WebsiteIdeale productfoto’s voor jouw webshop. Hoe maak je ze?

4 min leestijd
Sander Bruggeman

Wanneer je een product koopt in een fysieke winkel kun je het aanraken, voelen en van alle kanten bekijken. Je ziet, voelt en ervaart de kwaliteit. Je ziet de grootte van het product en kunt het makkelijk vergelijken met alternatieve producten. In een webshop is dit een stuk lastiger. De kwaliteit van je producten en de betrouwbaarheid van jouw webwinkel wordt beoordeeld aan de hand van je productfoto’s. Daarom loont het altijd om te investeren in mooie productfoto’s.

Ideale productfoto’s voor jouw webshop. Hoe maak je ze?

Zes tips voor goede productfoto’s

Direct een professionele fotograaf inhuren? Dat is niet altijd nodig! Met enkele handige tips laten wij je zien dat ook jij prachtige productfoto’s kunt maken.

De juiste camera

Het hebben van een professionele camera is geen garantie voor professionele foto’s, maar het helpt wel. Met een hoge kwaliteit camera kun je een hogere kwaliteit foto’s maken. Heb je echter maar één product wat je verkoopt, dan kun je er ook voor kiezen om dit product te laten fotograferen in een professionele studio. Zodra je meer producten verkoopt of vaak van assortiment wisselt, is het een idee om zelf een goede camera aan te schaffen. Smartphones hebben tegenwoordig ook een goede camera aan boord. Hou hier rekening mee bij het aanschaffen van je volgende telefoon.

Zorg voor genoeg afbeeldingen

Kwaliteit gaat boven kwantiteit is een vaak gehoorde uitspraak. Bij productfoto’s in een webshop geldt deze regel niet. Kwaliteit en kwantiteit zijn even belangrijk. Eén productfoto is nooit genoeg om een consument te overtuigen. Ook met twee of drie productafbeeldingen haken bezoekers af. Maak zoveel mogelijk foto’s van het product. Van alle kanten én van de details. Zorg wel voor genoeg verschil, een extra foto moet wel iets toevoegen.

Maak afbeeldingen groot genoeg

Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om in te zoomen op het product. De consument kan daarbij letten op details die hij of zij belangrijk vindt. Zorg daarom voor goede kwaliteit foto’s van een groot formaat. Bezoekers willen het gevoel hebben dat ze het product kunnen vasthouden, zoals ze dat ook zouden doen in een fysieke winkel. Richt je op het product zelf en probeer een neutrale achtergrond te gebruiken. Dit leidt de bezoeker niet af van het product.

Toon het product in actie

Wanneer je veel foto’s hebt met een witte achtergrond, is het goed om ook een aantal foto’s te tonen waarop je het product in actie ziet. Kleding is om te dragen, dus toon het kledingstuk bij iemand die het aanheeft. Verkoop je audioapparatuur, toon het product dan in een woonkamer. Verkoop je cosmetica, laat het product zien in de badkamer.

Heb oog voor detail

Producten hebben vaak mooie details. Deze details verdienen een close-up foto. Denk aan een in motief gestikte naad van een kledingstuk, een bijzondere handgreep op een meubelstuk of een inventieve sluiting van een sieraad. Het aantal foto’s dat je maakt van een product wordt ook bepaald door de grootte van het product. Van grotere producten maak je meer foto’s dan van kleinere producten. Toon dus ook altijd de afmetingen van het product. Hoe hoog, breed, diep of lang is het product? Door duidelijk te zijn over de afmetingen, voorkom je teleurstellingen en negatieve reviews.

Aan de slag!

Goede productfoto’s zijn erg belangrijk voor jouw webshop. Hoe meer je er hebt en hoe beter de kwaliteit ervan is, des te meer je gaat verkopen! Met bovenstaande tips kun je direct aan de slag om de productfoto’s in jouw webwinkel te professionaliseren.

Bonustip

In dit blogartikel geven we aan dat de foto zo groot en scherp mogelijk moet zijn, je wilt tenslotte de details laten zien. Dit gaat soms ten koste van de bestandsgrootte. Grotere bestanden maken jouw webshop langzamer en dat gaat weer ten koste van jouw vindbaarheid. Met online tools zoals TinyPNG.com kun je de foto kleiner maken zonder op kwaliteit in te leveren!

Sander Bruggeman
Sander BruggemanEigenaar

Met websites en online marketing ondersteun ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid.

Ook een webshop?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

13 onmisbare websiteonderdelen
4 min leestijd

13 onmisbare websiteonderdelen

Website:Is jouw website klaar voor het nieuwe jaar? Voldoe je aan alle richtlijnen en is je website wel zo gebruiksvriendelijk als je denkt? Lees hier onze basis tips voor een gebruiksvriendelijke website anno 2023.

Lees meer
Zet je beste footer voor
5 min leestijd

Zet je beste footer voor

Website:De footer is een van de belangrijkste locaties op je website. Ja, we zijn serieus. Qua design is het vaak niet het spannendste onderdeel van je website maar het is wel hét element waar bezoekers op belanden als ze op zoek zijn naar informatie.

Lees meer
9 tips bij het maken van een wachtwoord
4 min leestijd

9 tips bij het maken van een wachtwoord

Website:Online veiligheid is een belangrijk item. Maar hoe verzin je nu een veilig wachtwoord? We geven je 9 tips om makkelijk een veilig wachtwoord te verzinnen.

Lees meer
Bekijk alle berichten