Wat zijn metatags en waar worden ze voor gebruikt?
Metatags zijn korte stukjes code die op een webpagina staan, maar niet zichtbaar zijn op de pagina zelf. Ze bevatten informatie over de pagina en de inhoud hiervan. Zoekmachines gebruiken deze tags om te bepalen waar ze in de zoekresultaten terecht moeten komen. Sommige tags zeggen wat over de inhoud van de pagina of over de maker hiervan. Andere tags instrueren de zoekmachine over hoe deze de pagina moet gebruiken.
Over metatags
Opbouw van een metatag.
Metatags zijn niet zichtbaar op een webpagina. Om ervoor te zorgen dat deze wel leesbaar zijn voor zoekmachines, worden ze in het ‘
’ gedeelte van de pagina gezet. Zo kunnen zoekmachines deze inlezen en gebruiken zonder heel de pagina te hoeven scannen. Een metatag ziet er als volgt uit: ‘’. Het ‘name’ gedeelte van de tag bevat het onderwerp (zoals bijvoorbeeld keywords, author of application-name) en het ‘content’ gedeelte bevat de inhoud van dit onderwerp.
De belangrijkste tags
Description metatag
Deze tag vertelt waar de pagina over gaat. Officieel gebruikt Google deze tag niet meer om de ranking van je webpagina te bepalen, maar deze wordt wel gebruikt om weer te geven bij de zoekresultaten. Wat je hier plaatst, is dus te lezen wanneer je pagina gevonden wordt. Hou er rekening mee dat deze tekst uitnodigend en duidelijk moet zijn en niet langer is dan 160 tekens.
Author metatag
Deze tag zegt iets over de persoon die de webpagina heeft gemaakt. Het is zelfs mogelijk om hier een Facebook-auteur tag te plaatsen; zo wordt er een link naar diens Facebookprofiel gemaakt.
Robots metatag
De Robots tag geeft aan of een zoekmachine deze pagina wel of niet mag indexeren. Je kan hiervoor meerdere keywords kiezen die gescheiden worden door een ‘,’.
- FOLLOW: alle links op de pagina mogen worden gevolgd
- INDEX: de gehele pagina mag worden geïndexeerd
- NOFOLLOW: de pagina en de links hierop worden niet gevolgd
- NOINDEX: de gehele pagina zal niet worden geïndexeerd
- NOIMAGEINDEX: afbeeldingen op de pagina zullen niet worden geïndexeerd
- NOTRANSLATE: de inhoud van de pagina zal niet automatisch worden vertaald
Social media
Om te kunnen sturen hoe een link naar je webpagina of website eruitziet, kan je gebruik maken van de ‘property’ tag. Dit is een uitbreiding van de metatags en ziet er als volgt uit: ‘’. Waarbij de ‘og’ wordt gebruikt voor Facebook en ‘twitter’ voor Twitter. Deze social media platforms hebben een eigen zoekmachines en kunnen helpen om in de ranking naar voren te komen.
Canonical tag
Wanneer je meerdere webpagina’s hebt met dezelfde informatie, dan wordt met deze tag aangeduid wat de ‘hoofdpagina’ is. Zo worden bijvoorbeeld mobiele pagina’s van desktoppagina’s gescheiden en komen deze niet dubbel in de zoekresultaten terecht.
Viewport metatag
Deze tag bepaalt of je website op meerdere apparaten weergegeven kan worden. Webpagina’s die gemaakt zijn om op meerdere apparaten te worden weergegeven (zogenaamd responsive design), horen in deze tag aan te geven voor welke apparaten dit geldt. Zo kan het belangrijk zijn om hier de maximale of juist minimale breedte of hoogte in te zetten. Of om te laten weten dat de inhoud van de pagina schaalbaar is.
Conclusie
Metatags zijn belangrijk voor je website. Ook wordt je zoekmachine ranking (deels) bepaald door deze informatie. Het juist plaatsen van deze tags kan je dus veel opbrengen. Wil je meer weten over metatags of dieper ingaan op de inhoud van een specifieke tag? Wij helpen je graag. Meer weten over meta-description en meta-title? Lees ook eens ons vorige blog.