Website

Welke betalingsmethoden kies je voor je website?

4 min leestijd

Een van de belangrijkste keuzes bij het starten van een webshop is de keuze voor de betalingsprovider. Spelen deze vragen ook door jouw hoofd: Welke betaalmethodes moet ik naast iDeal toevoegen aan mijn webshop? Welke online betaalmogelijkheden zijn er voor het buitenland? Moet ik betalingen via mijn bank regelen? Heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je graag! In dit artikel zetten we de mogelijkheden en slimme keuzes op een rijtje.  

Welke betalingsmethoden kies je voor je website?

Waar moet je op letten bij het kiezen van betalingsmethoden?

Natuurlijk kies je voor iDeal, het is de meest bekende, meest vertrouwde en meest gebruikte betalingsmethode voor online betalingen. De keuze voor aanvullende betalingsmethoden is iets waar je goed over na moet denken. We zetten een aantal aandachtspunten op een rijtje:

  • Voor internationale transacties of bestellingen waar men graag extra zekerheid wil (kopersbescherming) kun je creditcardbetalingen aanbieden. Het nadeel hiervan is dat de koper de betaling kan terugdraaien, hiervoor moet de koper wel een goede reden opgeven.
  • Wanneer je meerdere betalingsmethoden aanbiedt, geeft dat vertrouwen aan de bezoekers. Ook komt dit klantvriendelijk over, er is namelijk nog altijd een klein percentage consumenten dat niet via iDeal betaalt. Aan de andere kant geeft het aanbieden van veel betalingsmethoden ook keuzestress. Beperk je daarom tot de opties die daadwerkelijk van belang zijn voor jouw klanten.
  • Voor sommige betalingsmethodes betaal je naast de transactiekosten ook een provisie. Met grotere orderbedragen kunnen de kosten hierdoor snel hoog oplopen. Bij een creditcardbetaling betaal je tot 2,5% van het orderbedrag aan de betalingsprovider. Met een kleinere marge op producten is het verstandig om duurdere betalingsmethoden niet aan te bieden of hier een vergoeding voor te vragen.
  • De koppeling met de betalingsprovider moet feilloos werken. Wanneer het om geld gaat is de mens van nature erg voorzichtig en alert. De koppeling tussen jouw webwinkel en de betalingsprovider moet altijd correct werken.

Welke betaalmethoden zijn er?

Binnen Nederland is er eigenlijk maar één echte betaalmethode: iDeal. Bijna iedere klant met een Nederlandse bankrekening kan met iDeal betalen. De transactiekosten zijn erg laag (€ 0,29) en iDeal betalingen kunnen niet worden herroepen. Hierdoor ben je 100% zeker van de betaling voordat een bestelling verstuurd wordt. Naast iDeal kan het handig zijn om de volgende drie betalingsmethoden aan te bieden:

Overboeking

Wanneer je producten verkoopt aan zakelijke klanten, kan het zijn dat de koper niet in staat is om een betaling uit te voeren. In zo’n situatie is het verstandig om ook de betalingsmethode Overboeking (overschrijving) aan te bieden. De klant ontvangt een factuur met betaalinstructies, waarna de financiële afdeling de betaling kan uitvoeren. Wanneer je de betaling hebt ontvangen, kun je de bestelling opsturen. Het nadeel is dat het enkele dagen duurt voor de betaling ontvangen en verwerkt is. Ook is er een grote foutgevoeligheid, het bedrag moet immers overgenomen worden.

Creditcard

Betalen via creditcard is voor consumenten niet de meest populaire methode en voor ondernemers niet de meest voordelige methode. We hebben het hierboven al aangestipt: de hoge kosten (vaste kosten + een provisie van 2 tot 3% van het transactiebedrag) en de mogelijkheid voor consumenten om het betaalde bedrag terug te halen. Daar staat tegenover dat consumenten die betalen via de creditcard extra kopersbescherming hebben, denk aan het laten verzekeren van hun aankopen en (daar is hij weer) de mogelijkheid om het betaalde bedrag terug te halen wanneer de aankoop niet voldoet. Het aanbieden van deze betaalmethode is ook interessant voor klanten in het buitenland.

