meerdere webpagina’s hebt met dezelfde informatie, dan wordt met deze tag aangeduid wat de ‘hoofdpagina’ is. Zo worden bijvoorbeeld mobiele pagina’s van desktoppagina’s gescheiden en komen deze niet dubbel in de zoekresultaten terecht.

Viewport metatag

Deze tag bepaalt of je website op meerdere apparaten weergegeven kan worden. Webpagina’s die gemaakt zijn om op meerdere apparaten te worden weergegeven (zogenaamd responsive design), horen in deze tag aan te geven voor welke apparaten dit geldt. Zo kan het belangrijk zijn om hier de maximale of juist minimale breedte of hoogte in te zetten. Of om te laten weten dat de inhoud van de pagina schaalbaar is.

Conclusie

Metatags zijn belangrijk voor je website. Ook wordt je zoekmachine ranking (deels) bepaald door deze informatie. Het juist plaatsen van deze tags kan je dus veel opbrengen. Wil je meer weten over metatags of dieper ingaan op de inhoud van een specifieke tag? Wij helpen je graag. Meer weten over meta-description en meta-title? Lees ook eens ons vorige blog.

Hulp nodig met het instellen van de metatags? Neem contact op.

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer