3 redenen waarom consumenten wél verzendkosten willen betalen

8 maart 20213 minuten leestijd

Reken je wel of geen verzendkosten in jouw webshop? En wanneer je verzendkosten in rekening brengt, hoeveel moet dat dan zijn? Want de hoogte van de verzendkosten heeft invloed op het aantal conversies in jouw webshop. Maar hoe zit dat precies? Tijd voor meer duidelijkheid over verzendkosten!

Wanneer willen consumenten verzendkosten betalen?

Gratis verzending wordt tegenwoordig als de standaard gezien. Zo hoef je bij bekende webshops zoals Coolblue en Wehkamp geen verzendkosten te betalen. Aan de andere kant hebben bepaalde grote webshops, zoals Zalando en H&M, recent aangegeven weer verzendkosten in rekening te brengen vanwege duurzaamheidsaspecten.

Voor het aantal conversies lijkt online shoppen met gratis verzending beter. Immers, bijna iedereen heeft wel eens een bestelling gestaakt omdat de verzendkosten te hoog waren. Maar is kosteloos verzenden daadwerkelijk nodig voor een hogere conversie? En welke verzendkosten zijn acceptabel? We vertellen je erover én geven drie redenen waarom consumenten best bereid zijn om verzendkosten te betalen.

1: Jouw klant wil het product heel graag hebben

Ongeveer een derde van de consumenten vindt het geen probleem om verzendkosten te betalen wanneer ze het product heel graag willen hebben. Kijk daarom kritisch naar jouw assortiment: zijn jouw producten de moeite waard om verzendkosten voor te vragen? Om dit duidelijk te krijgen, kun je jezelf deze twee vragen stellen: Zijn mijn producten bij een fysieke winkel in de buurt te verkrijgen? Zijn er concurrerende webshops die hetzelfde artikel verkopen en geen verzendkosten rekenen? Kun je beide vragen met ‘nee’ beantwoorden, dan is de kans groot dat het aantal conversies niet omlaag gaat wanneer je verzendkosten rekent. Maak gebruik van online marketing om deze producten te promoten aan een specifieke doelgroep en reken verzendkosten. Let er wel op dat de verzendkosten acceptabel zijn.

2: Het aankoopbedrag is lager dan 25 euro

Consumenten begrijpen dat het verzenden van een bestelling geld kost. Ook begrijpen ze dat er een winstmarge zit op de producten die ze bestellen. Wanneer het orderbedrag lager is dan € 25,- is de marge op jouw producten lager. Reken je geen verzendkosten, dan blijft er onderaan de streep weinig winst over. Consumenten begrijpen dit en zijn bereid om verzendkosten te betalen.

Tip: geef in je webshop aan dat verzending gratis is vanaf een bedrag van bijvoorbeeld € 25. Ook kun je in je winkelmandje laten zien welk resterend bedrag er nog nodig is om de bestelling gratis te verzenden. Wellicht met een suggestie, op basis van artikelen die reeds in het winkelmandje zitten.

3: De verzendkosten zijn lager dan € 5,-

Wanneer de verzendkosten redelijk zijn, is men vaak bereid de verzendkosten te betalen. In het algemeen zijn verzendkosten lager dan vijf euro acceptabel. Hou hier rekening mee bij het bepalen van je verzendkosten. Verkoop je producten die groter van omvang zijn en niet via een standaard pakketdienst te vervoeren zijn, dan is het natuurlijk logisch om meer verzendkosten te rekenen.

Conclusie

Gratis verzending is vaak een marketingtruc om meer conversies te krijgen in een webshop. Maar er komt een steeds groter besef van de impact van het versturen en retourneren van pakketten. Dat consumenten bereid zijn om verzendkosten te betalen is hier een gevolg van. Door de drie genoemde redenen die consumenten hebben om verzendkosten te betalen, kun je als webshopeigenaar een goede afweging maken met betrekking tot jouw verzendkosten.

Bonustip: geef duidelijkheid

Veel consumenten willen vooraf duidelijkheid hebben over de hoogte van de verzendkosten én de mogelijkheden om een bestelling te retourneren. Geef daarin duidelijkheid. Laat niemand zoeken, maar toon de verzendkosten in het winkelmandje. Want je wilt natuurlijk geen klanten verliezen die een product willen bestellen, maar niet weten hoeveel ze aan verzendkosten kwijt zijn en daarom afhaken. Toon daarnaast ook de mogelijkheden voor het retourneren van een bestelling en de kosten hiervan.

Meer conversies uit jouw webshop halen?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?
28 juni 20223 minuten leestijd

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wil jij zoveel mogelijk relevante informatie tonen in de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van het juiste type rich snippets. Rich snippets? We vertellen je er alles over!

Lees meer
Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery
21 juni 20222 minuten leestijd

Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery

Maak jij al gebruik van Google Discovery? Dit kanaal kan ideaal zijn om jou te ondersteunen bij het behalen van jouw marketingdoelstellingen. In dit artikel vertellen we je graag meer over dit kanaal.

Lees meer
6 tips om de snelheid van je website te verbeteren
14 juni 20224 minuten leestijd

6 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Is jouw website langzaam, maar weet je niet waar het aan ligt? We vertellen je graag waarom de laadtijd van je website of webapplicatie belangrijk is én hoe je deze kunt verbeteren.

Lees meer