WebsiteHaal het maximale uit je contactpagina!

4 min leestijd
Sander Bruggeman

De contactpagina is, naast de Over ons pagina, een van de meest bezochte pagina’s van je website. Hier zoeken (potentiële) klanten naar contactgegevens. Maar welke gegevens moet een contactpagina bevatten? En waar voldoet een goede contactpagina aan? In dit artikel vertellen we er alles over.

Haal het maximale uit je contactpagina!

Het hebben van een contactpagina

Een website kan niet zonder contactpagina. Wat voor bedrijf, organisatie, stichting of vereniging je ook hebt, elke website dient een contactpagina te hebben. Bezoekers weten dat ze op de contactpagina moeten zijn voor contactgegevens zoals je e-mailadres en telefoonnummer. Jouw contactpagina optimaliseren? Dat lukt met onderstaande stappen!

1. Niet te ontbreken op je contactpagina

Een goede contactpagina bevat op zijn minst:

  • Contactgegevens
  • Adresgegevens
  • Contactformulier

Vermeld altijd je contactgegevens zoals telefoonnummer en e-mailadres op de contactpagina. Zo bied je mensen de mogelijkheid om direct contact op te nemen. Ook adresgegevens mogen niet ontbreken op je contactpagina, want wellicht komt je nieuwe klant liever langs dan dat hij belt of een e-mail stuurt. Daarnaast bevat een goede contactpagina een contactformulier. Een contactformulier is een laagdrempelige manier om contact op te nemen.

Extra tip: Zorg ervoor dat je contactgegevens, adres en het contactformulier direct zichtbaar zijn, zonder dat bezoekers moeten scrollen.

2. Maak je contactpagina zichtbaar

Een contactpagina laat zien dat mensen makkelijk contact kunnen opnemen en dat schept vertrouwen. Deze pagina moet daarom goed zichtbaar zijn op je website. Neem de contactpagina altijd op in het menu van de website en in de footer.

3. Mobiel geoptimaliseerd

We zien nog te vaak dat een contactformulier niet werkt of niet goed zichtbaar is op de mobiele website. Velden zijn te lang, dropdownmenu’s klappen niet uit, de verzendbutton is niet zichtbaar en ga zo maar door. Controleer dus of je contactpagina en -formulier ook op mobiel en tablet werken!

4. Vraag enkel het minimale

Welke informatie is essentieel om iemand verder te helpen? Naam, telefoonnummer, e-mailadres, foto, adres, nationaliteit, gezinssamenstelling? Het is heel eenvoudig: houd je contactformulier zo kort mogelijk. Heb je enkel een naam en telefoonnummer nodig om een klant terug te bellen, laat het hier dan bij. Kun je je klant beter helpen als er een foto wordt meegestuurd? Vraag deze foto dan zeker. Kortom beperk je contactformulier tot de essentiële invulvelden.

5. Zorg voor een bevestiging

Zorg altijd voor een bedankpagina of stuur een automatische bevestigingsmail als men het contactformulier heeft ingevuld. Niets is zo vervelend als niet weten of je bericht goed is aangekomen. Geef op de bedankpagina of in de bevestigingsmail aan binnen wat voor termijn je een reactie geeft. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn.

6. Meet de gegevens op je contactpagina

Meten is weten! Maak de gegevens op je contactpagina meetbaar. Zo weet je hoeveel mensen je contactpagina bezoeken, hoeveel mensen op je telefoonnummer klikken en hoeveel bezoekers het contactformulier invullen. Uiteindelijk draagt een goede contactpagina bij aan het succes van je bedrijf.

Conclusie:

Een succesvolle contactpagina bestaat op zijn minst uit contactgegevens, adresgegevens en een contactformulier dat het minimale vraagt. De contactpagina is mobiel en tablet geoptimaliseerd én wordt vermeld in het menu en de footer van je website.

Bonustip:

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt; je klikt op een telefoonnummer en vervolgens gebeurt er niks. Onhandig! Haak jij af of neem je toch de moeite om het telefoonnummer te kopiëren of op te schrijven? Zorg ervoor dat je telefoonnummer en e-mailadres klikbaar zijn. En niet alleen op je contactpagina, maar overal op je website.

Sander Bruggeman
Sander BruggemanEigenaar

Met websites en online marketing ondersteun ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid.

Laat jouw contactpagina optimaliseren door Nederdesign!

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

13 onmisbare websiteonderdelen
4 min leestijd

13 onmisbare websiteonderdelen

Website:Is jouw website klaar voor het nieuwe jaar? Voldoe je aan alle richtlijnen en is je website wel zo gebruiksvriendelijk als je denkt? Lees hier onze basis tips voor een gebruiksvriendelijke website anno 2023.

Lees meer
Zet je beste footer voor
5 min leestijd

Zet je beste footer voor

Website:De footer is een van de belangrijkste locaties op je website. Ja, we zijn serieus. Qua design is het vaak niet het spannendste onderdeel van je website maar het is wel hét element waar bezoekers op belanden als ze op zoek zijn naar informatie.

Lees meer
9 tips bij het maken van een wachtwoord
4 min leestijd

9 tips bij het maken van een wachtwoord

Website:Online veiligheid is een belangrijk item. Maar hoe verzin je nu een veilig wachtwoord? We geven je 9 tips om makkelijk een veilig wachtwoord te verzinnen.

Lees meer
Bekijk alle berichten