Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics

25 mei 20215 minuten leestijd

In een eerder blog vertelden we je door middel van 5 tips hoe je jouw bedankpagina kan optimaliseren. Een van de tips was het meetbaar maken van je bedankpagina. Maar… hoe maak je je de bedankpagina meetbaar? We leggen het je uit. 

Op dit moment zijn er twee versies van Google Analytics beschikbaar, de gangbare Google Analytics Universal en de nieuwe Google Analytics 4. Analytics 4 zal op lange termijn Analytics Universal vervangen. Voor nu is ons advies om de bedankpagina meetbaar te maken in beide versies.

De bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics Universal

Meten is weten. Daarom helpen we je graag met het instellen van de bedankpagina of bedankpagina’s als conversies in Google Analytics. Om te beginnen met de gangbare Google Analytics Universal. We gebruiken in dit stappenplan de bedankpagina van het contactformulier als voorbeeld.

Stap 1

Ga naar Google Analytics en log in. Heb je meer dan één website? Selecteer dan het juiste account, vervolgens de juiste property en de juiste dataweergave waarin je de conversie wilt meten.

Stap 2

Klik linksonder op ‘beheerder’. Je krijgt nu dit scherm te zien.

Stap 3

Klik op doelen in het weergave menu (rechterkolom) en klik vervolgens op de rode button met daarin ‘nieuw doel’.

Stap 4

Klik bij de doelconfiguratie voor de onderste optie: ‘aangepast’ en vervolgens op doorgaan. Je gaat naar de volgende stap: ‘doelbeschrijving’.

Stap 5

Bij de doelbeschrijving vul je eerst de naam van je conversie in. In dit geval is dat ‘ingevuld-contactformulier’. Vervolgens kies je voor het type bestemming. Het gaat hier namelijk om de bestemmingspagina www.nederdesign.nl/contact/bedankt. Klik op doorgaan. Je gaat nu naar de volgende stap: ‘doeldetails’.

Stap 6

Kies voor de bestemming ‘gelijk aan’ en vul de URL van de bedankpagina in zonder de domeinnaam; dus /contact/bedankt. Let op! Alles wat voor de / staat vul je niet in. Dus de URL www.nederdesign.nl/contact/bedankt wordt dus /contact/bedankt. Vergeet niet op te slaan.

Stap 7

Test of de conversie goed is ingesteld door zelf naar de bedankpagina te gaan. Bekijk in het realtime rapport of de conversie is geregistreerd of kijk een dag later in het conversierapport naar het overzicht van doelen of je de bedankpagina correct hebt ingesteld.

 

De bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

Analytics 4 is de nieuwe versie van Analytics. In ons eerdere blog over Google Analytics 4 hebben we uitgelegd waarom het aan te bevelen is nu al data te verzamelen met Analytics 4. Aansluitend hierop leggen we je ook graag uit hoe je conversies, zoals bedankpagina’s, instelt.

Stap 1

Ga naar Google Analytics en log in. Heb je meer dan één property? Selecteer dan de property waarvoor je de bedankpagina wilt instellen.

Stap 2

Ga in het linkermenu naar ‘gebeurtenissen’ en klik rechtsboven op de blauwe button ‘gebeurtenis maken’.

Je krijgt nu een nieuw venster. Klik weer op de blauwe button ‘maken’. Vervolgens krijg je een nieuw venster waarin je de bedankpagina als gebeurtenis kunt instellen.

Stap 3

Vul de gegevens als volgt in:

3.1. Geef de gebeurtenis een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘ingevuld_contactformulier’

3.2. Bij ‘overeenkomende voorwaarden’ kies je voor de parameter ‘page_location, voor de operator ‘begint met’ en als waarde vul je de volledige URL van de bedankpagina in.

3.3. Het vinkje bij ‘parameterconfiguratie’ moet aangevinkt zijn. Klik rechtsboven op de blauwe button ‘maken’.

Stap 4

Kies in het hoofdmenu voor ‘conversies’. Je krijgt nu een overzicht van alle ingestelde conversies. Klik op de blauwe button ‘nieuwe conversiegebeurtenis’.

Stap 5:

Er verschijnt een nieuw invulveld waar je de naam van de gebeurtenis in dient te vullen. Vul hier de naam van de gebeurtenis in, bijvoorbeeld ‘ingevuld_contactformulier’. Klik rechtsonder op ‘opslaan’. Gefeliciteerd, de bedankpagina is nu ingesteld als conversie!

Stap 6

Om zeker te weten dat je bedankpagina als conversie gemeten wordt, ga je naar de bedankpagina. Vervolgens kijk je in Analytics bij ‘conversies’ of je deze conversie terugziet in Google Analytics.

Conclusie

Meten is weten en dat geldt zeker voor de doelstelling van je website. Met deze bovenstaande tips stel jij de conversiemeting van je bedankpagina’s in en weet je hoeveel conversies je behaalt. 

Laat je het instellen van conversies liever over aan iemand anders?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips
8 juni 20214 minuten leestijd

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips

LinkedIn. Het is dé plaats om je bedrijf te promoten, professionele diensten aan te bieden, content te publiceren en een nieuwe baan of medewerker te vinden. Maar hoe werf je klanten via LinkedIn? We delen 6 tips en tricks met je!

Lees meer
Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina
1 juni 20213 minuten leestijd

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen: 404 pagina’s. Pagina’s die niet werken en waar je de mededeling krijgt: 404 Not Found. Balen voor de bezoeker, maar een kans voor jou! Met deze tips houd je de bezoekers op je website.

Lees meer
De 5 belangrijkste afbeeldingstypen en wanneer gebruik je ze…
18 mei 20213 minuten leestijd

De 5 belangrijkste afbeeldingstypen en wanneer gebruik je ze…

JPG, PNG, GIF, PDF of SVG … je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is nu precies het verschil en wanneer kun je welke het beste gebruiken? In dit artikel leggen we je alles uit over de meest voorkomende afbeeldingsformaten.

Lees meer