Online marketing

Online vindbaarheid

3 min leestijd

Besteed jij veel aandacht aan het schrijven van nieuwe teksten voor op de website, maar zie je ze niet direct terug in de Google zoekresultaten? Lees dan snel verder, want we leggen graag uit wat het indexeren van pagina’s is en hoe je het indexeren versnelt.

Online vindbaarheid

Wat is indexeren?

Indexeren is het registreren van websitepagina’s door zoekmachines zoals Google. Na registratie worden de pagina’s opgeslagen in de database van Google.  Zodra de websitepagina is opgenomen in de database geeft Google of een andere zoekmachine de pagina een plekje in de zoekresultaten. Zonder indexatie wordt je pagina niet gevonden in de zoekresultaten. Het indexeren van een pagina is dus essentieel voor je online vindbaarheid.

Technische toelichting

Voordat een nieuwe pagina geïndexeerd kan worden door Google, moet de pagina gecrawld worden. Hierbij gaat de bot van Google of een andere zoekmachine langs alle gecrawlde URL’s en de sitemap van een website. De crawler volgt alle externe links op je website en gaat op die manier na of er nieuwe pagina’s zijn of bestaande pagina’s zijn aangepast.

De crawler stuurt elke indexeerbare pagina door, waarna de webpagina geïndexeerd wordt. Simpel gezegd wordt bij het crawlen een pagina ontdekt en bij het indexeren wordt de pagina door Google geïnterpreteerd. 

Hoe weet je hoeveel pagina's van je website zijn geïndexeerd?

Er zijn twee manieren om te weten hoeveel van je websitepagina’s geïndexeerd zijn:

  • Via Google Search Console
  • Via de Google zoekresultaten

Google Search Console

De meest snelle en accurate manier om na te gaan hoeveel pagina’s door Google geïndexeerd zijn is via Google Search Console. In je account heb je een categorie “indexeren”. Ga naar de categorie en klik op pagina’s. Hier vindt je een overzicht van alle URL’s en wordt per pagina aangegeven of deze wel of niet is geïndexeerd. Handig aan dit overzicht is dat je bij niet geïndexeerde pagina’s precies kan zien waarom deze pagina niet geïndexeerd is.

Google zoekresultaten

Heb je geen Google Search Console of wil je in enkele seconden weten hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn? Typ dan site:https://(domeinnaam) in en je ziet direct hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn.

Komt het aantal resultaten niet overeen met het aantal pagina’s op je website? Dan worden een deel van je URL’s niet geïndexeerd.

Laat je content indexeren door Google

In basis indexeert Google automatisch al je webpagina’s, maar wanneer blijkt dat dit niet het geval is kun je er wel zelf voor zorgen dat je pagina’s geïndexeerd worden. Ook handig wanneer je je content snel geïndexeerd wil hebben. Er zijn twee manieren om pagina’s te laten indexeren:

  • Via de sitemap
  • Via Google Search Console

Google indexeert websitepagina’s sneller als je gebruikt maakt van een XML sitemap. Zorg er dus voor dat jouw website een XML sitemap heeft.

Een tweede mogelijkheid is het aanbieden van je nieuwe content in Google Search Console. Ga in je account naar URL-inspectie, voer daar in de zoekbalk de URL in en klik op “indexering aanvragen”.

Aan de slag

Controleer nu direct of je pagina’s geïndexeerd worden en verbeter de vindbaarheid van jouw website. Wil je hulp bij het controleren van de indexatie van je webpagina’s of het schrijven van teksten, neem dan contact met internet prof Wendy.

 

 

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten