Online marketing

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

3 min leestijd

Heb jij de overstap al gemaakt naar Analytics 4? Dan heb je inmiddels ook kennisgemaakt met nieuwe begrippen en gezien dat je verkeer anders is dan in Analytics Universal. We lichten een deel van de nieuwe statistieken graag toe.

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Voordat we de nieuwe statistieken toelichten willen we je op het hart drukken om een Google Analytics 4 property aan te maken wanneer je dit nog niet hebt gedaan

Betrokkenheidspercentage

Deze nieuwe versie van Analytics is vooral gericht op de betrokkenheid van bezoekers en dus is er nu ook een betrokkenheidspercentage ofwel de Engagement Rate. Het betrokkenheidspercentage geeft aan hoeveel procent van de sessies een sessie met ‘engagement’ is. Wanneer een bezoeker ten minste 10 seconden op je pagina is of als deze verder klikt op de website spreken we van engagement.  

Gebruikers

Waar Analytics Universal twee gebruikersstatistieken had; Total Users en New Users heeft Google Analytics 4 drie gebruikersstatistieken: Total Users, New Users en Active Users.

Total Users: gebruikers die minstens een sessie starten tijdens het gekozen tijdbestek

New Users: gebruikers die voor het eerst een bezoek brengen tijdens het gekozen tijdbestek

Active Users: het aantal gebruikers dat een website of applicatie bezoekt.

Een actieve gebruiker wordt getriggerd door iedere gebruiker die een actieve sessie heeft of wanneer Analytics 4 de volgende gegevens verzamelt:

  • Het first visit event of de engagement time msec parameter van een website;
  • De first open event of engagement time msec parameter van een Android App;
  • De first open of user engagement event van een iOS App.

In GA4 worden de Active Users als primaire gebruikersstatistiek gebruikt. In Universal waren dat de Total Users. Je kunt deze statistieken dus niet met elkaar vergelijken. Wil je toch een vergelijking maken van je data, gebruik dan de statistiek Explorations – Total users.

Gebeurtenissen

Wat gebeurt er op je website? In Analytics 4 worden alle interacties op je website gemeten als gebeurtenis. De automatisch gemeten gebeurtenissen zijn onderverdeeld in 4 categorieën:

  • Automatische meting
  • Verbeterde meting
  • Aanbevolen gebeurtenissen
  • Aangepaste gebeurtenissen

Automatische gebeurtenissen zijn de standaard gebeurtenissen die automatisch worden gemeten. Vergelijkbaar met de interacties die met de standaard analyticscode in Analytics Universal worden gemeten, zoals de paginatitel en aantal paginaweergaves.

Het grote verschil tussen GA4 en Universal is dat er heel wat gebeurtenissen automatisch worden gemeten, zoals het downloaden van bestanden, video’s afspelen, uitgaande klikken, zoeken op de website en het scrollen* op de website. (*er wordt van een scroll gesproken als een bezoeker ten minste 90% van de pagina heeft bekeken).

De aanbevolen gebeurtenissen zijn een door Google opgestelde lijst van gebeurtenissen. Met deze lijst wil Google het algoritme zo goed mogelijk voeden, waardoor je als gebruiker zoveel mogelijk informatie krijgt in de rapporten.

Met een aangepaste gebeurtenis meet je een gebeurtenis die niet onder de bovenstaande gebeurtenissen valt. Simpelweg kun je elke interactie op je website meten en deze een eigen naam en voorwaarden (parameters) toekennen.

In GA4 zie je alle gebeurtenissen terug in het rapport ‘Gebeurtenissen”.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten