Online marketing

Zo maak je een social media strategie

3 min leestijd

Een social mediastrategie. Wat is het en… heb je het wel echt nodig? Ja, wij vinden van wel! In dit artikel leggen we je uit wat een social mediastrategie is en hoe je er een maakt.

Zo maak je een social media strategie

Waarom een social media strategie?

De meningen over het hebben van een social mediastrategie zijn verdeeld. Waar de ene social media-expert aanraadt om gewoon wat te experimenteren en te zien wat het oplevert, zijn anderen overtuigd van het belang van een social mediastrategie.

Wij van Nederdesign behoren tot deze laatste categorie. Natuurlijk kan experimenteren geen kwaad en moet je min of meer experimenteren om te kijken wat wel en niet werkt. Maar wat is erop tegen om vooraf te bedenken wat je wil bereiken, hoe je dit wil doen en op welke social mediaplatformen je actief gaat zijn? Precies, niets als je het ons vraagt!

Voordelen social media strategie

De social mediastrategie bepaalt jouw koers voor de lange termijn, hiermee bedoelen we een tijdsbestek van ongeveer een jaar. Met deze strategie bepaal je de algemene richting van jouw social media-activiteiten. Het helpt je structuur te geven aan de activiteiten en dankzij de doelstellingen geeft het je bovendien waardevolle inzichten.

Het hebben van een social mediastrategie heeft nog meer voordelen. Dankzij een strategie ga je doelgericht aan de slag en is het makkelijker om de focus op de doelstellingen te houden. Zo ben je efficiënter bezig met social media en is de kans dat je er door drukte niet aan toe komt een stuk kleiner. Een ander voordeel is de herkenbaarheid voor je volgers. Door een kernboodschap terug te laten komen in al je uitingen weten potentiële klanten wat ze op jouw kanaal mogen verwachten.

Onderdelen social media strategie

Een goede social mediastrategie bestaat uit vier onderdelen: doelstellingen, doelgroep, kernboodschap en de social mediakanalen. Geen dik boekwerk dus, maar een kort verslag waarin jij keuzes maakt. We lichten de vier onderdelen toe:

  1. Doelstellingen

De eerste stap is het bepalen van je doelstelling(en). Pas als je weet wat je met social media wil bereiken kun je gericht aan de slag. Een doelstelling kan bijvoorbeeld merkbekendheid of merkbetrokkenheid zijn. Andere veelgebruikte doelstellingen zijn leadgeneratie en klantloyaliteit. Door je doelstelling SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden) te maken, kun je toetsen of je social mediawerkzaamheden bijdragen aan de doelstelling.

  1. Doelgroep

Beschrijf de doelgroep die je wil bereiken met je social media-activiteiten. Tegenwoordig is bijna iedereen wel actief op één of meerdere social mediakanalen. Dit wil niet zeggen dat je al deze mensen automatisch bereikt of wíl bereiken. Voor wie ben jij interessant en relevant?

  1. Kernboodschap

Het derde onderdeel van je social mediastrategie is de kernboodschap. Wat wil jouw doelgroep zien of horen? Wat heb je hen te bieden? De kernboodschap komt terug in alle content die je plaatst op social media. Vanuit de kernboodschap formuleer jij je berichten en verhalen. De boodschap is dus altijd verweven in je social media-uitingen.

  1. Social mediakanalen

Nu duidelijk is wat je wil bereiken, wie je doelgroep is en wat je boodschap is bepaal je welke social mediakanalen daarbij aansluiten. Kies bijvoorbeeld voor LinkedIn als ondernemers tot je doelgroep behoren. Zorg dat je daar bent waar je social mediapubliek is en dat de vorm van je content dit publiek aanspreekt. Benoem deze vorm (video, tekst, ...) ook in je strategie.

Nu je weet waarom een social mediastrategie van belang is en uit welke onderdelen de strategie bestaat, is het tijd om aan de slag gaan! Is je strategie af? Een volgende stap na het opstellen van je social mediastrategie is het maken van een contentkalender. We schreven al eerder een artikel met tips hoe je zo’n contentkalender maakt. Je leest dit artikel hier.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je social mediastrategie of besteed jij je social media liever uit? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten