Website

Vier tips om verlaten winkelmandjes te voorkomen

4 min leestijd

Het conversiepercentage van jouw webwinkel kun je flink verhogen door te investeren in het afrekenproces van jouw webwinkel. Van alle gevulde winkelmandjes in een webshop, wordt slechts 40% tot 45% daadwerkelijk afgerekend. Voor veel webwinkeliers loont het dan ook om te investeren in middelen waarmee afhakende kopers alsnog tot een aankoop worden verleid en zo het conversiepercentage laten stijgen. We vertellen je er meer over in dit blogartikel.

Vier tips om verlaten winkelmandjes te voorkomen

De oorzaken

Voordat we onze tips prijsgeven, moeten we eerst weten welke oorzaken er zijn voor verlaten winkelmandjes. De meest voor de hand liggende reden is de groei in online winkelen. Online winkelen is inmiddels stevig ingeburgerd en ook het online rondshoppen wordt steeds gangbaarder. Daarbij komt dat het, dankzij andere conversieverhogende tips, steeds makkelijker wordt om een product in het winkelwagentje te leggen. Gevolg is dat het winkelmand-verlatingspercentage hierdoor stijgt, een winkelmandje is gevuld voor je het weet. Bezoekers gebruiken het winkelmandje steeds vaker als boodschappenlijstje of als prijsvergelijker tussen verschillende webwinkels.

De kansen

Een gevuld winkelmandje wordt gezien als een sterk koopsignaal, maar het is ondertussen ook steeds minder het laatste station voordat de bezoeker de portemonnee trekt. Meer afleidingen en meer vergelijkingen met concurrerende webwinkels zorgen ervoor dat een gevuld winkelmandje een tussenstap is. Met de volgende drie tips trek je de bezoeker alsnog over de streep.

1) Onverwachte kosten

Meer dan 50% van alle winkelmand-verlatingen komt doordat men tijdens het uitchecken wordt geconfronteerd met extra kosten. Voorbeelden zijn verzendkosten of belastingen. Hierbij blijkt uit onderzoeken dat de consument niet per se afhaakt op de extra kosten, maar over het moment van communiceren. De bezoeker verwacht jouw product voor een afgesproken prijs te kopen, maar wordt in het winkelmandje geconfronteerd met extra kosten.

Geef de consument zo vroeg mogelijk in het aankoopproces inzicht in alle bijkomende kosten.

2) Het product is goedkoper bij de concurrent

Bijna 40% van de consumenten haakt af omdat het product ergens anders goedkoper is. Als webwinkelier kun je dit voorkomen door het vertrouwen te geven dat een bezoeker een goede deal krijgt. Hierdoor is men minder snel geneigd het aankoopproces te onderbreken om op het laatste moment ergens anders een betere prijs te vinden.

Geef de consument het gevoel een goede deal te sluiten door duidelijk te zijn over een laagste prijsgarantie, servicevoorwaarden en het retourneren.

3) Gebrekkig ontwerp

We zien als internet profs veel webwinkels die wij gebruiksonvriendelijk vinden. Het gebruik van slechte formulieren is een van de meest voorkomende problemen. Je hebt gegevens nodig van jouw klant om de bestelling en de verzending af te ronden, maar maak het de klant zo eenvoudig mogelijk: don’t let them think!

In een eerder blog gaven we je zeven tips over een goed formulier. We zien echter nog steeds meldingen als “Dit veld is verplicht”. Het is beter om de klant vriendelijk een aanwijzing te geven: “Vergeet je e-mailadres niet” of “Kunt u het telefoonnummer controleren, het lijkt niet te kloppen”. Wees ook coulant in schrijfwijzen. Is de postcode 4551BL nou echt anders dan 4551 BL, of zijn ze allebei goed?

Er is maar één iemand die zijn of haar persoonsgegevens weet en dat is jouw klant. Benader ze ook met die gedachten wanneer ze een formulier niet goed invullen. De klant heeft altijd gelijk.

4) Verplichte registratie

Een verplichte registratie voor het plaatsen van een bestelling zorgt ervoor dat 25% van jouw klanten de bestelling niet plaatst. Is het verplichte account op jouw website een kwart van jouw online omzet waard?

Geef bezoekers altijd de mogelijkheid om te bestellen zonder account. Na het plaatsen van de bestelling kun je op de bedankpagina altijd de mogelijkheid bieden om met één druk op de knop een account aan te maken.

Mogelijke oplossingen

Wanneer je de vier bovenstaande tips hebt toegepast zal het percentage winkelmandverlaters flink dalen in jouw webwinkel. Helemaal tot nul terugbrengen zal niet lukken, maar door de verlaters te targetten kun je ze alsnog verleiden de bestelling af te ronden.

Je kunt de bezoekers bijvoorbeeld targetten door ze zo snel mogelijk het e-mailadres in te laten vullen en deze op te slaan. Dit kan veel opleveren, want de beste manier om de bezoeker alsnog over te halen de aankoop af te ronden is door middel van e-mailretargetting. Stuur (geautomatiseerd) binnen enkele uren na het afhaken een e-mail met daarin een extra motivatie, bijvoorbeeld een speciale aanbieding.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten