Online marketingZo maak je een social media strategie

3 min leestijd
Wendy de Clerck

Een social mediastrategie. Wat is het en… heb je het wel echt nodig? Ja, wij vinden van wel! In dit artikel leggen we je uit wat een social mediastrategie is en hoe je er een maakt.

Zo maak je een social media strategie

Waarom een social media strategie?

De meningen over het hebben van een social mediastrategie zijn verdeeld. Waar de ene social media-expert aanraadt om gewoon wat te experimenteren en te zien wat het oplevert, zijn anderen overtuigd van het belang van een social mediastrategie.

Wij van Nederdesign behoren tot deze laatste categorie. Natuurlijk kan experimenteren geen kwaad en moet je min of meer experimenteren om te kijken wat wel en niet werkt. Maar wat is erop tegen om vooraf te bedenken wat je wil bereiken, hoe je dit wil doen en op welke social mediaplatformen je actief gaat zijn? Precies, niets als je het ons vraagt!

Voordelen social media strategie

De social mediastrategie bepaalt jouw koers voor de lange termijn, hiermee bedoelen we een tijdsbestek van ongeveer een jaar. Met deze strategie bepaal je de algemene richting van jouw social media-activiteiten. Het helpt je structuur te geven aan de activiteiten en dankzij de doelstellingen geeft het je bovendien waardevolle inzichten.

Het hebben van een social mediastrategie heeft nog meer voordelen. Dankzij een strategie ga je doelgericht aan de slag en is het makkelijker om de focus op de doelstellingen te houden. Zo ben je efficiënter bezig met social media en is de kans dat je er door drukte niet aan toe komt een stuk kleiner. Een ander voordeel is de herkenbaarheid voor je volgers. Door een kernboodschap terug te laten komen in al je uitingen weten potentiële klanten wat ze op jouw kanaal mogen verwachten.

Onderdelen social media strategie

Een goede social mediastrategie bestaat uit vier onderdelen: doelstellingen, doelgroep, kernboodschap en de social mediakanalen. Geen dik boekwerk dus, maar een kort verslag waarin jij keuzes maakt. We lichten de vier onderdelen toe:

  1. Doelstellingen

De eerste stap is het bepalen van je doelstelling(en). Pas als je weet wat je met social media wil bereiken kun je gericht aan de slag. Een doelstelling kan bijvoorbeeld merkbekendheid of merkbetrokkenheid zijn. Andere veelgebruikte doelstellingen zijn leadgeneratie en klantloyaliteit. Door je doelstelling SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdsgebonden) te maken, kun je toetsen of je social mediawerkzaamheden bijdragen aan de doelstelling.

  1. Doelgroep

Beschrijf de doelgroep die je wil bereiken met je social media-activiteiten. Tegenwoordig is bijna iedereen wel actief op één of meerdere social mediakanalen. Dit wil niet zeggen dat je al deze mensen automatisch bereikt of wíl bereiken. Voor wie ben jij interessant en relevant?

  1. Kernboodschap

Het derde onderdeel van je social mediastrategie is de kernboodschap. Wat wil jouw doelgroep zien of horen? Wat heb je hen te bieden? De kernboodschap komt terug in alle content die je plaatst op social media. Vanuit de kernboodschap formuleer jij je berichten en verhalen. De boodschap is dus altijd verweven in je social media-uitingen.

  1. Social mediakanalen

Nu duidelijk is wat je wil bereiken, wie je doelgroep is en wat je boodschap is bepaal je welke social mediakanalen daarbij aansluiten. Kies bijvoorbeeld voor LinkedIn als ondernemers tot je doelgroep behoren. Zorg dat je daar bent waar je social mediapubliek is en dat de vorm van je content dit publiek aanspreekt. Benoem deze vorm (video, tekst, ...) ook in je strategie.

Nu je weet waarom een social mediastrategie van belang is en uit welke onderdelen de strategie bestaat, is het tijd om aan de slag gaan! Is je strategie af? Een volgende stap na het opstellen van je social mediastrategie is het maken van een contentkalender. We schreven al eerder een artikel met tips hoe je zo’n contentkalender maakt. Je leest dit artikel hier.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je social mediastrategie of besteed jij je social media liever uit? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Wendy de Clerck
Wendy de ClerckOnline marketeer

Met online marketing verbeter ik samen met ondernemers hun content om hun online vindbaarheid te vergroten.

Hulp nodig bij social media?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten