Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?

4 januari 20223 minuten leestijd

Een goede website wordt gebouwd om één of meerdere doelen te behalen. Welk doel heeft jouw website? Welke doelen wil jij behalen in 2022? Door jouw doelen in kaart te brengen én te meten, zie je of jouw website goed presteert en waar je moet bijsturen.

Doelen bepalen

Een website kan meerdere doelen hebben. Bij een webshop lijkt het alsof er maar één doel is, namelijk zoveel mogelijk bestellingen genereren. Toch zijn er voor een webshop veel meer doelen te bedenken. Je kunt de gemiddelde bestelwaarde verhogen, het aantal herhaalaankopen vergroten of het conversiepercentage (het percentage van de bezoekers dat iets koopt) laten stijgen.

Harde en zachte doelen

Bij het bepalen van de doelstellingen van jouw website maak je onderscheid tussen harde en zachte doelen. Een hard doel is een waardevolle conversie. Denk aan het plaatsen van een bestelling of het invullen van een contactformulier. Een zachte conversie is een laagdrempelige conversie die niet direct meer omzet oplevert. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper, het inschrijven voor een nieuwsbrief of een product toevoegen aan het winkelmandje.

Het aantal behaalde zachte en harde doelen geeft veel waardevolle inzichten. Door beide doelen goed te meten, zie je waarom bezoekers wel producten in hun winkelmandje leggen maar deze vervolgens niet afrekenen.

Maak de doelen SMART

Wanneer je doelen opstelt, is het belangrijk om dat SMART te doen. In een eerder blogartikel legden we je uit wat SMART doelstellingen zijn en hoe je ze in drie stappen kunt formuleren.

Welke mogelijke doelstellingen zijn er?

Om het jou makkelijk te maken, hebben we een flinke lijst gemaakt met allerlei mogelijke doelstellingen voor jouw website. Let wel, de doelstellingen zijn nog niet SMART geformuleerd. Afhankelijk van jouw huidige statistieken, budget voor online marketing en de markt waarin je opereert, kun je de doelstellingen specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdsgebonden maken.

Een eerste belangrijke keuze bij het bepalen van jouw doelstelling is het bepalen van het hoofddoel. Wil je meer leads genereren? Ga je voor een grotere naamsbekendheid? Of wil je jouw klanten juist informeren?

Leads genereren

Het werven van nieuwe (potentiële) klanten via jouw bedrijfswebsite is een belangrijk hoofddoel. Hierbij hebben we een aantal interessante doelstellingen:

  • Meer ingevulde contactformulieren
  • Meer ingevulde offerte-aanvragen
  • Meer bestelde brochures
  • Een groei in het aantal chatgesprekken
  • Whitepaper downloads verhogen
  • Het aantal nieuwsbriefabonnees vergroten
  • Meer klikken op telefoonnummers
  • Meer klikken op e-mailadressen
  • Meer paginaweergaven van de contactpagina

Naamsbekendheid vergroten

Stel dat je als bedrijf een nieuw product of een nieuwe afzetmarkt hebt. Het vergroten van de naamsbekendheid kan dan het hoofddoel worden van jouw website. Om dit te bereiken maak je gebruik van de volgende doelstellingen:

  • Meer bezoekers op de website
  • Paginaweergaven per bezoek verhogen
  • Gemiddelde bezoekersduur verlengen

Klanten informeren

Het delen van kennis met (potentiële) klanten kan een belangrijk doel zijn van jouw bedrijf. Het verhogen van jouw autoriteit en kennis in jouw vakgebied ligt vaak aan de basis van het succes van jouw bedrijf. Het informeren van klanten is het hoofddoel dat daarbij past. Dit bereik je met de volgende doelstellingen:

  • Bezoekers langer op jouw website houden
  • Meer pagina’s per bezoek
  • Bouncepercentage verlagen
  • Scrollpercentage verhogen
  • Percentage terugkerende bezoekers vergroten

Overige doelstellingen

Er zijn veel meer doelstellingen te bedenken dan de doelstellingen die we hierboven hebben opgesomd. Denk aan het werven van nieuwe kandidaten voor een ‘Werken-bij’ website. Maar ook het vergroten van het aantal advertentieklikken op een nieuwswebsite, het vergroten van de klanttevredenheid en ga zo maar door.

Conclusie

Wanneer je jouw doelstellingen SMART hebt geformuleerd en er de juiste subdoelstellingen aan hebt gekoppeld, ga je aan de slag om de doelen te bereiken! Met onze unieke online marketingstrategieën kunnen we jou daarbij helpen. Maandelijks optimaliseren we jouw online marketingkanalen om binnen zes maanden het gestelde doel te behalen.

Ook meer conversies uit jouw website halen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

De online marketingontwikkelingen van 2022
11 januari 20224 minuten leestijd

De online marketingontwikkelingen van 2022

2022 is van start gegaan en ook op online marketinggebied zijn er een aantal nieuwe trends en ontwikkelingen. We lichten graag een aantal belangrijke ontwikkelingen toe.

Lees meer
Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?
21 december 20214 minuten leestijd

Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

Remarketing is een manier om contact te leggen met websitebezoekers die nog geen aanvraag of aankoop hebben gedaan. Op een slimme manier probeer je ze te overtuigen toch tot aankoop of aanvraag over te gaan. Lees hier alles over remarketing.

Lees meer
5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads
7 december 20214 minuten leestijd

5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

Het schrijven van Google Ads advertenties die pakkend zijn én voldoen aan de Google voorwaarden is niet altijd even eenvoudig. Maar geen zorgen! Met deze tips verbeter jij je Google Ads advertentieteksten.

Lees meer