5 tips voor betere advertentieteksten in Google Ads

7 december 20214 minuten leestijd

Binnen 5 seconden bepalen je potentiële klanten of ze op je advertentie klikken of niet. In die 5 seconden moet jij hen overtuigen om op jouw advertentie te klikken en niet op die van je concurrenten. Vind jij het lastig om goede advertentieteksten te schrijven? Je bent niet de enige. Met onderstaande 5 tips helpen we je om betere advertentieteksten te maken.

Tip 1: Gebruik de maximale advertentieruimte

Google geeft je een bepaald aantal karakters voor je advertentietekst. Onze eerste tip is dan ook: haal het maximale uit je advertenties door het totale aantal karakters te benutten. Vul ook alle koppen, beschrijvingen en de weergavepaden in. Op deze manier deel je zoveel mogelijk informatie met je potentiële klant.

Hieronder vind je een overzicht van het aantal karakters per type tekstadvertentie.

Responsive tekstadvertentie

  • 15 koppen van elk 30 karakters
  • 4 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Uitgebreide tekstadvertentie

  • 3 koppen van elk 30 karakters
  • 2 beschrijvingen van elk 90 karakters
  • 2 weergavepaden

Tip 2: Gebruik keyword insertion

Keyword insertion is een geavanceerde Google Ads functie waarmee je automatisch een zoekwoord toevoegt aan de advertentietekst. Dit op basis van de zoekwoorden van de klant. Door deze functie te gebruiken, komt de zoekopdracht terug in je advertentietekst.

Bijvoorbeeld: je hebt een advertentiecampagne voor SunPower zonnepanelen en iemand zoekt op ‘SunPower 410  zonnepanelen’. Dan kun je jouw advertentie relevanter maken door het zoekwoord ‘SunPower 410 WP Zonnepanelen” terug te laten komen in je advertentie. Google geeft je advertentie hierdoor een hogere relevantiescore. Zo krijgt je advertentie een hogere kwaliteitsscore, waardoor je minder hoeft te betalen voor een klik. Bovendien is de potentiële klant eerder geneigd om op je advertentie te klikken.

Met de keyword insertion tool zorg je ervoor dat jouw advertentieteksten automatisch worden aangepast aan de zoekopdrachten die jouw potentiële klanten invoeren. Dit doe je door de code {KeyWord: jouwzoekwoord} in te vullen in de kop of beschrijving. Bijvoorbeeld: {KeyWord: Sunpower 410 WP zonnepanelen}. Hierbij is het deel {KeyWord} de Google-code en {jouwzoekwoord} is het woord dat wordt ingevuld.

Afbeelding met tekstAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

Tip 3: Maak verschillende advertentiegroepen voor verschillende doelgroepen

Zoals vaak, geldt ook hier: hoe persoonlijker de boodschap, hoe beter! Stel dat je op maat gemaakte oordoppen verkoopt en zowel bedrijven als particulieren tot je doelgroep behoren. Dit zijn twee totaal verschillende doelgroepen die je eigenlijk niet met één advertentietekst kunt aanspreken en overtuigen. Wanneer jouw product of dienst geschikt is voor meerdere doelgroepen, maak dan aparte advertentieteksten per doelgroep.

In het geval van de oordoppen maken we twee advertentieteksten: één voor particulieren en één voor de zakelijke markt. Een voorbeeld van een advertentietekst kan zijn:

“De Hearing Pro Group levert gehoorbescherming op maat voor bedrijven. Aanmeten, levering, instructie en controle bij u op locatie op een door u gewenst moment. Maak een afspraak.”

Of

“Voor iedere situatie hebben wij de juiste oordoppen. Op maat gemaakte, comfortabele oordoppen voor het zwemmen, motorrijden of bezoek aan een festival. Maak nu een afspraak.”

Tip 4: Maak gebruik van de extensies

Google biedt naast koppen, beschrijvingen en weergavepaden ook de mogelijkheid om je advertenties uit te breiden met extensies. We schreven eerder al een blog over de toegevoegde waarde van de Google Ads extensies. Door gebruik te maken van Google Ads extensies vallen je advertenties meer op. Bovendien biedt een sitelinkextensie je de mogelijkheid om een extra link naar een belangrijk pagina op je website op te nemen, zonder dat je hiervoor een nieuwe advertentie moet maken. Lees ons eerdere blog “Ontdek de toegevoegde waarde van Google Ads Extensies” om alle toegevoegde waarden te ontdekken en voor een uitleg over hoe je de extensies instelt.

Tip 5: Gebruik de taal van je doelgroep

Jouw potentiële klanten moeten je advertentie begrijpen, dus gebruik geen vaktermen als je doelgroep deze niet begrijpt. Denk bijvoorbeeld aan medische termen zoals “een neurovasulaire aandoening” terwijl dit in de volksmond gewoon migraine heet. Schrijf je advertenties in de taal van je doelgroep. Zo laat je zien dat je je doelgroep begrijpt en zijn ze eerder geneigd op je advertentie te klikken.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je advertentieteksten?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

5 alternatieven voor image sliders
17 mei 20224 minuten leestijd

5 alternatieven voor image sliders

Een van de vele designtrends wat betreft websites, is het gebruik van sliders op de homepage. Maar werken deze wel zo goed als je verwacht? We leggen het je uit en bieden je alternatieven.

Lees meer
5 tips voor een interactieve website
10 mei 20223 minuten leestijd

5 tips voor een interactieve website

Heeft jouw website wel bezoekers, maar zijn ze binnen no-time weer vertrokken? Met een interactieve website zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven. In dit blog geven we je 5 tips om je website interactiever te maken.

Lees meer
Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022
3 mei 20224 minuten leestijd

Nieuwe webshopregels vanaf 28 mei 2022

Heb je een webwinkel? Lees dan snel verder, want in dit blog vertellen we je alles over de nieuwe Europese regels die per 28 mei 2022 gelden voor Nederlandse webwinkels. Bijvoorbeeld het verbod op fake-nieuws en eerlijke van-voor-prijzen.

Lees meer