Online marketingGoogle Analytics 4: de statistieken toegelicht

3 min leestijd
Wendy de Clerck

Heb jij de overstap al gemaakt naar Analytics 4? Dan heb je inmiddels ook kennisgemaakt met nieuwe begrippen en gezien dat je verkeer anders is dan in Analytics Universal. We lichten een deel van de nieuwe statistieken graag toe.

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Voordat we de nieuwe statistieken toelichten willen we je op het hart drukken om een Google Analytics 4 property aan te maken wanneer je dit nog niet hebt gedaan

Betrokkenheidspercentage

Deze nieuwe versie van Analytics is vooral gericht op de betrokkenheid van bezoekers en dus is er nu ook een betrokkenheidspercentage ofwel de Engagement Rate. Het betrokkenheidspercentage geeft aan hoeveel procent van de sessies een sessie met ‘engagement’ is. Wanneer een bezoeker ten minste 10 seconden op je pagina is of als deze verder klikt op de website spreken we van engagement.  

Gebruikers

Waar Analytics Universal twee gebruikersstatistieken had; Total Users en New Users heeft Google Analytics 4 drie gebruikersstatistieken: Total Users, New Users en Active Users.

Total Users: gebruikers die minstens een sessie starten tijdens het gekozen tijdbestek

New Users: gebruikers die voor het eerst een bezoek brengen tijdens het gekozen tijdbestek

Active Users: het aantal gebruikers dat een website of applicatie bezoekt.

Een actieve gebruiker wordt getriggerd door iedere gebruiker die een actieve sessie heeft of wanneer Analytics 4 de volgende gegevens verzamelt:

  • Het first visit event of de engagement time msec parameter van een website;
  • De first open event of engagement time msec parameter van een Android App;
  • De first open of user engagement event van een iOS App.

In GA4 worden de Active Users als primaire gebruikersstatistiek gebruikt. In Universal waren dat de Total Users. Je kunt deze statistieken dus niet met elkaar vergelijken. Wil je toch een vergelijking maken van je data, gebruik dan de statistiek Explorations – Total users.

Gebeurtenissen

Wat gebeurt er op je website? In Analytics 4 worden alle interacties op je website gemeten als gebeurtenis. De automatisch gemeten gebeurtenissen zijn onderverdeeld in 4 categorieën:

  • Automatische meting
  • Verbeterde meting
  • Aanbevolen gebeurtenissen
  • Aangepaste gebeurtenissen

Automatische gebeurtenissen zijn de standaard gebeurtenissen die automatisch worden gemeten. Vergelijkbaar met de interacties die met de standaard analyticscode in Analytics Universal worden gemeten, zoals de paginatitel en aantal paginaweergaves.

Het grote verschil tussen GA4 en Universal is dat er heel wat gebeurtenissen automatisch worden gemeten, zoals het downloaden van bestanden, video’s afspelen, uitgaande klikken, zoeken op de website en het scrollen* op de website. (*er wordt van een scroll gesproken als een bezoeker ten minste 90% van de pagina heeft bekeken).

De aanbevolen gebeurtenissen zijn een door Google opgestelde lijst van gebeurtenissen. Met deze lijst wil Google het algoritme zo goed mogelijk voeden, waardoor je als gebruiker zoveel mogelijk informatie krijgt in de rapporten.

Met een aangepaste gebeurtenis meet je een gebeurtenis die niet onder de bovenstaande gebeurtenissen valt. Simpelweg kun je elke interactie op je website meten en deze een eigen naam en voorwaarden (parameters) toekennen.

In GA4 zie je alle gebeurtenissen terug in het rapport ‘Gebeurtenissen”.

Wendy de Clerck
Wendy de ClerckOnline marketeer

Met online marketing verbeter ik samen met ondernemers hun content om hun online vindbaarheid te vergroten.

Hulp nodig met Analytics 4? We helpen je graag.

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Hoe bepaal je een goed marketingbudget
3 min leestijd

Hoe bepaal je een goed marketingbudget

Online marketing:We krijgen vaak de vraag: Hoeveel marketingbudget heb ik nodig voor mijn campagne? Het antwoord hebben we niet. Jouw marketingbudget is namelijk afhankelijk van jouw bedrijf. Toch zijn er verschillende manieren om een marketingbudget te bepalen.

Lees meer
Bekijk alle berichten