Online marketingHaal meer uit je e-mailmarketing met funnels

3 min leestijd
Davina Schot

E-mailmarketing is bewezen effectief, maar het bezorgt je vaak veel werk: iedere week of maand een nieuwsbrief vullen met content en deze versturen. Het resultaat: een breed opgezette mailing die voor al je inschrijvers hetzelfde is. Door mailingen te personaliseren kun je nóg relevanter zijn.

Haal meer uit je e-mailmarketing met funnels

Wat is een e-mailfunnel?

Een e-mailfunnel is een reeks opeenvolgende mails. Meestal gaat het hier om geautomatiseerde mails die direct verstuurd worden op het moment dat een trigger plaatsvindt. De mails haken in op die trigger met als doel meer conversies te genereren voor jouw bedrijf.

Wat is een trigger?

Een trigger is simpel gezegd een actie die plaatsvindt óf een bepaald moment. Voorbeelden van een trigger kunnen zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief.
  • Productaankoop.
  • Bestelproces dat niet wordt afgerond.
  • Een klant is x jaren klant bij je.

Zo’n trigger die plaatsvindt is voor jou een moment om weer een gesprek met jouw klant aan te gaan. Dit kan natuurlijk handmatig, maar dat is veel werk. Het inzetten van geautomatiseerde mailingen scheelt je een hoop tijd en werk.

Voorbeelden van e-mailfunnels

Er zijn een aantal ‘standaard’ voorbeelden van e-mailfunnels die vaak gebruikt worden. Maar als jouw data toereikend is en je mailprogramma automatisering toelaat, kun je een funnel zo gek en lang maken als je zelf wilt. 

Abandoned cart mail

Een abandoned cart mail is een standaard mail die je wellicht wel kent. Deze mailing stuur je naar een klant die midden in het bestelproces afhaakt. De klant heeft de items wel in het winkelmandje gelegd maar deze niet afgerekend. Zo’n mail stuur je om nogmaals aandacht te vragen voor het product.

Cross-sell

Als je verwante producten verkoopt kun je cross-sell mailingen inzetten om meer te verkopen. Hiermee maak je van een klant een terugkerende klant. Bijvoorbeeld: een bedrijf verkoopt campingspullen en een klant koopt daar een tent. Mogelijk heeft deze klant óók behoefte aan een slaapzak of luchtbed.

Verjaardagsmail

Als je de geboortedatum van je klanten weet, dan kan het leuk zijn om hen jaarlijks een verjaardagsmail te sturen. Geef ze bijvoorbeeld een speciale verjaardagkorting.

Loyalty / Aftercare mailing

Met geautomatiseerde mailingen kun je ook makkelijk een stukje nazorg geven. We gebruiken weer even het voorbeeld van de campingtent… Je zou de aankoop van de tent kunnen opvolgen met een mailing over hoe je de tent schoonmaakt of opbergt als je deze niet gebruikt. Hiermee creëer je een stukje klantenbinding.

Welkomstmail

Stuur jouw nieuwsbriefinschrijvers een geautomatiseerde welkomstmail om hen te laten weten dat je hen dankbaar bent voor de inschrijving.

Tijdsgebonden mailingen

Stuur klanten na een bepaalde periode een reminder. Bijvoorbeeld voor een update, een reparatie of om bij te praten. Zo zorg je ervoor dat klanten je niet vergeten.

Andere gepersonaliseerde mailingen

Als je klanten kunt segmenteren en hierdoor relevantere mailingen kan aanbieden, doe dit dan altijd. Deel klanten bijvoorbeeld in op producten die ze kopen, diensten die ze afnemen of stijlen waar ze van houden. Of misschien hebben jouw klanten op andere manieren overeenkomsten, zoals leeftijd of gezinssituatie. Deel je klanten in relevante groepen in zodat je een (meer) gepersonaliseerde mailing kunt sturen.

We pakken nog een keer het voorbeeld van de kampeerspullen. Stuur een mailing naar kampeerders met een tent en een andere mailing naar kampeerders met een vouwwagen. De producten of informatie die je aanbiedt in de mailing personaliseer je op hun wensen en behoeften.

Wat heb je nodig voor een e-mailfunnel?

Om te starten met (geautomatiseerde) mails heb je vooral klantdata nodig. Denk hier aan de ‘standaard’ data zoals een naam en e-mailadres, maar ook de triggerdata. Als je geen gebeurtenissen verzameld om te segmenteren, dan kun je ook geen mailingen versturen.

Waarom e-mailfunnels waarde toevoegen

E-mail is meestal de goedkoopste vorm van marketing en het biedt een hoge relevantie. Jouw mailing sluit aan bij de wensen van je klant en zo ben je nog relevanter voor hen. Met geautomatiseerde mailingen kost dit jou nagenoeg geen moeite.

Davina Schot
Davina SchotOnline marketeer

Met online marketing ondersteun ik ondernemers bij het bereiken van hun klant, op het juiste moment met de juiste boodschap.

Welke e-mailfunnels pas jij toe?

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Een goede feestdagencampagne? Begin op tijd!
2 min leestijd

Een goede feestdagencampagne? Begin op tijd!

Online marketing:Ieder jaar lijken de pepernoten en de kerstkransjes steeds eerder in de winkel te liggen. Ook als marketeer beginnen de feestdagen steeds eerder. Ben jij al klaar voor de feestdagen? We geven je tips voor een succesvolle campagne.

Lees meer
Vijf tips voor een goede pitch
2 min leestijd

Vijf tips voor een goede pitch

Online marketing:Het hebben van een goede pitch is de basis van ieder succesvol verkoopgesprek. Het maakt duidelijk wat je doet en welke problemen je oplost voor jouw klanten. Met een goede pitch kun je in slechts 30 seconden een blijvende indruk achterlaten.

Lees meer
Hoe FAQ-pagina’s waarde toevoegen aan jouw vindbaarheid
5 min leestijd

Hoe FAQ-pagina’s waarde toevoegen aan jouw vindbaarheid

Online marketing:Jouw FAQ-pagina heeft dubbel waarde. Waarde voor jouw klanten maar ook waarde voor jouw online vindbaarheid. Met een juiste FAQ-pagina verhoog je jouw relevantie. Hoe je dit doet? We delen handige tips hoe je de juiste vragen vindt.

Lees meer
Bekijk alle berichten