Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics

25 mei 20215 minuten leestijd

In een eerder blog vertelden we je door middel van 5 tips hoe je jouw bedankpagina kan optimaliseren. Een van de tips was het meetbaar maken van je bedankpagina. Maar… hoe maak je je de bedankpagina meetbaar? We leggen het je uit. 

Op dit moment zijn er twee versies van Google Analytics beschikbaar, de gangbare Google Analytics Universal en de nieuwe Google Analytics 4. Analytics 4 zal op lange termijn Analytics Universal vervangen. Voor nu is ons advies om de bedankpagina meetbaar te maken in beide versies.

De bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics Universal

Meten is weten. Daarom helpen we je graag met het instellen van de bedankpagina of bedankpagina’s als conversies in Google Analytics. Om te beginnen met de gangbare Google Analytics Universal. We gebruiken in dit stappenplan de bedankpagina van het contactformulier als voorbeeld.

Stap 1

Ga naar Google Analytics en log in. Heb je meer dan één website? Selecteer dan het juiste account, vervolgens de juiste property en de juiste dataweergave waarin je de conversie wilt meten.

Stap 2

Klik linksonder op ‘beheerder’. Je krijgt nu dit scherm te zien.

Stap 3

Klik op doelen in het weergave menu (rechterkolom) en klik vervolgens op de rode button met daarin ‘nieuw doel’.

Stap 4

Klik bij de doelconfiguratie voor de onderste optie: ‘aangepast’ en vervolgens op doorgaan. Je gaat naar de volgende stap: ‘doelbeschrijving’.

Stap 5

Bij de doelbeschrijving vul je eerst de naam van je conversie in. In dit geval is dat ‘ingevuld-contactformulier’. Vervolgens kies je voor het type bestemming. Het gaat hier namelijk om de bestemmingspagina www.nederdesign.nl/contact/bedankt. Klik op doorgaan. Je gaat nu naar de volgende stap: ‘doeldetails’.

Stap 6

Kies voor de bestemming ‘gelijk aan’ en vul de URL van de bedankpagina in zonder de domeinnaam; dus /contact/bedankt. Let op! Alles wat voor de / staat vul je niet in. Dus de URL www.nederdesign.nl/contact/bedankt wordt dus /contact/bedankt. Vergeet niet op te slaan.

Stap 7

Test of de conversie goed is ingesteld door zelf naar de bedankpagina te gaan. Bekijk in het realtime rapport of de conversie is geregistreerd of kijk een dag later in het conversierapport naar het overzicht van doelen of je de bedankpagina correct hebt ingesteld.

 

De bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

Analytics 4 is de nieuwe versie van Analytics. In ons eerdere blog over Google Analytics 4 hebben we uitgelegd waarom het aan te bevelen is nu al data te verzamelen met Analytics 4. Aansluitend hierop leggen we je ook graag uit hoe je conversies, zoals bedankpagina’s, instelt.

Stap 1

Ga naar Google Analytics en log in. Heb je meer dan één property? Selecteer dan de property waarvoor je de bedankpagina wilt instellen.

Stap 2

Ga in het linkermenu naar ‘gebeurtenissen’ en klik rechtsboven op de blauwe button ‘gebeurtenis maken’.

Je krijgt nu een nieuw venster. Klik weer op de blauwe button ‘maken’. Vervolgens krijg je een nieuw venster waarin je de bedankpagina als gebeurtenis kunt instellen.

Stap 3

Vul de gegevens als volgt in:

3.1. Geef de gebeurtenis een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘ingevuld_contactformulier’

3.2. Bij ‘overeenkomende voorwaarden’ kies je voor de parameter ‘page_location, voor de operator ‘begint met’ en als waarde vul je de volledige URL van de bedankpagina in.

3.3. Het vinkje bij ‘parameterconfiguratie’ moet aangevinkt zijn. Klik rechtsboven op de blauwe button ‘maken’.

Stap 4

Kies in het hoofdmenu voor ‘conversies’. Je krijgt nu een overzicht van alle ingestelde conversies. Klik op de blauwe button ‘nieuwe conversiegebeurtenis’.

Stap 5:

Er verschijnt een nieuw invulveld waar je de naam van de gebeurtenis in dient te vullen. Vul hier de naam van de gebeurtenis in, bijvoorbeeld ‘ingevuld_contactformulier’. Klik rechtsonder op ‘opslaan’. Gefeliciteerd, de bedankpagina is nu ingesteld als conversie!

Stap 6

Om zeker te weten dat je bedankpagina als conversie gemeten wordt, ga je naar de bedankpagina. Vervolgens kijk je in Analytics bij ‘conversies’ of je deze conversie terugziet in Google Analytics.

Conclusie

Meten is weten en dat geldt zeker voor de doelstelling van je website. Met deze bovenstaande tips stel jij de conversiemeting van je bedankpagina’s in en weet je hoeveel conversies je behaalt. 

Laat je het instellen van conversies liever over aan iemand anders?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 tips voor responsief webdesign
2 augustus 20222 minuten leestijd

5 tips voor responsief webdesign

We leven in het tijdperk van mobiele apparaten. Van de 7.8 miljard mensen op de wereld, gebruiken er ruim 4 miljard een mobiele telefoon. Het is dus van groot belang dat jouw website goed leesbaar is op mobiele apparaten.

Lees meer
Video, de koning van content!
26 juli 20222 minuten leestijd

Video, de koning van content!

Dat je steeds meer video’s ziet in marketing is natuurlijk geen toeval. Deze trend van video zien we al een aantal jaar groeien. Zet jij al video in? In dit artikel vertellen we je graag meer over waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Welke betalingsmethoden kies je voor je website?
20 juli 20224 minuten leestijd

Welke betalingsmethoden kies je voor je website?

Voor veel webshops is iDeal de meest belangrijke betaalmogelijkheid. Dit omdat bijna elke klant met een Nederlandse bankrekening via iDeal kan betalen. Maar welke alternatieven zijn er en hoe maak je de juiste keuze?

Lees meer