1. Gedetailleerde productinformatie ontbreekt
Wanneer je in een fysieke winkel een product bekijkt kun je het aanraken, de verpakking lezen en afmetingen bekijken. Maar hoe vaak heb je zelf een webwinkel verlaten of verder gezocht op Google wanneer het niet duidelijk is wat de specificaties zijn? Je bent niet alleen!
De oplossing
Voeg in de productomschrijving zoveel mogelijk feitelijke informatie toe zoals de grootte, het materiaal en het gewicht. Verkoop je elektronica, dan vermeld je alle specificaties en aansluitmogelijkheden. Verkoop je kleding, geef dan aan hoe het artikel valt, toon de wasinstructies, enzovoort. Ook goede foto’s zijn van toegevoegde waarde. Lees zeker ons blog over productfotografie eens.
2. Verborgen contactinformatie
Een webshop draait om vertrouwen. Een klant moet vaak eerst betalen en krijgt pas enkele dagen later het bestelde product in huis. Bij wie moet je zijn wanneer er een probleem is met het bestelde product? Wie zit er achter de webshop? Hoe lastiger de contactgegevens te vinden zijn, des te lager het conversiepercentage.
De oplossing
Toon je contactgegevens op een goed vindbare plaats. Bovenaan in de header of onderaan in de footer zijn goede plaatsen. Deze zijn vaak op iedere pagina hetzelfde, waardoor de contactgegevens op iedere pagina zichtbaar zijn. Bied verschillende mogelijkheden om contact op te nemen, zodat de consument het kanaal kan kiezen dat het beste bij hem of haar past. Denk aan een chat, contactformulier, bellen, mailen of social media.
3. De verplichting om een account aan te maken
Het laten aanmaken van een account kan handig zijn voor jou als ondernemer. Je ziet de eerder geplaatste bestellingen, kunt een loyaliteitsprogramma starten en gerichte mailings versturen. Maar wanneer je als klant een eerste bestelling plaatst, kan het voor een extra drempel zorgen. Waarom moet de consument een account aanmaken? Levert het jou meer informatie óf juist minder bestellingen op? Het aanmaken van een account zorgt voor onnodige vertraging tijdens het bestelproces en is dan ook een extra uitstapmoment voor de consument.
De oplossing
Wanneer je de klant de mogelijkheid wilt geven om een account aan te maken, kun je deze optie verplaatsen naar het einde van het bestelproces. Nadat een klant een bestelling heeft geplaatst, geef je hem de mogelijkheid om een account aan te maken. Aan de hand van de ingevulde gegevens wordt het account aangemaakt en kan de consument de bestelling volgen en bestellingen eenvoudig inzien. Geef klanten altijd de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen als gast.
4. De zoekfunctie ontbreekt
Sommige klanten weten precies wat ze willen en gebruiken daarvoor de zoekbalk van de webshop. Daarmee hoeven ze niet het volledige assortiment door te zoeken. Bij sommige webshops ontbreekt echter deze zoekfunctie. Onhandig!
De oplossing
Zorg ervoor dat je een zoekfunctie hebt én dat hij optimaal werkt. Breng deze zoekbalk prominent in beeld en zorg ervoor dat hij direct resultaat geeft na het typen van de eerste letters. Hiermee help je de consument. Zorg ook voor duidelijke filters waarmee de consument het assortiment kan filteren op basis van kenmerken zoals prijs, merk en functionaliteiten.
5. Te weinig betalingsmogelijkheden
Het grootste gedeelte van de betalingen zal waarschijnlijk via iDeal plaatsvinden. De meeste webwinkels bieden deze betaalmethode dan ook aan. Maar denk er goed over na welke betaalmethoden je náást iDeal nog aanbiedt. Veel webwinkels hebben een kleine keuze aan betalingsmogelijkheden, dit gaat ten koste van het vertrouwen dat de consument heeft in jouw webwinkel.
De oplossing
Bedenk goed wie jouw doelgroep is en zoek daarbij de beste betaalmethoden. Het hebben van veel betaalmethoden is niet altijd beter, maar het hebben van de juiste betaalmethoden wel. Verkoop je dure producten, bied dan de mogelijkheid voor een creditcardbetaling aan. Heb je een internationale markt, bied dan bijvoorbeeld Belgische en Duitse betaalmethoden aan. De juiste mix aan betaalmethoden en verschillende keuzes geven vertrouwen aan de consument.
Bonustip
Denk aan cross-selling in de webwinkel. Wanneer de klant bepaalde producten in het winkelmandje heeft, bied je bepaalde producten aan die vaak samen gebruikt of gekocht worden. De klant hoeft hiermee niet de hele webwinkel te doorzoeken en je biedt een extra service. Denk aan papier bij een printer, een voordeelpak wasmiddel bij een wasmachine of een brillenkoker bij een bril.
Aan de slag!
Vragen of hulp nodig bij het optimaliseren van jouw webshop? Neem eens contact op met de Internet Profs van Nederdesign. We helpen je graag verder!