Adverteren in zoekmachines, hoe werkt het?
3 november 20203 minuten leestijd
Iedere ondernemer wil zoveel mogelijk verkeer naar zijn of haar website. Een snelle manier om dit te realiseren is SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. Bij deze manier van adverteren betaal je voor het plaatsen van een of meerdere advertenties in zoekmachines zoals Google en Bing.
Meer verkeer
Het grote doel van betaald adverteren is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te krijgen, tegen een zo laag mogelijk bedrag. Bij SEA adverteer je op zoekwoorden waarvoor je budget beschikbaar stelt. Hierdoor verschijnt jouw advertentie bovenaan de pagina bij een gerelateerde zoekopdracht. Je doel is natuurlijk om de advertentie zo vaak mogelijk te laten zien, waardoor er zo veel mogelijk mensen op de advertentie klikken. Want: hoe meer klikken, hoe meer mensen je website bezoeken en hoe groter de kans op een aankoop of contactmoment!
SEA, hoe begin je?
De populairste manier om betaald te adverteren is via Google Ads. Via Google Ads kun je advertenties aanmaken in de vorm van tekst of een banner. Deze advertenties worden boven en onder de organische zoekresultaten vertoond als jouw potentiële bezoeker in Google een zoekterm invoert. Wanneer er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt betaal je hier een bedrag voor. Dit is de Cost Per Click, afgekort CPC. Hoe populairder de zoekterm, hoe duurder de kosten per klik zijn.
Tip: stel een dagbudget in
Advertenties kunnen in een korte tijd veel verkeer genereren naar je website, maar daardoor kan het je ook veel geld kosten. Daarom is het goed om een dagbudget in te stellen. Met dit dagbudget geef je aan hoeveel geld je maximaal per dag wil uitgeven aan je campagne. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.
Aan de slag!
Wil jij voor jouw bedrijf ook aan de slag met SEA, maar weet je niet hoe je hieraan begint? Neem dan eens contact met ons op. De internet profs van Nederdesign helpen je graag verder!
Ook interessant:

8 maart 20213 minuten leestijd
Reken je wel of geen verzendkosten in jouw webshop? En wanneer je verzendkosten in rekening brengt, hoeveel moet dat dan zijn? Tijd voor meer duidelijkheid over verzendkosten!
Lees meer
4 maart 20214 minuten leestijd
Schrijf jij regelmatig een blog? Dan kan dit artikel jou helpen bij het schrijven van een blog dat naast interessant is, óók goed gevonden wordt in de zoekresultaten! We geven je 5 praktische tips!
Lees meer
23 februari 20213 minuten leestijd
Maak de communicatie met je (potentiële) klanten nog makkelijker: voeg veelgestelde vragen toe op Instagram! Sinds februari 2021 biedt Instagram deze mogelijkheid. In dit artikel leggen we je uit waarom dit handig is.
Lees meer