Achteraf betalen

Als consument klinkt het interessant: je ontvangt eerst je bestelling en moet daarna pas betalen. Via bedrijven als Klarna, Billink, Afterpay en In3 kun je Achteraf betalen aanbieden. Veel betalingsproviders bieden deze betaalmethoden aan. Het voordeel is dat wanneer een betaling wordt goedgekeurd door het bedrijf, jij als ondernemer betaald krijgt. Het bedrijf gaat vervolgens het geld vorderen bij de consument. Het aanbieden van de betaalmethode Achteraf betalen is erg klantvriendelijk en je voldoet direct aan de wettelijke regels voor webshops. Nadeel is dat klanten, soms onterecht, geweigerd worden en er hogere transactiekosten aan verbonden zijn.

Welke betaalmethoden bied ik aan voor internationale transacties?

Bij internationale transacties kan er natuurlijk gebruik worden gemaakt van een creditcard, maar er zijn nog andere betaalmethoden:

Bancontact (België)

Voorheen heette Bancontact Mistercash, het is een veelgebruikte betaalmethode in België en wordt snel vergeleken met iDeal. Betalingen kunnen niet worden herroepen, maar de kosten per transactie zijn wel hoger dan bij iDeal.

Belfius Direct Net (België)

De Belfius bank is een van de grootste banken van België en heeft zijn eigen betalingsmethode ontwikkeld. Ook hier kunnen betalingen niet worden herroepen. Het voordeel is dat de kosten per transactie iets lager zijn. Het nadeel is dat de klant een bankrekening bij de Belfius bank moet hebben.

Giropay (Duitsland)

Giropay is in Duitsland een van de meest populaire betaalmethoden. Ook deze methode wordt vaak vergeleken met het Nederlandse iDeal. De transactiekosten zijn echter een stuk hoger, omdat je naast de vaste kosten ook een percentage van het orderbedrag moet betalen.

Sofort Banking (Europa)

Betalen via Sofort Banking is bedoeld voor heel Europa, maar is eigenlijk alleen onder Duitse consumenten populair. De kosten per transactie zijn lager dan bij Giropay.

Paypal (Wereldwijd)

Een zeer populaire internationale betaalmethode is PayPal. Consumenten en bedrijven hebben een rekening bij PayPal en kunnen vanaf die rekening in jouw webwinkel betalen. Betalingen accepteren via PayPal kan duur zijn, omdat je naast de kosten voor de betalingsprovider ook de kosten voor PayPal dient te betalen.

Welke betalingsprovider kies ik voor mijn webshop?

Welke betalingsprovider jij kiest is gebaseerd op het antwoord van een aantal onderliggende vragen. Als eerste maak je een mix van betaalmethoden. Uit de lijst hierboven kies je de voor jouw doelgroep relevante methoden. Vervolgens zoek je een betalingsprovider die deze methoden aanbiedt en ga je deze met elkaar vergelijken. Er zijn meerdere partijen in de markt, denk aan Mollie, Stripe, Sisow, MultiSafePay, CM en Pay.nl.

De ene betalingsprovider rekent een vast maandbedrag en de ander werkt met transactiekosten, sommigen hebben een combinatie daarvan. De tweede vraag die je jezelf moet stellen is het aantal transacties dat je per maand hebt en wat jouw gemiddelde orderwaarde is.

Nederdesign is partner van Mollie

Als partner van Mollie helpen wij onze klanten met het accepteren van online betalingen. We hebben de keuze uit een groot aanbod aan betalingsmethoden en hebben een zeer stabiele en goed werkende koppeling. Wil jij jouw website ook laten aansluiten op Mollie? Neem dan eens contact met ons op. We vertellen je graag meer!

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten