Online marketing

Haal meer uit jouw Instagramaccount

4 min leestijd

Instagram is een geweldige app, niet alleen om jouw volgers up-to-date te houden of om zelf lekker op rond te kijken, maar óók om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. In dit blog geven we je een aantal tips zodat jij aan de slag kan met je eigen Instagrambedrijfsaccount. 

Haal meer uit jouw Instagramaccount

1. Instagram voor bedrijven

Instagram wordt zowel door bedrijven als particulieren gebruikt. Iedereen kan een Instagramaccount aanmaken en berichten plaatsen. Instagram heeft twee soorten profielen; een persoonlijk profiel en een bedrijfsprofiel. Gebruik jij Instagram voor jouw bedrijf? Dan adviseren we een bedrijfsprofiel aan te maken. Het bedrijfsprofiel heeft meer mogelijkheden, zoals het toevoegen van een bedrijfsomschrijving en contactgegevens. Bovendien kun je met een bedrijfsaccount waardevolle statistieken inzien zoals wie je doelgroep is en op welke tijden ze actief zijn.

2. Richt je profiel goed in

Je bedrijfsprofiel is je digitale visitekaartje. Zorg voor een duidelijke bedrijfsfoto, vul je bedrijfsnaam en een bedrijfsomschrijving in. Heb je een website of webshop? Voeg dan de URL en je adres- en contactgegevens in. Ook raden we je aan gebruik te maken van belangrijke zoekwoorden, zodat Instagram ook helpt aan een betere vindbaarheid. Kortom: vul je bedrijfsprofiel volledig in!

3. Gebruik afbeeldingen van goede kwaliteit

Je Instagramfeed is het visitekaartje van je bedrijf. Het is dus heel belangrijk dat de look en feel van je Instagramprofiel, ook wel ‘feed’ genoemd, er netjes uitziet en aansluit bij je bedrijf. Zorg ervoor dat de afbeeldingen een goed beeld geven van jouw product of bedrijf. Gebruik hiervoor kwalitatieve afbeeldingen en video’s die je volgens een bepaald patroon plaatst, zodat je feed een mooi geheel vormt.

4. Word een actieve Instagrammer

Het is wellicht de belangrijkste tip: wees actief op Instagram. De vindbaarheid van jouw Instagram-pagina wordt namelijk bepaald door hoe actief je bent, je positie in het Instagramalgoritme én de betrokkenheid van je volgers.

5. Wees betrokken

Wil je dat mensen jouw bedrijf gaan volgen, reageren op je berichten en je Stories bekijken? Wees dan zelf ook betrokken. Je reageert vanzelfsprekend op je eigen berichten maar like ook de berichten van je volgers, klanten en partners. Feliciteer bijvoorbeeld iemand met zijn verjaardag of jubileum. Of repost een tof bericht van iemand anders als blijk van waardering.

6. Gebruik Instagram Stories

Instagram Stories zijn berichten die 24 uur online blijven staan. Het is de ideale manier om je verhaal op een authentieke en persoonlijke manier te vertellen. Je vindt de Stories bovenaan de newsfeed in de gekleurde cirkels. Door op een gekleurde cirkel te klikken bekijk je een Instagram Story.

Stories zijn dé manier om interactie te creëren met je volgers. Maak een poll of stel een vraag in je Instagram Story. Volgers kunnen erop reageren of een privé bericht sturen. Een bijkomend voordeel van de Instagram Stories is dat je precies kunt zien wie het heeft bekeken.

Een Story blijft dus 24 uur zichtbaar, maar er is een manier om je belangrijke content nog langer te delen met je volgers: voeg je Story toe als hoogtepunt. Dit doe je door op je Story te klikken en op ‘Uitlichten’ te klikken. Vervolgens kun je een nieuw hoogtepunt aanmaken of de content toevoegen aan een bestaand hoogtepunt.

7. Gebruik hashtags

Maak gebruik van #hashtags! Door hashtags te gebruiken bereik je je doelgroep beter en presteert je afbeelding over het algemeen een stuk beter. Plaats de hashtags onder je afbeelding, zodat ze niet direct zichtbaar zijn.

Welke hashtags kun je gebruiken? Gebruik relevante hashtags voor je bedrijf en de content die je plaatst, zoals #onlinemarketing #socialmedia #nederdesign #instagramtips. Claim je eigen bedrijfsnaam hashtag en gebruik deze altijd.

Aan de slag!

Door gebruik te maken van bovenstaande tips optimaliseer je een op vrij eenvoudige manier je Instagramaccount en daarmee de naamsbekendheid van je bedrijf. Dus… aan de slag!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten