7 tips om je bedankpagina te optimaliseren

13 april 20215 minuten leestijd

Wat staat er op jouw bedankpagina? Iets zoals ‘bedankt voor je bestelling’ of ‘bedankt voor het invullen’? Zonde… maar geen schande, want ongeveer 99% van de bedankpagina’s bestaat uit deze standaardzinnen. Hoog tijd om jou tips te geven over hoe je de bedankpagina optimaliseert én de pagina van waarde kunt laten zijn voor zowel jou als je klant.

De bedankpagina

De pagina die je te zien krijgt na een inschrijving, aanvraag, aankoop of download heet de bedankpagina. Het hebben van een bedankpagina is trouwens een musthave. Want of je nu een contactformulier invult of een offerteaanvraag doet, je wilt een bevestiging dat je formulier goed verstuurd is.

Tip 1: Maak je bedankpagina persoonlijk

Iedereen weet dat een bedankpagina niet specifiek per persoon kan worden ingericht en verwacht dan ook geen custom made bedankpagina specifiek afgestemd op hem of haar. Wel wordt er een persoonlijke benadering verwacht, waarmee het bedrijf aangeeft dat je als klant zijnde niet nummer zoveel bent, maar een persoon. Dus: maak je bedankpagina persoonlijk!

Dit kan door de gegevens die zijn ingevuld in het contactformulier, offerteformulier, aanvraagformulier of downloadformulier te gebruiken. Is de voor- of achternaam ingevuld? Begin de bedankpagina dan met beste Jan of beste meneer Jansen. Heeft iemand een vraag gesteld over een product, benoem het product dan in je bedankt tekst. Want laten we eerlijk zijn… ‘Beste meneer Jansen, Bedankt voor uw zonnepanelen offerteaanvraag. U ontvangt binnen 1 werkdag een offerte op maat op uw opgegeven e-mailadres mjansen@gmail.com.’ voelt veel prettiger dan ‘Beste, Bedankt voor uw offerteaanvraag. U ontvangt binnen 1 werkdag een offerte via de mail.’

Tip 2: Voeg relevante content toe

Het hoofddoel van de bedankpagina is het zo soepel mogelijk laten verlopen van je conversie. Voor klanten betekent dit duidelijkheid en voor jou betekent dit klanten zo tevreden mogelijk maken. Natuurlijk ben je concreet op je bedankpagina en geef je aan wat de klant kan verwachten. Wanneer ontvangt men het bestelde product? Binnen hoeveel uur neem je contact op? Wanneer mogen ze de offerte verwachten? Naast concrete informatie kun je ook relevante informatie delen. Denk aan een blogartikel over het bepaalde product, een FAQ over garantie na aankoop van een product of klantcases.

Tip 3: Voeg links naar je social mediakanalen toe

Ben jij met jouw bedrijf actief op social media? Dan geldt ook deze tip voor jou. Zorg voor meer volgers, likes en views door je social media-iconen te plaatsen op de bedankpagina. Je biedt klanten een extra mogelijkheid om meer informatie te zien en nog beter in contact te staan met je bedrijf.

Tip 4: Maak gebruik van beeldmateriaal

Ondersteun je boodschap met afbeeldingen of video’s, want een beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeldmateriaal versterkt vaak de boodschap, fleurt de pagina op en trekt de aandacht.

Tip 4: Voeg een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief toe

Verstuur je een nieuwsbrief of wil je in de toekomst nieuwsbrieven gaan versturen? Dan is de bedankpagina de uitgelezen kans om e-mailadressen te verzamelen. Mensen die een formulier hebben ingevuld zijn geïnteresseerd in je dienst of product en eerder bereid om zich in te schrijven dan de ‘standaard’ websitebezoeker. Natuurlijk geef je op de bedankpagina van de nieuwsbriefinschrijving precies aan wanneer ze een nieuwsbrief ontvangen en welke type informatie gedeeld zal worden.

Tip 6: Vraag feedback over het proces

Het perfecte moment om feedback te vragen is direct na de conversie. Nu zit het proces nog vers in het geheugen en is de kans groter dat men feedback wil geven. De bedankpagina leent zich dan ook perfect om feedback te vragen.

Afhankelijk van het type bedankpagina kun je om feedback vragen zoals: Is de gevraagde informatie relevant? Was u bereid om alle invulvelden in te vullen of enkel de verplichte velden? Is het duidelijk wat u nu kunt verwachten?

Met deze feedback kun je vervolgens het proces optimaliseren.

Tip 7: Maak je bedankpagina meetbaar

Zodra bezoekers op de bedankpagina komen is er een conversie behaald. Voor de één is dit de verkoop van een product en voor de ander het aanvragen van een offerte. Om welke conversie het ook gaat, conversies wil je weten en dus meten. Maak daarom de bedankpagina meetbaar. Dit betekent dat je de bedankpagina opneemt in Google Analytics en instelt als conversie.

Conclusie:

De pagina die je te zien krijgt na een aanvraag of aankoop heet de bedankpagina. Het doel van de bedankpagina is je klanten duidelijkheid te geven en zo tevreden mogelijk maken. Dit bereik je onder andere door de bedankpagina te personaliseren, concreet te zijn en relevante informatie te delen.

Kom je er niet helemaal uit of wil je nog even overleggen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips
8 juni 20214 minuten leestijd

Klanten binnenhalen via LinkedIn: 6 tips

LinkedIn. Het is dé plaats om je bedrijf te promoten, professionele diensten aan te bieden, content te publiceren en een nieuwe baan of medewerker te vinden. Maar hoe werf je klanten via LinkedIn? We delen 6 tips en tricks met je!

Lees meer
Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina
1 juni 20213 minuten leestijd

Vier tips en een checklist voor een goede 404 pagina

Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen: 404 pagina’s. Pagina’s die niet werken en waar je de mededeling krijgt: 404 Not Found. Balen voor de bezoeker, maar een kans voor jou! Met deze tips houd je de bezoekers op je website.

Lees meer
Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics
25 mei 20215 minuten leestijd

Dit is hoe je je bedankpagina meetbaar maakt in Analytics

Meten is weten en dat geldt zeker voor de doelstelling van je website. Met deze tips stel jij de conversiemeting van je bedankpagina’s in en weet je hoeveel conversies je behaalt.

Lees meer