Maak je contentkalender met het Help - Hub - Hero model

14 september 20214 minuten leestijd

Ben je overtuigd van het nut van een social mediastrategie en contentkalender, maar worstel je met de invulling van je contentkalender? Pas dan het Help – Hub – Hero model toe. In dit blog leggen we je uit wat het model is én hoe je het toepast op je contentkalender.

Succesvolle social media begint met het opstellen van een social mediastrategie. In de strategie benoem je wat wil je bereiken, wie je wil bereiken en welke boodschap je wil overbrengen. De strategie wordt doorvertaald in een contentkalender waarin je vermeldt welke content je wanneer en waar publiceert. Met behulp van het Help – Hub – Hero model publiceer je drie soorten content.

Het Help – Hup – Hero model

Wij, de Internet Profs van Nederdesign, maken bij het opstellen van een contentkalender bijna altijd gebruik van het Help - Hup – Hero model. Dit model onderscheidt drie soorten content:

  • Help-content: content die je het hele jaar door publiceert en goed is voor het basisbereik.
  • Hub-content: gerichte en verdiepende content die regelmatig terugkeert om de betrokkenheid te verhogen.
  • Hero-content: unieke en groots opgezette content die je één of twee keer per jaar deelt en zorgt voor een groot bereik.

Hieronder lichten we de drie soorten content uitgebreider toe.

Help-content

Help-content vormt de basis van je contentkalender: content die je iedere week maakt en publiceert. Denk aan het delen van recepten, veelgestelde vragen, instructievideo’s, productinformatie en ga zo maar door. Basiscontent versterkt de band met je bestaande volgers en levert likes en deelacties op. De help-content heeft daardoor een positieve impact op de zoekmachines.

Hub-content

De tweede soort content die je opneemt in je contentkalender is de hub-content. Gerichte en verdiepende berichten die je merk, product en/of bedrijfsverhaal vertellen. Werk bijvoorbeeld rond een thema waarbij je content deelt in dezelfde vorm maar telkens met unieke inhoud. Denk eens aan de Hamsterweken van de Albert Heijn waarbij altijd de Hamsterweken worden benoemd maar je dagelijks een ander product te zien krijgt. Deel bijvoorbeeld klantenverhalen, medewerker van de maand, kortingscampagnes of producttesten.

Deze hub-berichten keren regelmatig terug, zorgen voor herkenbaarheid en hebben als doel volgers om te zetten in klanten.

Hero-content

Als derde type content hebben we de Hero-content: content gericht op het trekken van aandacht bij een breed publiek. Content die iedereen wil zien, deelt en daardoor veel aandacht krijgt. Hero-content kan van alles zijn maar je kunt bijvoorbeeld inhaken op een evenement of nieuwsgebeurtenis. Visuele content in de vorm van video heeft vaak een grote aantrekkingskracht, maar wanneer video niet tot de mogelijkheden behoort, kun je ook zeker hero-content delen in de vorm van afbeeldingen.

Hero- content deel je één of twee keer per jaar en is echt gericht op nieuwe klanten.

Opstellen contentkalender

Een goede contentkalender bevat dus drie type berichten: help, hub en hero berichten. Neem ze echt alle drie op in je contentkalender, want los van elkaar hebben ze geen langdurig effect. De drie soorten content versterken elkaar en zorgen het gehele jaar door voor waardevolle en aantrekkelijke content.

Hulp nodig bij het maken van een goede contentkalender? Neem eens contact met ons op. We helpen je graag verder!

Hulp nodig bij het opstellen van een contentkalender?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer