Website

Zet je beste footer voor

5 min leestijd

Maar wat voor informatie moet er dan in de footer ? Hoe kun je een footer georganiseerd houden en binnen het ontwerp en de algemene uitstraling van je website houden? Hieronder staan voorbeelden hoe je ervoor kunt zorgen dat de footer een goed geïntegreerd onderdeel van je website word.

Zet je beste footer voor

Hou het ontwerp simpel

Dit is een van de belangrijkste regels die je in gedachte moet houden. Een simpel ontwerp is belangrijk als je werkt met een grote hoeveelheid informatie die je over moet brengen aan de gebruiker. Gebruik eenvoudige elementen en genoeg ruimte om je informatie te organiseren. Probeer een opeenhoping van elementen te vermijden en maak je footer net zo langs als nodig is gebaseerd op de hoeveelheid informatie die beschikbaar moet zijn voor de gebruiker.

Creëer links naar de informatie

Twee van de meest belangrijke links in een footer zijn de over ons pagina en de contactpagina. Gebruikers van je website willen weten wat voor bedrijf je hebt en hoe ze contact kunnen opnemen. Maak het makkelijk om deze info te vinden, bijvoorbeeld door deze klikbaar te maken. Zo kunnen je bezoekers snel bekijken wie je bent en indien gewenst contact opnemen.

Voorzie basis contactgegevens

Naast een volledige pagina voor het contacteren op je website is het gebruikelijk om de relevante basis gegevens weer te geven in je footer. Zoals bedrijfsnaam, adres, e-mail en telefoonnummers. En als je deze links gelijk zo configureert dat je automatisch een email opstelt, het telefoonnummer belt of het adres word weergegeven in bijvoorbeeld Google Maps is dat nog beter.

Organiseer je footer links

Groepeer links in je footer op een logische wijze. Contactgegevens, een menu, call to actions of sociale links zijn veel voorkomende groeperingen. En voorzie elk van deze groepen van een header of titel zodat de gebruiker in één oogopslag kan zien waar hij of zij moet zoeken.

Voeg een copyright vermelding toe

Deze zin met een copyright vermelding kan soms veel uitmaken, vergeet het dus niet te vermelden op je website. De meeste sites zetten het als een zin onderaan in de footer. Een andere manier om copyright te vermelden is door het hele ontwerp van je website een copyright symbool op te nemen. In teksten vermeld je copyright door aan te geven in welk jaar de tekst geschreven is en door wie. Een zin die laag in contrast is zodat het niet in de weg staat van je ontwerp van je website is voldoende.

Voeg een call to action toe

Nadat gebruikers je footer hebben bekeken, geef je ze iets om te doen nu ze er toch zijn. Je kan gebruik maken van een invoerveld om zich in te schrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of nodig ze uit om je te volgen op social media kanalen.

Gebruik grafische elementen

Vaak zijn footers een muur aan tekst, met het gebruik van logos en grafische elementen kun je het voor de gebruiker aantrekkelijker maken. Pas wel op dat je niet teveel grafische elementen gebruikt, want dan oogt het al snel rommelig. Je kan ook gebruik maken van iconen voor bijvoorbeeld de linkjes naar de social media kanalen. En als je met je muis over deze elementen gaat dat ze bijvoorbeeld van kleur veranderen.

Houdt contrast en leesbaarheid in gedachten

Footer informatie is vergeleken met de rest van je website redelijk klein, heel klein soms. Daarom is het belangrijk dat je het gebruik van kleur, het gewicht van je lettertype en contrast tussen de verschillende elementen in gedachten houdt. Het gebruik van een Sans-Serif lettertype met bijvoorbeeld een medium gewicht is een mooie keuze. Kies voor kleuren met een hoog contrast, zoals een lichte achtergrond met zwarte tekst en vice versa. Probeer teveel wisselende kleuren te vermijden.

Wees consistent in het gebruik van ontwerp en thema

Je footer moet er niet uitzien of dit element achteraf nog is toegevoegd of oogt dat het “vergeten” is in het ontwerpen van je website. Een veelgemaakte fout is het toevoegen van een vierkante footer die niet matcht. Hou de footer tijdens het ontwerpen van je site van het begin in gedachte zodat je hier later niet tegenaan loopt.

Houdt het klein en compact maar niet te klein

In de footer gebruik je kleine elementen, maar let erop dat ze niet te klein worden. Een klein verschil in lettergrootte ten opzichte van de rest van je website is ideaal. En zorg ervoor dat je afbeeldingen en grafische elementen leesbaar blijven. Zodat ze makkelijk aanklikbaar zijn. Want als ze niet aangeklikt kunnen worden dan werkt je link niet naar behoren en verlies je verkeer op je website.

Gebruik voldoende ruimte

In de footer gebruik je kleine elementen, maar let erop dat ze niet te klein worden. Een klein verschil in lettergrootte ten opzichte van de rest van je website is ideaal. En zorg ervoor dat je afbeeldingen en grafische elementen leesbaar blijven. Zodat ze makkelijk aanklikbaar zijn. Want als ze niet aangeklikt kunnen worden dan werkt je link niet naar behoren en verlies je verkeer op je website.

Wees op je hoede voor het gebruik van te veel objecten

Als je grafische elementen gebruikt moet je waakzaam zijn dat je er niet te veel gebruikt. Gebruik deze elementen verstandig en altijd met een functie in gedachte. Vraag jezelf af als je een foto of grafisch element wilt gebruiken: waarom wil ik dit gebruiken? Als je antwoord is, omdat het er mooi uitziet dan kun je het beter weglaten. Want elk element moet een functie hebben in je footer. Dit zorgt ervoor dat je een gebruiksvriendelijke footer maakt met de ruimte die beschikbaar is.

Creëer een gevoel van hiërarchie

Net als de rest van je website is je footer van hiërarchisch van nature. De footer staat idealiter op het einde van je hiërarchie. Hij staat namelijk ook onderaan je website. Binnen je footer is er ook een hiërarchie aanwezig van je elementen binnen de container. De belangrijkste info moet het meest prominent worden weergegeven in de footer. En de standaard informatie zoals de copyright vermelding is vaak het kleinst in schaal.

Neem een sub-footer in overweging

Heeft je footer een eigen footer nodig? Neem dan een sub-footer in overweging zodat je de informatie in lagen kunt weergen. En het voegt wat extra dimensie toe aan je footer, ruimte en maakt het navigeren van je footer gebruiksvriendelijker.

Onderstreep niet al je links

En als laatste een van de meest voorkomende fouten, is het standaard onderstrepen van je hyperlinks in de footer. Deze techniek is vaak gedateerd en oogt niet met de meeste ontwerpen van moderne websites.

Conclusie

Een footer kan veel zeggen over je website. Het vertelt de gebruikers wie je bent en wat ze kunnen doen op je website en hoe ze op je website kunnen navigeren. En het laat subtiel zien wat je met je ontwerp van je website wilt laten zien met oog voor kleine details en het in staat zijn om te werken met een gelimiteerde hoeveelheid ruimte.

De footer is belangrijk in zowel het ontwerp als de uiteindelijke website. Dus besteed er voldoende aandacht aan. Zorg ervoor dat je de juiste mix van informatie, elementen en gebruiksvriendelijkheid gebruikt om het meeste uit je laatste onderdeel van je website te halen.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten