De doelen van jouw website, hoe bepaal je die?

17 maart 20204 minuten leestijd

Wanneer je aan de slag gaat met een nieuwe website voor jouw bedrijf en daarbij goede resultaten wilt behalen, is het belangrijk om doelen te bepalen. Zonder doelen is het effect van een nieuwe website en online marketing niet meetbaar. We kunnen wel stellen dat het een vereiste is voor ieder online project.

Het stellen van doelen is niet eenvoudig, maar de internet profs van Nederdesign helpen je graag! In dit blogartikel leggen we uit hoe je met onze beproefde methode de online doelen voor jouw bedrijf kunt formuleren.

Wat zijn SMART doelstellingen?

Binnen iedere online strategie zijn doelen belangrijk. Ze tonen aan hoe effectief jouw online marketingactiviteiten zijn, ze houden je gefocust en bieden een leidraad. Ook stimuleren online doelen jou om betere resultaten te boeken. 

Het stellen van doelen is niet altijd effectief. Wanneer ze niet realistisch en dus niet haalbaar zijn, heeft het geen nut om een doelstelling te bepalen. Formuleer daarom je doelstellingen SMART. SMART is een afkorting die staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant  en Tijdsgebonden.

Aan de slag met online doelstellingen

Door SMART toe te passen krijg je doelen die duidelijk gedefinieerd zijn, een deadline kennen en een eindresultaat hebben. Volg ons driestappenplan om realistische doelen te formuleren. We leggen dit plan hieronder uit!

Stap 1: Bepaal welke doelen je wilt behalen

De eerste stap in het formuleren van jouw doelen is het bepalen van je wens of behoefte. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil meer bezoekers op mijn website;
  • Ik wil meer bezoekers omzetten in potentiële klanten (leads);
  • Ik wil meer leads overtuigen om klant te worden.

Stap 2: Ken een concrete waarde of resultaat toe aan jouw doelen

In de eerste stap heb je bepaald wat voor soort doelen je wilt bereiken. In de tweede stap gaan we er een concrete waarde aan toekennen. SMART doelstellingen zijn immers specifiek en meetbaar. Ook zijn de doelstellingen realistisch. Heb je geen idee welke waarde je moet toekennen? Analyseer dan eerst de huidige prestaties van de website in de afgelopen zes of twaalf maanden. Wil je meer bezoekers omzetten in potentiële klanten? Ga dan na hoeveel bezoekers jouw website nu heeft per maand en hoeveel bezoekers op dit moment omgezet worden in leads (conversies). Bekijk tot slot hoeveel leads je op dit moment hebt.

Het antwoord op deze vragen helpt je om een concreet en realistisch doel te formuleren. Bijvoorbeeld: Ik wil het aantal leads via mijn website verhogen met 25% van 100 naar 125.

Stap 3: Stel een haalbare deadline

Een doel blijft een droom wanneer er geen deadline aan verbonden is. Een deadline is haalbaar en realistisch. Heb je nu 1.000 bezoekers per maand, dan is het niet realistisch om in te zetten op 5.000 bezoekers binnen drie weken. Uit ervaring weten wij dat doelstellingen met een deadline van zes maanden de grootste kans van slagen hebben.

Tot slot

Schrijf jouw doelstellingen uit en maak hierbij gebruik van ons sjabloon. Hiermee formuleer je op een vaste manier SMART doelstellingen.

Ik wil … verhogen met [percentage] (van [aantal/waarde] naar [aantal/waarde]) tegen [datum].

Bijvoorbeeld:

Ik wil het aantal leads via mijn website verhogen met 25%, van 100 naar 125, voor december 2020.

Bonustips:

  • Bedenk hoe en met welke middelen of tools je de doelstellingen gaat meten.
  • Maak tussentijds analyses en oordeel of je op schema ligt om jouw doelstelling te halen.
  • Formuleer subdoelstellingen die eraan bijdragen om de hoofddoelstelling te halen.
  • Neem contact op met de internet profs van Nederdesign om jouw doelen te halen.

 

Hulp nodig?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant: