Een goed concept
Een goede campagne begint allemaal met een goed idee. Naast het verkopen van producten is de periode rondom de feestdagen ook uitermate geschikt om je bedrijf van een andere kant te laten zien en de branding van je bedrijf te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het steunen van goede doelen of andere maatschappelijke thema’s.
Wat is je doelstelling?
Voordat je een succesvolle campagne start, is het belangrijk om te bedenken welke doelen je campagnes rondom de feestdagen hebben. Wil je producten verkopen? Andere klanten bereiken? Of leads verzamelen?
Vul je doelgroep
Heb je op dit moment nog geen acties rondom sinterklaas en kerst? Een ideale campagne is het verzamelen van leads. Zorg ervoor dat je nu al start met het verzamelen van e-mailadressen zodat je later je producten of actie met hen kan delen. Bewust en onbewust zijn mensen al lang bezig met de feestdagen. Mensen beginnen steeds eerder met inkopen doen om stress te vermijden, kosten te spreiden of goede deals te vinden.
Denk andersom en bereik andere klanten
Je weet wie jouw producten graag zouden willen kopen. Maar tijdens de feestdagen koop je (meestal) geen cadeaus voor jezelf. Je moet dus een andere doelgroep bereiken dan je wellicht normaal zou doen. In dit geval dus vrienden, partners en familie van je doelgroep. Afhankelijk van het kanaal dat je gebruikt, zijn er verschillende manieren om slim je doelgroep te bereiken.
Creëer een landingspagina
Maak van dit moment gebruik om een twist te geven aan je website en creëer een landingspagina rondom de feestdagen. Hierop kun je bijvoorbeeld al je producten die geschikt zijn voor de feestdagen verkopen. Geef ook online de mogelijkheid om volledig in de kerst- en sinterklaassfeer te komen.
Korting geven ja of nee?
Geef je korting ja of nee? Het is voor velen een lastige afweging. Na een aantal jaren Black Friday gekte in Nederland wordt korting door veel klanten gewenst, maar óók verwacht. Veel mensen wachten zelfs specifiek op deze periode voordat ze inkopen gaan doen. Geef je liever geen korting? Bedenk dan een andere manier om toch iets speciaals te bieden rondom de feestdagen.
Start nu met je campagne
Start nu met je campagne. Alle personen die nu al op je website komen kun je gemakkelijker nogmaals aanspreken in de komende maanden. De feestdagen zijn een periode waar veel mensen kopen en je doelgroep over het algemeen groter wordt. Profiteer van deze periode en bekijk welke mogelijkheden de feestdagen voor jou hebben.