Adverteren in zoekmachines, hoe werkt het?

3 november 20203 minuten leestijd

Iedere ondernemer wil zoveel mogelijk verkeer naar zijn of haar website. Een snelle manier om dit te realiseren is SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. Bij deze manier van adverteren betaal je voor het plaatsen van een of meerdere advertenties in zoekmachines zoals Google en Bing.

Meer verkeer

Het grote doel van betaald adverteren is om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te krijgen, tegen een zo laag mogelijk bedrag. Bij SEA adverteer je op zoekwoorden waarvoor je budget beschikbaar stelt. Hierdoor verschijnt jouw advertentie bovenaan de pagina bij een gerelateerde zoekopdracht. Je doel is natuurlijk om de advertentie zo vaak mogelijk te laten zien, waardoor er zo veel mogelijk mensen op de advertentie klikken. Want: hoe meer klikken, hoe meer mensen je website bezoeken en hoe groter de kans op een aankoop of contactmoment!

SEA, hoe begin je?

De populairste manier om betaald te adverteren is via Google Ads. Via Google Ads kun je advertenties aanmaken in de vorm van tekst of een banner. Deze advertenties worden boven en onder de organische zoekresultaten vertoond als jouw potentiële bezoeker in Google een zoekterm invoert. Wanneer er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt betaal je hier een bedrag voor. Dit is de Cost Per Click, afgekort CPC. Hoe populairder de zoekterm, hoe duurder de kosten per klik zijn.

Tip: stel een dagbudget in

Advertenties kunnen in een korte tijd veel verkeer genereren naar je website, maar daardoor kan het je ook veel geld kosten. Daarom is het goed om een dagbudget in te stellen. Met dit dagbudget geef je aan hoeveel geld je maximaal per dag wil uitgeven aan je campagne. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Aan de slag!

Wil jij voor jouw bedrijf ook aan de slag met SEA, maar weet je niet hoe je hieraan begint? Neem dan eens contact met ons op. De internet profs van Nederdesign helpen je graag verder!

Ook online adverteren?

Sander Bruggeman

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant:

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?
28 juni 20223 minuten leestijd

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wil jij zoveel mogelijk relevante informatie tonen in de Google zoekresultaten? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van het juiste type rich snippets. Rich snippets? We vertellen je er alles over!

Lees meer
Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery
21 juni 20222 minuten leestijd

Discovery Ads: ontdek de mogelijkheden van Google Discovery

Maak jij al gebruik van Google Discovery? Dit kanaal kan ideaal zijn om jou te ondersteunen bij het behalen van jouw marketingdoelstellingen. In dit artikel vertellen we je graag meer over dit kanaal.

Lees meer
6 tips om de snelheid van je website te verbeteren
14 juni 20224 minuten leestijd

6 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Is jouw website langzaam, maar weet je niet waar het aan ligt? We vertellen je graag waarom de laadtijd van je website of webapplicatie belangrijk is én hoe je deze kunt verbeteren.

Lees meer