Website

Vijf tips om meer conversies uit jouw webshop te halen

5 min leestijd

Conversie-optimalisatie en webshops: vaak worden ze in één adem genoemd en dat is terecht. Conversie-optimalisatie is het belangrijkste online marketingmiddel dat ingezet kan worden voor een webshop en zit standaard in de Nederdesign strategieën voor klanten met een webshop.

We hebben eerder een blog geschreven over conversie-optimalisatie, maar nu gaan we dieper in op conversie-optimalisatie voor webshops. Met de volgende vijf tips zet je een goede basis neer waarop jouw website kan doorgroeien.

Vijf tips om meer conversies uit jouw webshop te halen

Tip 1: Snelheid!

De snelheid van een website is een belangrijke graadmeter voor zoekmachines. Daarnaast hebben bezoekers erg weinig geduld. Een snelle webshop geeft jou dus dubbele punten. De grens ligt bij ongeveer twee seconden. Wanneer jouw webshop niet binnen twee seconden geladen is, zal meer dan de helft van jouw bezoekers direct vertrekken.

Mocht de bezoeker toch op jouw website blijven, dan neemt de kans dat hij of zij jouw website verlaat met 7% toe voor iedere seconde die je website langer nodig heeft om te laden. Daarom een paar concrete tips om aan de slag te gaan met de snelheid van jouw website.

Meten = weten

Controleer met behulp van Google PageSpeed de snelheid van jouw website en krijg direct enkele verbeteringen die volgens Google het grootste effect hebben.

Optimaliseer afbeeldingen

Hierover heeft onze Internet Prof Rob een interessant blog geschreven. Nog niet gelezen? Doe dit dan zeker!

Lazy loading

Via Lazy Loading worden afbeeldingen pas ingeladen wanneer ze in beeld komen. Dit verhoogt direct de snelheid van jouw website, omdat de website alleen de afbeeldingen laadt die daadwerkelijk getoond worden.

Tip 2: Mobile first

Mobile first. Een vaak gehoorde én onderschatte term. Naast de snelheid wordt jouw website ook beoordeeld op de mobiele gebruikerservaring. Dat is logisch, want meer dan de helft van het internetverkeer is afkomstig van mobiele apparaten. Waar vroeger de smartphone gebruikt werd om te oriënteren en pas later de aankoop te doen via een desktop, zien we dat het aankoopgedrag aan het veranderen is. Steeds vaker worden aankopen mobiel gedaan. Met groter wordende schermen en betere resoluties, heb je op een smartphone voldoende ruimte om een goede check-out aan te bieden.

Dus wil je meer conversies? Optimaliseer dan jouw webshop voor smartphones.

Tip 3: Unieke content

Veel webshops verkopen producten die van andere leveranciers afkomstig zijn. Hierbij worden vaak ook de teksten en de productfoto’s van de leverancier gebruikt. Een logische keuze, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Maar dit is een klassieke valkuil. Zoekmachines vinden dubbele content verwarrend. Het is een gemiste kans om het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf aan te tonen.

Schrijf unieke teksten over jouw producten. Geef meer informatie, duidelijkere omschrijvingen en laat zien waarom jij beter bent dan de concurrent, ook al heb je hetzelfde product van dezelfde leverancier. Maak eigen productfoto’s en benoem eerlijk de voor- en nadelen van jouw assortiment.

Tip 4: Verlaten winkelmandjes

Sommige consumenten haken vlak voor de finish af: de grootste frustratie van webshopeigenaren. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de bezoeker net niet converteert. Maar wat de reden ook is, een klein duwtje in de goede richting voor iemand die al zo ver in het aankoopproces zit, kan geen kwaad.

Aan de slag gaan met verlaten winkelmandjes kan een grote boost geven aan jouw conversiepercentage. Probeer jouw klanten over de streep te trekken met een sympathieke herinnering of extra informatie over het product. Overweeg ook om budget te reserveren om klanten over de streep te trekken. Denk aan gratis verzendkosten, een kleine korting of iets extra’s dat je bij de bestelling levert. Je vangt niet alleen een extra aankoop, maar hebt ook een nieuwe klant die je met andere online marketingmiddelen kunt binden.

Tip 5: A/B testen

Het inzetten van A/B testen is méér dan een tip. Het is een strategie. Analyseer de data van jouw website, ga op zoek naar verbeterpunten en ga ermee experimenteren. 

Online tools zoals Google Optimize helpen je om een goede A/B test op te zetten. Je kunt de tool eenvoudig koppelen met Google Analytics en zo alle data rondom jouw test inzichtelijk maken. Zo weet je direct wat het effect is van de A en de B variant van jouw productpagina.

Meer weten? Houd onze blogs in de gaten, we werken aan een artikel over A/B testen en Google Optimize!

Conclusie

Zoals je ziet, zijn er veel mogelijkheden om de conversies van jouw webshop te verbeteren. Welk middel je als eerste inzet, maakt niet uit voor het grote doel: meer bezoekers omzetten in klanten. Door middel van vindbaarheid en adverteren werk je hard om meer bezoekers op jouw website te krijgen. Met conversie-optimalisatie zorg je ervoor dat je ook meer klanten krijgt!

Bonustip

Twijfel niet en ga aan de slag met conversie-optimalisatie. Begin klein en meet het resultaat. Al snel zal je zien dat het actief werken aan een hoger conversiepercentage verslavend werkt!

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten