Online marketingEen land uitsluiten in Google Analytics

4 min leestijd
Wendy de Clerck

We zien het regelmatig bij onze klanten: bezoekers uit landen waar de klant helemaal niet actief is. Er is nu een manier om deze onwaarschijnlijke bezoekers uit te sluiten in Google Analytics. In dit blog lichten we toe hoe je dit doet.

Een land uitsluiten in Google Analytics

Waarom zou je een land willen uitsluiten in Google Analytics?

Onrealistische bezoekers worden vaak veroorzaakt door één of meerdere spambots vanuit een ver land of door een bot die elke dag een paar bezoekers stuurt. Wanneer het onwaarschijnlijk is dat mensen uit bijvoorbeeld China je website bezoeken, zorgen deze bezoekers voor onrealistische data. Bovendien zijn het vaak bezoekers met slechte cijfers, zoals een lage sessieduur, een laag aantal bezochte pagina’s per sessie/bezoek en een extreem hoog bouncepercentage. Dit is vervuiling van je websitedata en vaak zorgt het voor onrealistische cijfers. Een goede reden dus om dit soort landen uit te sluiten in Google Analytics.

Hoe weet je welk land je moet uitsluiten?

Waar je bezoekers geografisch vandaan komen, kun je terugzien in het doelgroeprapport in Google Analytics. Kies in het menu aan de linkerkant voor ‘doelgroep’, vervolgens klik je op ‘GEO’ en kies je voor ‘locatie’. De pagina met locaties wordt nu geladen. Onder de kaart zie je een tabel met daarin alle landen en bijbehorende cijfers.

Staat hier een land tussen waar je niet actief bent, dat geen buurland is én dat extreem slechte cijfers heeft? Dan kun je dit land uitsluiten.

Voordat je een land daadwerkelijk gaat uitsluiten

Realiseer je, voordat je data uitsluit, dat iedere actie in Google Analytics onomkeerbaar is. Natuurlijk kun je altijd de uitsluiting opheffen en het land terug opnemen in de data, maar de data van dat land tijdens de uitsluiting ben je kwijt. Daarom is ons advies om een nieuwe weergave aan te maken of het land uit te sluiten in je weergave met andere ingestelde filters.

Zorg ervoor dat je één weergave hebt waar geen enkele filter in staat. Dit kun je zien als je back-up waar je altijd op kunt terugvallen mocht je toch ergens een fout maken.

Hoe schakel je een land uit in Google Analytics?

Doorloop onderstaande stappen om een land uit te sluiten in Google Analytics.

  1. Log in bij Google Analytics en klik linksonder op beheerder (het tandwieltje). Selecteer nu de juiste weergave (je weergave met filters) of maak een nieuwe weergave aan indien dit de eerste filter is die je instelt.
  2. Klik in de derde kolom op ‘filters’.
  3. Kies nu voor ‘filter toevoegen’ en geef de filter een herkenbare naam zoals ‘land uitsluiten – China’.
  4. Kies bij filtertype voor ‘aangepast’ en vink ‘uitsluiten’ aan. Vervolgens selecteer je bij filterveld ‘land’ en vul je de naam van het land in bij filterpatroon.
  5. Controleer alle gegevens en klik op ‘opslaan’.

Je hebt nu China uitgesloten als land! Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je weten hoe je de data in Google Analytics moet lezen? Neem gerust eens contact met je op. We helpen je graag verder.

Wendy de Clerck
Wendy de ClerckOnline marketeer

Met online marketing verbeter ik samen met ondernemers hun content om hun online vindbaarheid te vergroten.

Hulp nodig bij het instellen van Google Analytics?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten