Website

Haal het maximale uit je contactpagina!

4 min leestijd

De contactpagina is, naast de Over ons pagina, een van de meest bezochte pagina’s van je website. Hier zoeken (potentiële) klanten naar contactgegevens. Maar welke gegevens moet een contactpagina bevatten? En waar voldoet een goede contactpagina aan? In dit artikel vertellen we er alles over.

Haal het maximale uit je contactpagina!

Het hebben van een contactpagina

Een website kan niet zonder contactpagina. Wat voor bedrijf, organisatie, stichting of vereniging je ook hebt, elke website dient een contactpagina te hebben. Bezoekers weten dat ze op de contactpagina moeten zijn voor contactgegevens zoals je e-mailadres en telefoonnummer. Jouw contactpagina optimaliseren? Dat lukt met onderstaande stappen!

1. Niet te ontbreken op je contactpagina

Een goede contactpagina bevat op zijn minst:

  • Contactgegevens
  • Adresgegevens
  • Contactformulier

Vermeld altijd je contactgegevens zoals telefoonnummer en e-mailadres op de contactpagina. Zo bied je mensen de mogelijkheid om direct contact op te nemen. Ook adresgegevens mogen niet ontbreken op je contactpagina, want wellicht komt je nieuwe klant liever langs dan dat hij belt of een e-mail stuurt. Daarnaast bevat een goede contactpagina een contactformulier. Een contactformulier is een laagdrempelige manier om contact op te nemen.

Extra tip: Zorg ervoor dat je contactgegevens, adres en het contactformulier direct zichtbaar zijn, zonder dat bezoekers moeten scrollen.

2. Maak je contactpagina zichtbaar

Een contactpagina laat zien dat mensen makkelijk contact kunnen opnemen en dat schept vertrouwen. Deze pagina moet daarom goed zichtbaar zijn op je website. Neem de contactpagina altijd op in het menu van de website en in de footer.

3. Mobiel geoptimaliseerd

We zien nog te vaak dat een contactformulier niet werkt of niet goed zichtbaar is op de mobiele website. Velden zijn te lang, dropdownmenu’s klappen niet uit, de verzendbutton is niet zichtbaar en ga zo maar door. Controleer dus of je contactpagina en -formulier ook op mobiel en tablet werken!

4. Vraag enkel het minimale

Welke informatie is essentieel om iemand verder te helpen? Naam, telefoonnummer, e-mailadres, foto, adres, nationaliteit, gezinssamenstelling? Het is heel eenvoudig: houd je contactformulier zo kort mogelijk. Heb je enkel een naam en telefoonnummer nodig om een klant terug te bellen, laat het hier dan bij. Kun je je klant beter helpen als er een foto wordt meegestuurd? Vraag deze foto dan zeker. Kortom beperk je contactformulier tot de essentiële invulvelden.

5. Zorg voor een bevestiging

Zorg altijd voor een bedankpagina of stuur een automatische bevestigingsmail als men het contactformulier heeft ingevuld. Niets is zo vervelend als niet weten of je bericht goed is aangekomen. Geef op de bedankpagina of in de bevestigingsmail aan binnen wat voor termijn je een reactie geeft. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn.

6. Meet de gegevens op je contactpagina

Meten is weten! Maak de gegevens op je contactpagina meetbaar. Zo weet je hoeveel mensen je contactpagina bezoeken, hoeveel mensen op je telefoonnummer klikken en hoeveel bezoekers het contactformulier invullen. Uiteindelijk draagt een goede contactpagina bij aan het succes van je bedrijf.

Conclusie:

Een succesvolle contactpagina bestaat op zijn minst uit contactgegevens, adresgegevens en een contactformulier dat het minimale vraagt. De contactpagina is mobiel en tablet geoptimaliseerd én wordt vermeld in het menu en de footer van je website.

Bonustip:

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt; je klikt op een telefoonnummer en vervolgens gebeurt er niks. Onhandig! Haak jij af of neem je toch de moeite om het telefoonnummer te kopiëren of op te schrijven? Zorg ervoor dat je telefoonnummer en e-mailadres klikbaar zijn. En niet alleen op je contactpagina, maar overal op je website.

Ook interessant

Wireframe, een solide basis voor je website
2 min leestijd

Wireframe, een solide basis voor je website

Website: De website ontwikkeling bij Nederdesign gaat via een structureel traject. Bij de website ontwikkeling starten we met een wireframe. Maar wat is dit precies en hoe ‘lees’ je deze?

Lees meer
Visuele hiërarchie
2 min leestijd

Visuele hiërarchie

Website: Hiërarchie is belangrijk in een website. Binnen één oogopslag moet duidelijk zijn wat het meest belangrijk is op de website. Visueel doe je dit met (tekst)grootte, kleuren en meer.

Lees meer
Iconen, musthaves op je website
5 min leestijd

Iconen, musthaves op je website

Website: Iconen zijn onderdeel van je website. Of het nu gaat over een idee op papier, een digitaal prototype of een website die live staat.

Lees meer
Bekijk alle berichten