Website

Leesbare URL’s, waarom ze belangrijk zijn en 6 tips!

3 min leestijd

Om een pagina te bereiken dient die pagina een naam, oftewel een URL, te hebben. Deze URL’s zijn niet alleen belangrijk voor de overzichtelijkheid van je website, ook je vindbaarheid wordt hierdoor bepaald. Waarop je moet letten bij het bepalen van deze namen leggen we je in dit artikel uit.

Leesbare URL’s, waarom ze belangrijk zijn en 6 tips!

Leesbare URL’s op elke pagina

Om een pagina te bereiken kun je op een link klikken. Maar je kunt ook in de adresbalk van je browser de naam van het domein intypen, met daarachter de naam van de pagina. Meestal wordt er op de link geklikt die naar de website toe leidt, zoals in bijvoorbeeld de resultaten van een zoekmachine. Maar de links die op je eigen website staan, linken natuurlijk ook naar de juiste pagina. Het is je misschien wel eens opgevallen dat deze links altijd een duidelijk omschreven tekst bevatten, maar dat de URL’s dit niet altijd zijn. Zo kan een pagina bereikt worden door naar https://domeinnaam.nl/blogs/heftige-storm-teistert-zwembad.html te gaan, maar er zijn ook pagina’s die je bereikt door naar https://domeinnaam.nl/blogs/2022?id=a12376534543f&date=now te gaan.

In beide gevallen kom je op dezelfde pagina terecht, maar er is toch wel degelijk een voorkeur voor de naam die gebruikt dient te worden.

Waarom leesbare URL’s?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom de eerste manier de voorkeur heeft boven de tweede.

  1. Het is makkelijker te zien waar je bent.
    Waar je ook bent op je website, wanneer je naar de adresbalk kijkt is het altijd duidelijk te zien waar je bent. http://domeinnaam.nl/blogs/artikel-1.html maakt eigenlijk al duidelijk dat er een categorie blogartikelen is en dat er waarschijnlijk nog meer artikelen zijn om te lezen.
  2. Bezoekers onthouden je pagina’s makkelijker.
    Wanneer je regelmatig dezelfde websites of pagina’s bezoekt, dan blijft https://domeinnaam.nl/recepten/brocolli-stamppot-met-spekjes.html beter hangen dan https://domeinnaam.nl/recepten?cat=stamppot&id=12&search=brocolli. Een regelmatige gebruiker zal dus sneller geneigd zijn te kijken wat er nog allemaal te vinden is op je website.
  3. Het verbetert je vindbaarheid.
    Niet alleen personen gebruiken de URL om de juiste pagina te vinden, ook zoekmachines maken hier gretig gebruik van. De juiste benaming van deze URL’s zorgt ervoor dat zoekmachines veel informatie van jouw website ontvangen. Op deze manier kunnen deze machines jouw pagina’s in de juiste resultaten plaatsen.

Tips voor een leesbare URL

Nu je weet waarom het beter is dat je een URL leesbaar maakt, hebben we nog een aantal tips opgesteld om je te helpen beslissen waaraan deze namen dan moeten voldoen.

Gebruik zoekwoorden

Als je de mogelijkheid hebt om in de paginanaam een zoekterm te gebruiken die het makkelijker maakt om deze pagina te vinden, dan is dit zeker een goede optie!

Maak gebruik van subdomeinen

Is een bepaalde categorie belangrijk voor je website? Dan kun je ervoor kiezen om een subdomein te gebruiken voor deze categorie. https://blogs.mijn-domein.nl/schattige-katjes is hier een mooi voorbeeld van.

Probeer je URL’s zo kort mogelijk te houden

Korte zinnen zijn makkelijker te onthouden dan langere. Ook is de kans op fouten kleiner wanneer je URL minder tekens bevat.

Gebruik geen hoofdletters

Hoofdletters kunnen verwarrend werken. Zeker wanneer ze op plaatsen voorkomen waar je ze niet verwacht. Omdat webservers hoofdletter gevoelig zijn, is de kans extra groot dat pagina’s met hoofdletters niet gevonden worden.

Gebruik een – tussen de woorden

Omdat URL’s meestal een opsomming zijn van meerdere woorden, moeten de woorden achter elkaar weergegeven worden. Webservers hebben problemen met de spatie en zetten deze om naar andere tekens. Een beter alternatief is om tussen de woorden een – (minteken) of een _ (underscore) te gebruiken. Zo blijft de URL goed leesbaar en makkelijk in te voeren.

Pas je URL’s later niet aan

Wanneer je pagina’s al een poosje bestaan, dan is er een grote kans dat iemand deze pagina al als bookmark heeft toegevoegd. Als een bewaarde pagina dus. Wanneer je de URL van deze pagina aanpast, dan werken deze bookmarks én alle links die zijn gemaakt naar deze pagina niet meer. Pas je URL’s dus niet later aan.

Hoe pas je de URL van je pagina aan?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Normaal gesproken worden je pagina’s aangemaakt in het CMS waarin je je website beheert. Bij het aanmaken wordt ook weergegeven hoe de URL van deze pagina eruit gaat zien. Pas deze dus aan voordat je de pagina online zet. Wordt de URL gemaakt op basis van de titel van de pagina? Houd hier dan rekening mee wanneer je de pagina een titel geeft. Zo bevat ons eigen Nederdesign CMS een invoerveld dat ingevuld wordt wanneer je pagina een naam geeft, maar het is ook mogelijk om deze URL zelf aan te passen.

Conclusie

De namen die nodig zijn om naar een pagina te gaan, kun je bijna altijd zelf aanpassen. Zorg dat mensen en zoekmachines ze weten te vinden en dat je een duidelijke naam bij elke pagina hebt. Wil je graag weten hoe je in jouw geval de juiste namen moet gebruiken?  We staan altijd voor je klaar om je hierin verder te helpen of te adviseren.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten