Website

Zeven handige tips voor jouw homepagina!

4 min leestijd

Nadat we eerder de contactpagina en de over-ons pagina hebben aangepakt, gaan we nu aan de slag met de meest bezochte pagina van jouw website: de homepagina! Op deze pagina maakt de bezoeker kennis met jouw bedrijf. We zien veel websites waar meer rendement uit de homepagina gehaald kan worden. De pagina is vaak mooi ontworpen, maar als je meer leads wilt genereren heb je meer nodig dan enkel een mooi ontwerp.

Zeven handige tips voor jouw homepagina!

1: Een duidelijke titel

Ieder bedrijf heeft een onderscheidend vermogen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan je concurrenten? Wat maakt of doet jouw bedrijf anders en beter? Welke problemen neem je weg bij de klanten? De antwoorden op deze drie vragen verwerk je in een korte en vooral duidelijke titel.

Met behulp van een subtitel kun je meer informatie geven over de diensten of producten die je verkoopt. Praat hierbij niet over jezelf, maar over de oplossingen die je biedt aan de klant.

2: Problemen oplossen

Zodra bezoekers weten wat je doet en waar je onderscheidend vermogen zit, kun je ze gaan aanvoelen. Jouw bezoekers hebben een probleem en jij biedt daarvoor de oplossing die ze nodig hebben. Beschrijf in een pakkende alinea de problemen die je wegneemt en sluit af met enkele bulletpoints met de voordelen van jouw product of dienst.

3: Tijd voor actie!

Een deel van je bezoekers is overtuigd geraakt van jouw product of dienst en wil graag meer weten. Bied ze, zonder te scrollen, de mogelijkheid om in actie te schieten. Geef ze twee call-to-action buttons die aansluiten bij jouw product of dienst. Maak hierbij onderscheid tussen bezoekers die overtuigd zijn (‘Bestel direct’) en de bezoekers die nog twijfelen (‘Lees meer over …’).

4: Kenmerken

De bezoekers die nog niet direct overtuigd zijn van jouw product of dienst, klikken niet maar scrollen juist door. Deze groep vertel je meer over jouw product of dienst. De belangrijkste kenmerken van jouw product worden overzichtelijk gepresenteerd. Geef detailfoto’s en benoem de onderscheidende kenmerken zoals bijvoorbeeld de kwaliteit en de garantie. De kenmerken van het product of dienst laten zien waarom ze bij jou moet kopen. Een goede stap om twijfelaars te overtuigen. En als laatste: wat vinden anderen ervan? Hierover meer in de volgende alinea.

5: Referenties en successen

De meeste bezoekers hechten veel waarde aan reviews. In een eerder blog hebben we je verteld over reviews. Het geeft bezoekers vertrouwen in jouw bedrijf, zeker wanneer je op een goede manier omgaat met negatieve reviews. Een goede mix van veel positieve reviews en een enkele negatieve review met een goede opvolging, laat zien dat jouw product echt de moeite waard is en geeft een bevestiging van de eerdere content op de homepagina.

Heb je enkele successen behaald waar je trots op bent? Aarzel dan niet om ze op je homepagina te laten zien. Heeft je product een goede beoordeling van de Consumentenbond? Is het als beste getest door een prijsvergelijker? Laat het zien!

6: Tijd voor actie, deel 2…

De bezoekers die eerder niet overtuigd waren om te klikken, hebben meer informatie gezien. De kenmerken van het product, reviews en successen zijn tijdens het scrollen gepasseerd. De bezoeker is nu overtuigd en wil naar de volgende stap, dus: geef ze een button om te klikken en contact met je op te nemen.

7: Afbeeldingen

Veel tekst tot nu toe op de homepagina? Zorg voor een goede afwisseling met duidelijke foto’s. Zowel van jouw product of dienst als van tevreden gebruikers. Kleed de reviews aan met foto’s van de personen die een review hebben geplaatst. Toon goede detailfoto’s van het product. Heb je de mogelijkheid om een video te laten maken van jouw bedrijf, product of dienst? Aarzel niet om hem te publiceren op de homepagina. Het geeft de bezoekers een goed beeld. 

Conclusie

De structuur en de navigatie van je homepagina is erg belangrijk. De homepagina is de meest bezochte pagina van een website en wordt gezien als de digitale voordeur van jouw bedrijf. Zorg voor een goede structuur met een logische opbouw. Denk in problemen van jouw klanten waarvoor jouw product de oplossing is en je zult zien dat je meer conversies pakt vanaf de homepagina.

Bonustip: geef een cadeautje!

Naast het plaatsen van call-to-action buttons, is het ook goed om een cadeautje weg te geven. Denk aan een e-book, whitepaper of gratis proefverpakking. Je verzamelt er niet alleen e-mailadressen mee, maar er gebeurt ook iets in het brein van jouw bezoeker. Want wanneer je iemand iets geeft, is die persoon sneller geneigd iets terug te geven in de vorm van een bestelling of offerte-aanvraag.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiƫrarchie
2 min leestijd

Visuele hiƫrarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten