Online marketing

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

3 min leestijd

Ieder jaar zie je ze weer voorbij komen. De welbekende inhaakkalenders. Dit kan een makkelijk en goed middel zijn om inspiratie te verkrijgen voor je social media strategie. Toch levert het soms content op die niet helemaal lekker valt. Om je contentkalender vol te krijgen maak je gebruik van alle inhakers die je maar kunt bedenken. Zelfs als deze niet bij je bedrijf passen. Dus wanneer gebruik je eigenlijk een inhaker?

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Alles een eigen dag?

Tegenwoordig lijkt het wel of alles een eigen dag krijgt en een hierbij horend plekje op de welbekende inhaakkalender. ‘Dag van de familie’, ‘Drink wijn dag’, ‘Nationale dag van de hond’ en ga zo maar door. Tuurlijk kan dit een grappige post opleveren op social media maar past het bij jouw bedrijf? Laat je niet verleiden door inhakers en blijf bij je eigen merkidentiteit.

Wat is jouw social media strategie?

Bedenk je goed waarom je jouw social media kanaal bent gestart. Wat was de reden hierachter? Als je een duidelijke strategie hebt voor social media wordt het duidelijk of een inhaker wel of niet bij jou past.

Wat is je doelstelling?

Bedenk wat de doelstelling voor social media is. Vaak is het een middel om je merk neer te zetten en volgers te krijgen. Goede doelstellingen voor social media zijn bijvoorbeeld:

  • Naamsbekendheid vergroten.
  • Merk versterken.
  • Employee branding.
  • Volgers genereren.

Afhankelijk van je doelen creëer je content die ondersteunend is aan deze doelen.

Wie is jouw doelgroep?

Wie is jouw ideale klant? Welke doelgroep bedien je op social media? Afhankelijk van jouw doelgroep wordt duidelijk of een inhaker wel of niet past. Vraag je altijd af: speelt deze dag onder mijn doelgroep of zouden zij dit leuk, grappig of interessant vinden.

Afhankelijk van je doelen creëer je content die ondersteunend is aan deze doelen.

Wat is de tone of voice?

Hoe spreek je op social media. Wat is jouw kernboodschap en hoe straal je dit uit? Je tone of voice is bepalend voor je social media kanaal. Is je content bijvoorbeeld grappig of eerder serieus. En past die inhaker bij jouw tone of voice.

Matcht de inhaker aan je product, dienst of bedrijfscultuur?

Zorg ervoor dat de inhaker past bij jouw bedrijf. Anders zal de post eerder raar ogen in jouw content strategie. Bijvoorbeeld als je een drankhandel hebt dan is het leuk om in te haken op ‘Drink wijn dag’, maar als je een accountancykantoor hebt past dit wellicht niet.

Wel of geen inhaakkalender gebruiken?

Er is geen goed of fout bij het gebruiken van een inhaakkalender. Maar vraag je altijd af past het bij mijn bedrijf en heeft het toegevoegde waarde. Tips nodig voor een goede content kalender? Of meer weten over verschillende soorten content.

 

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten