Waarom deze overstap?
In oktober 2020 werd Google Analytics 4 (GA4) uitgebracht met de belofte dat het gedrag van bezoekers en hun acties beter in kaart gebracht zouden worden, er een diepere integratie met Google Ads kwam en dat er meer cross-device meetmogelijkheden zouden komen. Nieuwe mogelijkheden die beter aansluiten bij de huidige websitegebruiker.
Russel Ketchum, directeur productmanagement bij Google omschrijft het als volgt: “Universal Analytics is gebouwd voor een generatie van online metingen die verankerd was in het desktop web. Deze meetmethodologie is snel verouderd.”
Simpelweg kunnen we stellen dat door een toename in het gebruik van cross-device platformen en een afname in het gebruik van cookies, het huidige Analytics Universal niet meer voldoet aan de eisen en behoeften. Google stapt daarom over naar het privacy-vriendelijke en flexibele Google Analytics 4.
Google Analytics 4
GA4 is een compleet nieuwe meetmethode van het websiteverkeer. Data is gebaseerd op events en parameters: het ‘event-driven datamodel’ en niet langer op gebeurtenissen die gekoppeld worden aan gebruikersgegevens.
Het event-driven datamodel
Het event-driven datamodel is gericht op gebeurtenissen, oftewel events. Gegevens worden gemeten in een serie van events, waarbij elke gebeurtenis (event) via een parameter extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Zo wordt het gedrag van de bezoekers en hun acties beter in kaart gebracht.
Naast het event-based datamodel is Analytics 4 niet afhankelijk van cookies en verzamelt het geen IP-adressen, wat voordelen oplevert voor de privacyregeling.
Wil je meer weten over Google Analytics 4 en de verschillen met het huidige Universal Analytics? Je leest er alles over in ons eerdere blog.
Overstappen naar GA4
Nu de kogel door de kerk is en Google stopt met het verzamelen van data, moet je wel overstappen naar Google Analytics 4. Nederdesign helpt je graag met deze overstap. Ons advies is om vandaag nog te beginnen met de overstap. De eerste stap hierin is het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Dit kan eenvoudig in de beheerdersomgeving van je Analytics Universal property.
- Ga naar de beheerdersomgeving en kies in de property-kolom voor ‘instelassistent voor GA4’.
- Klik op de blauwe button ‘aan de slag’ en klik op ‘property maken’.
Je nieuwe Google Analytics 4 property is nu aangemaakt. Gefeliciteerd! Nu moet je ervoor zorgen dat je websitegegevens daadwerkelijk gemeten gaan worden. Dit doe je door een nieuwe trackingcode op je website te plaatsen. Dit kan zowel via de Google Tag Manager als via je websitebouwer. Wij lichten hieronder de installatie via de Google Tag Manager toe.
- Open de Installatie-assistent in het linker menu. Ga naar ‘Taginstallatie’.
- Je wordt doorgestuurd naar de gegevensstream van je website. De gegevensstream staat al voor je klaar. Open nu de gegevensstream.
- Kopieer het Metings-ID en open de Google Tag Manager container van je website.
- Maak een nieuwe tag aan met het type Google Analytics 4 configuratie. Plak het Metings-ID en plaats de tag op alle pagina’s. Sla de tag op en vergeet niet op de blauwe button ‘verzenden’ te klikken om de tag actief te maken.
Google Analytics 4 is nu aangemaakt en verzamelt data. Ga nu aan de slag met o.a. het controleren van je property-instellingen, privacy-instellingen en het instellen van conversies. Hulp nodig? Nederdesign helpt je graag. Neem gerust contact op.