Website

Wat is phishing en hoe kan ik het voorkomen?

4 min leestijd

Je online veiligheid is belangrijk. Elke dag worden er e-mails en andere berichtjes verstuurd met als doel het buitmaken van jouw zuurverdiende centen. Een manier om dit te doen is door middel van phishing (fishing). Wat dit is en hoe je misbruik hiervan kan voorkomen leggen we uit.

Wat is phishing en hoe kan ik het voorkomen?

Wat betekent Phishing

Phishing is eigenlijk een verbastering van het Engelse woord ‘fishing’ wat in het Nederlands vissen of hengelen betekent. En dit is ook eigenlijk wel de juiste omschrijving van wat er gebeurd; er wordt een hengeltje uitgegooid door bijvoorbeeld een e-mail te versturen waarin gevraagd wordt in te loggen en vervolgens iets te doen. Niet alleen e-mails maar ook Whatsapp berichtjes of sms’jes kunnen worden gebruikt voor phishing, let hier dus op.

Soms wordt er alleen een link gestuurd naar een website die (ogenschijnlijk) de originele website is. Deze is echter nagemaakt zodat hier je inloggegevens worden opgeslagen wanneer je probeert in te loggen. De website is dan ook niet van je bank of verzekering, maar deze lijkt daar wel heel erg op.

Wat gebeurd er?

Deze e-mails kunnen er zeer echt uitzien en worden vaak verstuurd in naam van bekende bedrijven en instanties zoals banken en verzekeringen. In deze mail zal gevraagd worden om in te loggen en vaak is er ook een link in de e-mail waar je vervolgens op zou moeten klikken. 

Waar moet je op letten?

  • Erkende instanties hebben altijd een https, let hier dus goed op in de link van het bericht.
  • Let op het domein (naam) van de link, deze zijn altijd net wat anders dan het origineel.
  • E-mails van erkende instanties zijn altijd aan een persoon gericht en beginnen nooit met algemene openingen zoals ‘geachte klant’.
  • Erkende instanties gebruiken teksten met correcte zinnen en zonder spellingsfouten.
  • De opmaak van het bericht moet kloppen, gekke afbeeldingen of rare plaatsingen van teksten kunnen tekenen zijn van een onbetrouwbare afzender.
  • De afzender van het bericht moet kloppen met de naam van de instantie in het bericht.
  • De link klopt niet helemaal met de originele website, zo kan bijvoorbeeld https://google.com worden vervangen met https://googIe.com (met een hoofdletter L)
  • Vaak wordt er gedreigd dat er gevolgen zullen zijn wanneer er niet meteen actie wordt ondernomen op het bericht.
  • Let op de bijlagen van het bericht, klik hier nooit op want deze kunnen bijvoorbeeld een virus of code bevatten waarmee gegevens kunnen worden buitgemaakt waar iemand normaal nooit bij zou kunnen.

Hoe kun je phishing voorkomen?

Geef nooit persoonlijk informatie op wanneer je via een e-mail, Whatsapp of wat dan ook een link ontvangt die je vraagt dit wel te doen. Let ook op de afzender van het bericht en of deze gevoelsmatig klopt. Staan er veel spellingsfouten in of wordt er gevraagd iets te doen wat normaal gesproken nooit zou gebeuren, dan is de kans groot dat dit geen betrouwbaar bericht is. Ben je er niet zeker van of het een betrouwbaar bericht is of je te maken hebt met phishing, neem dan contact op met het bedrijf. Zij kunnen aangeven of ze het bericht naar je verstuurd hebben of niet. Wij raden aan om bij het inloggen op je mail of account gebruik te maken van 2-staps verificatie zodat anderen niet kunnen inloggen met alleen een naam en wachtwoord.

Wat als je wel slachtoffer word van phishing

  • Breng de bank op de hoogte
  • Verander de gebruikte wachtwoorden en inloggegevens
  • Wanneer het echt nodig is, blokkeer dan de betreffende rekening
  • Probeer zoveel mogelijk gegevens als bewijs te verzamelen
  • Ga aangifte doen van de digitale aanval zowel bij de politie als op https://fraudehelpdek.nl

Conclusie

Wil je geen slachtoffer worden van phishing, neem dan de tijd om je e-mail en berichten even goed door te nemen en maak altijd gebruik van 2-staps verificatie.

Er zijn rode vlaggen die je kunnen helpen deze berichten te herkennen. Geef nooit persoonlijke- of inloggegevens op een onbetrouwbare website. Vertrouw je het niet, neem dan contact op met het betreffende bedrijf, zij kunnen je helpen uitzoeken of het bericht betrouwbaar is. Wanneer er toch iets is gebeurd neem dan ook contact op met het bedrijf, zij kunnen je verder helpen met de vervolgstappen zodat de schade beperkt blijft. Wil je meer weten over je online veiligheid neem dan gerust contact met ons op.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten