De oorzaken
Voordat we onze tips prijsgeven, moeten we eerst weten welke oorzaken er zijn voor verlaten winkelmandjes. De meest voor de hand liggende reden is de groei in online winkelen. Online winkelen is inmiddels stevig ingeburgerd en ook het online rondshoppen wordt steeds gangbaarder. Daarbij komt dat het, dankzij andere conversieverhogende tips, steeds makkelijker wordt om een product in het winkelwagentje te leggen. Gevolg is dat het winkelmand-verlatingspercentage hierdoor stijgt, een winkelmandje is gevuld voor je het weet. Bezoekers gebruiken het winkelmandje steeds vaker als boodschappenlijstje of als prijsvergelijker tussen verschillende webwinkels.
De kansen
Een gevuld winkelmandje wordt gezien als een sterk koopsignaal, maar het is ondertussen ook steeds minder het laatste station voordat de bezoeker de portemonnee trekt. Meer afleidingen en meer vergelijkingen met concurrerende webwinkels zorgen ervoor dat een gevuld winkelmandje een tussenstap is. Met de volgende drie tips trek je de bezoeker alsnog over de streep.
1) Onverwachte kosten
Meer dan 50% van alle winkelmand-verlatingen komt doordat men tijdens het uitchecken wordt geconfronteerd met extra kosten. Voorbeelden zijn verzendkosten of belastingen. Hierbij blijkt uit onderzoeken dat de consument niet per se afhaakt op de extra kosten, maar over het moment van communiceren. De bezoeker verwacht jouw product voor een afgesproken prijs te kopen, maar wordt in het winkelmandje geconfronteerd met extra kosten.
Geef de consument zo vroeg mogelijk in het aankoopproces inzicht in alle bijkomende kosten.
2) Het product is goedkoper bij de concurrent
Bijna 40% van de consumenten haakt af omdat het product ergens anders goedkoper is. Als webwinkelier kun je dit voorkomen door het vertrouwen te geven dat een bezoeker een goede deal krijgt. Hierdoor is men minder snel geneigd het aankoopproces te onderbreken om op het laatste moment ergens anders een betere prijs te vinden.
Geef de consument het gevoel een goede deal te sluiten door duidelijk te zijn over een laagste prijsgarantie, servicevoorwaarden en het retourneren.
3) Gebrekkig ontwerp
We zien als internet profs veel webwinkels die wij gebruiksonvriendelijk vinden. Het gebruik van slechte formulieren is een van de meest voorkomende problemen. Je hebt gegevens nodig van jouw klant om de bestelling en de verzending af te ronden, maar maak het de klant zo eenvoudig mogelijk: don’t let them think!
In een eerder blog gaven we je zeven tips over een goed formulier. We zien echter nog steeds meldingen als “Dit veld is verplicht”. Het is beter om de klant vriendelijk een aanwijzing te geven: “Vergeet je e-mailadres niet” of “Kunt u het telefoonnummer controleren, het lijkt niet te kloppen”. Wees ook coulant in schrijfwijzen. Is de postcode 4551BL nou echt anders dan 4551 BL, of zijn ze allebei goed?
Er is maar één iemand die zijn of haar persoonsgegevens weet en dat is jouw klant. Benader ze ook met die gedachten wanneer ze een formulier niet goed invullen. De klant heeft altijd gelijk.
4) Verplichte registratie
Een verplichte registratie voor het plaatsen van een bestelling zorgt ervoor dat 25% van jouw klanten de bestelling niet plaatst. Is het verplichte account op jouw website een kwart van jouw online omzet waard?
Geef bezoekers altijd de mogelijkheid om te bestellen zonder account. Na het plaatsen van de bestelling kun je op de bedankpagina altijd de mogelijkheid bieden om met één druk op de knop een account aan te maken.
Mogelijke oplossingen
Wanneer je de vier bovenstaande tips hebt toegepast zal het percentage winkelmandverlaters flink dalen in jouw webwinkel. Helemaal tot nul terugbrengen zal niet lukken, maar door de verlaters te targetten kun je ze alsnog verleiden de bestelling af te ronden.
Je kunt de bezoekers bijvoorbeeld targetten door ze zo snel mogelijk het e-mailadres in te laten vullen en deze op te slaan. Dit kan veel opleveren, want de beste manier om de bezoeker alsnog over te halen de aankoop af te ronden is door middel van e-mailretargetting. Stuur (geautomatiseerd) binnen enkele uren na het afhaken een e-mail met daarin een extra motivatie, bijvoorbeeld een speciale aanbieding.