Wat is een meta-title en meta-description?

20 april 20214 minuten leestijd

De meta-title en de meta-description, het klinkt heel technisch en ingewikkeld, maar dat valt best mee. Het zijn namelijk de titel en de omschrijving van je pagina. De meta-title en de meta-description zijn belangrijk voor de vindbaarheid en om bezoekers naar je webshop of website te lokken. Hoe je een goede titel en omschrijving invult? We leggen het je uit.

De meta-titel

De meta-titel is de titel van je webpagina. De titel is het eerste wat een Google-bezoekers te zien krijgt na een zoekopdracht. Het is belangrijk dat de meta-titel overeenkomt met de zoekintentie van Google-zoeker. Is de titel interessant genoeg? Dan is de kans groot dat diegene klikt en je website of webshop bezoekt. Onze meta-titel is: ‘De internet profs van Nederdesign’.

Meta-description

Naast de meta-titel is er ook de meta-description. Deze wordt ook wel de meta-omschrijving genoemd en is eigenlijk niets anders dan de omschrijving van je landingspagina. Waar gaat de landingspagina over? Wij vertellen bijvoorbeeld iets over het bouwen van websites: ‘Een nieuwe website laat je ontwerpen en maken bij Nederdesign. Wij hebben meer dan 15 jaar ervaring met maatwerk websites en webshops. Bekijk snel de website’.

Waarom zijn de paginatitel en omschrijving zo belangrijk en waar herken je ze aan?

De meta-titel is in Google te herkennen aan de blauwe of paarse titel (indien je er al op geklikt hebt) en de meta-omschrijving aan de twee grijze zinnen eronder. Ze geven aan waar de pagina achter de klik overgaat. Google leest deze informatie uit om te bepalen of de pagina wordt getoond bij een zoekopdracht. Belangrijk dus! Een andere reden om de titel en omschrijving goed in te vullen is het feit dat je zoveel mogelijk bezoekers naar je website of webshop wil lokken.

De lengte van je meta-titel en omschrijving

Google zou Google niet zijn als er geen regels zijn verbonden aan de lengte van je paginatitel en omschrijving. De titel mag niet meer dan 55 tekens bevatten en de paginaomschrijving mag niet langer dan 155 tekens zijn. Alles wat langer is wordt door Google afgekapt en is dus niet zichtbaar.

5 tips voor het schrijven van een goede meta-titel en meta-omschrijving

Hoe zorg je ervoor dat zoekmachines zoals Google je meta-titel en meta-omschrijving indexeren en tonen in de zoekresultaten? En zeker niet minder belangrijk; hoe overtuig je zoekers te klikken op je titel of omschrijving om je website te bezoeken?

  1. Vermeld een zoekwoord aan het begin van je titel;
  2. Je bedrijfsnaam vermeld je aan het einde van de titel;
  3. Zie je omschrijving als een advertentie; spreek je potentiële klant direct aan;
  4. In je omschrijving stel je een vraag of bied je een oplossing voor een probleem aan;
  5. Maak duidelijk wat er gebeurt als hij of zij klikt op de titel of omschrijving en op je website komt. Komen ze op een productpagina of op de blogpagina?

Waar pas je de meta-omschrijvingen aan?

De titel en omschrijving van je pagina vul je in of pas je aan in het beheersysteem van jouw website. Voor websites die door ons gemaakt zijn is dat het Nederdesign CMS. Heb je een WordPress website? Dan vul je de titel en omschrijving in met behulp van de Yoast WordPress SEO Plugin.

En nu aan de slag

Nu je weet wat meta-title en meta-descriptions zijn en waarom ze zo belangrijk zijn, kun je aan de slag! Vul voor elke pagina een titel en omschrijving in en verhoog het aantal klikken naar je website. Meer weten of hulp nodig bij het invullen van de titels en omschrijvingen? Bel of mail ons!

Meer weten of hulp nodig bij het invullen van de titels en omschrijvingen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Aan de slag met conversieoptimalisatie
4 mei 20214 minuten leestijd

Aan de slag met conversieoptimalisatie

Vrijwel iedere website bestaat met een reden en heeft dus een doel. Dit kan het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen zijn, het ontvangen van offerte-aanvragen of de verkoop van producten. Lees hier hoe je meer doelen behaalt met jouw website!

Lees meer
Maak jouw webapplicatie slimmer met koppelingen
28 april 20213 minuten leestijd

Maak jouw webapplicatie slimmer met koppelingen

We hebben al eerder uitgelegd wat een webapplicatie is én we hebben je tips gegeven voor verbetering van je webapplicatie. Maar wist je al dat je je webapplicatie makkelijk uit kan breiden en slimmer kunt maken door hem te koppelen?

Lees meer
7 tips om je bedankpagina te optimaliseren
13 april 20215 minuten leestijd

7 tips om je bedankpagina te optimaliseren

Wat staat er op jouw bedankpagina? Iets zoals ‘bedankt voor je bestelling’ of ‘bedankt voor het invullen’? Zonde… maar geen schande, want ongeveer 99% van de bedankpagina’s bestaat uit deze standaardzinnen. Hoog t

Lees meer