Website

Waarom klikken bezoekers snel weg?

3 min leestijd

Waarom blijft de ene bezoeker een paar minuten op je website en verlaat een ander je website vrijwel direct? En is dat een probleem of niet? In dit artikel leggen we het je uit en benoemen we 5 mogelijke oorzaken én oplossingen.

Waarom klikken bezoekers snel weg?

Hoe weet je of bezoekers snel wegklikken?

Je hebt er vast wel al eens van gehoord, het bouncepercentage. We spreken van een bounce als een bezoeker op je website komt en geen andere meetbare actie uitvoert. Het bouncepercentage is het aantal van deze bezoeken gedeeld door alle bezoeken op je website. 

Het bouncepercentage wordt weergegeven in Google Analytics bij het rapport doelgroep à overzicht. Staat daar bijvoorbeeld dat het bouncepercentage 40% is? Dan betekent dit dat 40% van je websitebezoekers slechts één pagina van je website bezocht heeft en vervolgens de website heeft verlaten.  

Is een hoog bouncepercentage slecht?

Gemiddeld ligt het bouncepercentage tussen de 40% en 60%. We spreken van een hoog bouncepercentage als het percentage 60% of meer is. Maar, een hoog bouncepercentage is niet per definitie slecht. Neem nu een blogartikel op je website dat gedeeld is op social media. Vanuit je social mediabericht bezoekt een persoon je website om het artikel te lezen en daarna verlaat deze persoon de website. Ook dit is een bounce. Hetzelfde geldt voor een bezoeker die enkel je homepage bezoekt en daar je telefoonnummer vindt. Maar aan de andere kant: Iemand die je homepage bezoekt en daarna klikt op je blogartikel maar het niet leest en binnen 30 seconden weer weg is, wordt niet geteld als een bounce. Het is maar net welke bezoeker je liever hebt…

Oorzaken voor het snel verlaten van je website

Heeft je website of pagina wel ongewenst een hoog bouncepercentage? Er zijn een aantal mogelijke oorzaken.

  1. Langzame website - Ergernis nummer 1 is het langzaam laden van een pagina. Mensen wachten niet tot de pagina geladen is en klikken weg.
  2. Geen responsive website - Een website, webshop of applicatie die zich anno 2021 niet aanpast aan het formaat van het apparaat waarmee het bezocht wordt, is afgeschreven.
  3. Grote lappen tekst - Mensen willen overzicht, beknopte informatie en ze scannen teksten. Zorg daarom voor een duidelijke lay-out en beperk je tot de essentie.
  4. Call to actions ontbreken - Een call to action button nodigt uit tot een vervolgactie. Heb je deze button niet? Voeg ‘m dan toe.
  5. De website voldoet niet aan de verwachtingen - Mensen hebben bepaalde verwachtingen wanneer ze je website bezoeken. Wees consequent in de informatie die je deelt en gebruik teksten en afbeeldingen die passen bij het onderwerp.

Conclusie

Via Google Analytics krijg je inzicht in het bouncepercentage van je website. Bezoekers die je website verlaten zonder een meetbare actie uit te voeren zijn bounces. Een bounce is niet per definitie slecht en afhankelijk van het doel van je website of pagina.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten