5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

7 december 20214 minuten leestijd

Binnen 5 seconden bepalen je potentiële klanten of ze op je advertentie klikken of niet. In die 5 seconden moet jij hen overtuigen om op jouw advertentie te klikken en niet op die van je concurrenten. Vind jij het lastig om goede advertentieteksten te schrijven? Je bent niet de enige. Met onderstaande 5 tips helpen we je om betere advertentieteksten te maken.

Tip 1: Gebruik de maximale advertentieruimte

Google geeft je een bepaald aantal karakters voor je advertentietekst. Onze eerste tip is dan ook: haal het maximale uit je advertenties door het totale aantal karakters te benutten. Vul ook alle koppen, beschrijvingen en de weergavepaden in. Op deze manier deel je zoveel mogelijk informatie met je potentiële klant.

Hieronder vind je een overzicht van het aantal karakters per type tekstadvertentie.

Responsive tekstadvertentie

  • 15 koppen van elk 30 karakters
  • 4 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Uitgebreide tekstadvertentie

  • 3 koppen van elk 30 karakters
  • 2 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Tip 2: Gebruik keyword insertion

Keyword insertion is een geavanceerde Google Ads functie waarmee je automatisch een zoekwoord toevoegt aan de advertentietekst. Dit op basis van de zoekwoorden van de klant. Door deze functie te gebruiken, komt de zoekopdracht terug in je advertentietekst.

Bijvoorbeeld: je hebt een advertentiecampagne voor SunPower zonnepanelen en iemand zoekt op ‘SunPower 410  zonnepanelen’. Dan kun je jouw advertentie relevanter maken door het zoekwoord ‘SunPower 410 WP Zonnepanelen” terug te laten komen in je advertentie. Google geeft je advertentie hierdoor een hogere relevantiescore. Zo krijgt je advertentie een hogere kwaliteitsscore, waardoor je minder hoeft te betalen voor een klik. Bovendien is de potentiële klant eerder geneigd om op je advertentie te klikken.

Met de keyword insertion tool zorg je ervoor dat jouw advertentieteksten automatisch worden aangepast aan de zoekopdrachten die jouw potentiële klanten invoeren. Dit doe je door de code {KeyWord: jouwzoekwoord} in te vullen in de kop of beschrijving. Bijvoorbeeld: {KeyWord: Sunpower 410 WP zonnepanelen}. Hierbij is het deel {KeyWord} de Google-code en {jouwzoekwoord} is het woord dat wordt ingevuld.

Afbeelding met tekstAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

Tip 3: Maak verschillende advertentiegroepen voor verschillende doelgroepen

Zoals vaak, geldt ook hier: hoe persoonlijker de boodschap, hoe beter! Stel dat je op maat gemaakte oordoppen verkoopt en zowel bedrijven als particulieren tot je doelgroep behoren. Dit zijn twee totaal verschillende doelgroepen die je eigenlijk niet met één advertentietekst kunt aanspreken en overtuigen. Wanneer jouw product of dienst geschikt is voor meerdere doelgroepen, maak dan aparte advertentieteksten per doelgroep.

In het geval van de oordoppen maken we twee advertentieteksten: één voor particulieren en één voor de zakelijke markt. Een voorbeeld van een advertentietekst kan zijn:

“De Hearing Pro Group levert gehoorbescherming op maat voor bedrijven. Aanmeten, levering, instructie en controle bij u op locatie op een door u gewenst moment. Maak een afspraak.”

Of

“Voor iedere situatie hebben wij de juiste oordoppen. Op maat gemaakte, comfortabele oordoppen voor het zwemmen, motorrijden of bezoek aan een festival. Maak nu een afspraak.”

Tip 4: Maak gebruik van de extensies

Google biedt naast koppen, beschrijvingen en weergavepaden ook de mogelijkheid om je advertenties uit te breiden met extensies. We schreven eerder al een blog over de toegevoegde waarde van de Google Ads extensies. Door gebruik te maken van Google Ads extensies vallen je advertenties meer op. Bovendien biedt een sitelinkextensie je de mogelijkheid om een extra link naar een belangrijk pagina op je website op te nemen, zonder dat je hiervoor een nieuwe advertentie moet maken. Lees ons eerdere blog “Ontdek de toegevoegde waarde van Google Ads Extensies” om alle toegevoegde waarden te ontdekken en voor een uitleg over hoe je de extensies instelt.

Tip 5: Gebruik de taal van je doelgroep

Jouw potentiële klanten moeten je advertentie begrijpen, dus gebruik geen vaktermen als je doelgroep deze niet begrijpt. Denk bijvoorbeeld aan medische termen zoals “een neurovasulaire aandoening” terwijl dit in de volksmond gewoon migraine heet. Schrijf je advertenties in de taal van je doelgroep. Zo laat je zien dat je je doelgroep begrijpt en zijn ze eerder geneigd op je advertentie te klikken.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je advertentieteksten?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

De online marketingontwikkelingen van 2022
11 januari 20224 minuten leestijd

De online marketingontwikkelingen van 2022

2022 is van start gegaan en ook op online marketinggebied zijn er een aantal nieuwe trends en ontwikkelingen. We lichten graag een aantal belangrijke ontwikkelingen toe.

Lees meer
Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?
4 januari 20223 minuten leestijd

Goede voornemens: welke doelen stel jij voor jouw website?

Aan het begin van het nieuwe jaar bruisen we van de goede voornemens. Een gezonder leven, de kerstkilo’s kwijtraken en stoppen met roken zijn de meest bekende. Maar welke voornemens heb je met jouw website? Welke doelen wil jij behalen in 2022?

Lees meer
Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?
21 december 20214 minuten leestijd

Remarketing. Wat is het en hoe gebruik je het?

Remarketing is een manier om contact te leggen met websitebezoekers die nog geen aanvraag of aankoop hebben gedaan. Op een slimme manier probeer je ze te overtuigen toch tot aankoop of aanvraag over te gaan. Lees hier alles over remarketing.

Lees meer