Website3 redenen waarom consumenten wél verzendkosten willen betalen

3 min leestijd
Sander Bruggeman

Reken je wel of geen verzendkosten in jouw webshop? En wanneer je verzendkosten in rekening brengt, hoeveel moet dat dan zijn? Want de hoogte van de verzendkosten heeft invloed op het aantal conversies in jouw webshop. Maar hoe zit dat precies? Tijd voor meer duidelijkheid over verzendkosten!

3 redenen waarom consumenten wél verzendkosten willen betalen

Wanneer willen consumenten verzendkosten betalen?

Gratis verzending wordt tegenwoordig als de standaard gezien. Zo hoef je bij bekende webshops zoals Coolblue en Wehkamp geen verzendkosten te betalen. Aan de andere kant hebben bepaalde grote webshops, zoals Zalando en H&M, recent aangegeven weer verzendkosten in rekening te brengen vanwege duurzaamheidsaspecten.

Voor het aantal conversies lijkt online shoppen met gratis verzending beter. Immers, bijna iedereen heeft wel eens een bestelling gestaakt omdat de verzendkosten te hoog waren. Maar is kosteloos verzenden daadwerkelijk nodig voor een hogere conversie? En welke verzendkosten zijn acceptabel? We vertellen je erover én geven drie redenen waarom consumenten best bereid zijn om verzendkosten te betalen.

1: Jouw klant wil het product heel graag hebben

Ongeveer een derde van de consumenten vindt het geen probleem om verzendkosten te betalen wanneer ze het product heel graag willen hebben. Kijk daarom kritisch naar jouw assortiment: zijn jouw producten de moeite waard om verzendkosten voor te vragen? Om dit duidelijk te krijgen, kun je jezelf deze twee vragen stellen: Zijn mijn producten bij een fysieke winkel in de buurt te verkrijgen? Zijn er concurrerende webshops die hetzelfde artikel verkopen en geen verzendkosten rekenen? Kun je beide vragen met ‘nee’ beantwoorden, dan is de kans groot dat het aantal conversies niet omlaag gaat wanneer je verzendkosten rekent. Maak gebruik van online marketing om deze producten te promoten aan een specifieke doelgroep en reken verzendkosten. Let er wel op dat de verzendkosten acceptabel zijn.

2: Het aankoopbedrag is lager dan 25 euro

Consumenten begrijpen dat het verzenden van een bestelling geld kost. Ook begrijpen ze dat er een winstmarge zit op de producten die ze bestellen. Wanneer het orderbedrag lager is dan € 25,- is de marge op jouw producten lager. Reken je geen verzendkosten, dan blijft er onderaan de streep weinig winst over. Consumenten begrijpen dit en zijn bereid om verzendkosten te betalen.

Tip: geef in je webshop aan dat verzending gratis is vanaf een bedrag van bijvoorbeeld € 25. Ook kun je in je winkelmandje laten zien welk resterend bedrag er nog nodig is om de bestelling gratis te verzenden. Wellicht met een suggestie, op basis van artikelen die reeds in het winkelmandje zitten.

3: De verzendkosten zijn lager dan € 5,-

Wanneer de verzendkosten redelijk zijn, is men vaak bereid de verzendkosten te betalen. In het algemeen zijn verzendkosten lager dan vijf euro acceptabel. Hou hier rekening mee bij het bepalen van je verzendkosten. Verkoop je producten die groter van omvang zijn en niet via een standaard pakketdienst te vervoeren zijn, dan is het natuurlijk logisch om meer verzendkosten te rekenen.

Conclusie

Gratis verzending is vaak een marketingtruc om meer conversies te krijgen in een webshop. Maar er komt een steeds groter besef van de impact van het versturen en retourneren van pakketten. Dat consumenten bereid zijn om verzendkosten te betalen is hier een gevolg van. Door de drie genoemde redenen die consumenten hebben om verzendkosten te betalen, kun je als webshopeigenaar een goede afweging maken met betrekking tot jouw verzendkosten.

Bonustip: geef duidelijkheid

Veel consumenten willen vooraf duidelijkheid hebben over de hoogte van de verzendkosten én de mogelijkheden om een bestelling te retourneren. Geef daarin duidelijkheid. Laat niemand zoeken, maar toon de verzendkosten in het winkelmandje. Want je wilt natuurlijk geen klanten verliezen die een product willen bestellen, maar niet weten hoeveel ze aan verzendkosten kwijt zijn en daarom afhaken. Toon daarnaast ook de mogelijkheden voor het retourneren van een bestelling en de kosten hiervan.

Sander Bruggeman
Sander BruggemanEigenaar

Met websites en online marketing ondersteun ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid.

Meer conversies uit jouw webshop halen?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

13 onmisbare websiteonderdelen
4 min leestijd

13 onmisbare websiteonderdelen

Website:Is jouw website klaar voor het nieuwe jaar? Voldoe je aan alle richtlijnen en is je website wel zo gebruiksvriendelijk als je denkt? Lees hier onze basis tips voor een gebruiksvriendelijke website anno 2023.

Lees meer
Zet je beste footer voor
5 min leestijd

Zet je beste footer voor

Website:De footer is een van de belangrijkste locaties op je website. Ja, we zijn serieus. Qua design is het vaak niet het spannendste onderdeel van je website maar het is wel hét element waar bezoekers op belanden als ze op zoek zijn naar informatie.

Lees meer
9 tips bij het maken van een wachtwoord
4 min leestijd

9 tips bij het maken van een wachtwoord

Website:Online veiligheid is een belangrijk item. Maar hoe verzin je nu een veilig wachtwoord? We geven je 9 tips om makkelijk een veilig wachtwoord te verzinnen.

Lees meer
Bekijk alle berichten