Wat is een 404 pagina?
Wanneer je een URL intypt of op een link klikt, kom je op een nieuwe pagina van een website of webshop uit. Tenminste, wanneer de pagina bestaat. Bestaat de pagina niet, dan krijg je een 404 pagina te zien. Dit kan meerdere redenen hebben. Denk aan een pagina die verwijderd is, een URL die een typefout bevat of een gewijzigde linkstructuur van de website. Via een tool als deadlinkchecker.com kun je jouw website controleren op dode links, dat zijn links die leiden naar een pagina die niet meer bestaat en een 404 melding teruggeven.
Waarom is een 404 pagina belangrijk
Klanten houden er niet van om op een pagina te komen die ze niet verwachten. Om de klant niet kwijt te raken, is het verstandig om de 404 pagina goed in te richten. Zo zorg je ervoor dat klanten jouw website niet verlaten en toch doorklikken naar een andere pagina. Tot zover de basis, tijd om aan de slag te gaan met de volgende tips.
1 Verwijs niet naar de homepagina
We adviseren je vooral om op de 404 pagina niet te verwijzen naar de homepagina. De bezoeker snapt niet meteen wat hij of zij fout doet en is verbaasd om op de homepagina uit te komen.
2 Vertel dat er iets misgegaan is
Geef duidelijk aan dat de pagina niet meer bestaat. Een beetje humor kan geen kwaad, zo maak je een vervelend moment wat luchtiger.
3 Bied een alternatief aan
Een van de meest gemaakte fouten bij een 404 pagina is het ontbreken van een aantal alternatieven. Dit leidt ertoe dat bezoekers jouw website snel verlaten. Geef je bezoekers daarom een aantal interessante opties, zoals: een zoekbalk, een weggevertje, populaire blogartikelen etc.
4 Maak het visueel aantrekkelijk
Met een herkenbare afbeelding of animatie maak je de pagina visueel aantrekkelijk en valt het voor de bezoeker minder snel op dat ze op een niet-bestaande pagina terecht komen. De bezoeker zal sneller doorklikken naar de alternatieven die je ze aanbiedt.
Aan de slag met de checklist
Nu kun je zelf aan de slag met jouw 404 pagina(‘s). Voor de volledigheid hebben we alle tips op een rijtje gezet in een handige checklist:
- Heb je aangegeven dat de bezoeker op een 404 pagina terecht gekomen is?
- Heb je aangegeven wat er fout is gegaan?
- Heb je de gebruiker de mogelijkheid gegeven om terug te gaan naar de vorige pagina?
- Heb je een zoekbalk toegevoegd?
- Heb je enkele links geplaatst naar relevante en/of belangrijke pagina’s?
- Heb je eventueel enkele producten toegevoegd?
Bonustip
Het is goed om je 404 pagina niet te laten indexeren door Google. Het is natuurlijk geen relevante pagina voor jouw bedrijf en zeker geen pagina waarop de bezoeker als eerste terecht komt na een zoekopdracht bij Google.