Online marketing

Haal meer uit je e-mailmarketing met funnels

3 min leestijd

E-mailmarketing is bewezen effectief, maar het bezorgt je vaak veel werk: iedere week of maand een nieuwsbrief vullen met content en deze versturen. Het resultaat: een breed opgezette mailing die voor al je inschrijvers hetzelfde is. Door mailingen te personaliseren kun je nóg relevanter zijn.

Haal meer uit je e-mailmarketing met funnels

Wat is een e-mailfunnel?

Een e-mailfunnel is een reeks opeenvolgende mails. Meestal gaat het hier om geautomatiseerde mails die direct verstuurd worden op het moment dat een trigger plaatsvindt. De mails haken in op die trigger met als doel meer conversies te genereren voor jouw bedrijf.

Wat is een trigger?

Een trigger is simpel gezegd een actie die plaatsvindt óf een bepaald moment. Voorbeelden van een trigger kunnen zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief.
  • Productaankoop.
  • Bestelproces dat niet wordt afgerond.
  • Een klant is x jaren klant bij je.

Zo’n trigger die plaatsvindt is voor jou een moment om weer een gesprek met jouw klant aan te gaan. Dit kan natuurlijk handmatig, maar dat is veel werk. Het inzetten van geautomatiseerde mailingen scheelt je een hoop tijd en werk.

Voorbeelden van e-mailfunnels

Er zijn een aantal ‘standaard’ voorbeelden van e-mailfunnels die vaak gebruikt worden. Maar als jouw data toereikend is en je mailprogramma automatisering toelaat, kun je een funnel zo gek en lang maken als je zelf wilt. 

Abandoned cart mail

Een abandoned cart mail is een standaard mail die je wellicht wel kent. Deze mailing stuur je naar een klant die midden in het bestelproces afhaakt. De klant heeft de items wel in het winkelmandje gelegd maar deze niet afgerekend. Zo’n mail stuur je om nogmaals aandacht te vragen voor het product.

Cross-sell

Als je verwante producten verkoopt kun je cross-sell mailingen inzetten om meer te verkopen. Hiermee maak je van een klant een terugkerende klant. Bijvoorbeeld: een bedrijf verkoopt campingspullen en een klant koopt daar een tent. Mogelijk heeft deze klant óók behoefte aan een slaapzak of luchtbed.

Verjaardagsmail

Als je de geboortedatum van je klanten weet, dan kan het leuk zijn om hen jaarlijks een verjaardagsmail te sturen. Geef ze bijvoorbeeld een speciale verjaardagkorting.

Loyalty / Aftercare mailing

Met geautomatiseerde mailingen kun je ook makkelijk een stukje nazorg geven. We gebruiken weer even het voorbeeld van de campingtent… Je zou de aankoop van de tent kunnen opvolgen met een mailing over hoe je de tent schoonmaakt of opbergt als je deze niet gebruikt. Hiermee creëer je een stukje klantenbinding.

Welkomstmail

Stuur jouw nieuwsbriefinschrijvers een geautomatiseerde welkomstmail om hen te laten weten dat je hen dankbaar bent voor de inschrijving.

Tijdsgebonden mailingen

Stuur klanten na een bepaalde periode een reminder. Bijvoorbeeld voor een update, een reparatie of om bij te praten. Zo zorg je ervoor dat klanten je niet vergeten.

Andere gepersonaliseerde mailingen

Als je klanten kunt segmenteren en hierdoor relevantere mailingen kan aanbieden, doe dit dan altijd. Deel klanten bijvoorbeeld in op producten die ze kopen, diensten die ze afnemen of stijlen waar ze van houden. Of misschien hebben jouw klanten op andere manieren overeenkomsten, zoals leeftijd of gezinssituatie. Deel je klanten in relevante groepen in zodat je een (meer) gepersonaliseerde mailing kunt sturen.

We pakken nog een keer het voorbeeld van de kampeerspullen. Stuur een mailing naar kampeerders met een tent en een andere mailing naar kampeerders met een vouwwagen. De producten of informatie die je aanbiedt in de mailing personaliseer je op hun wensen en behoeften.

Wat heb je nodig voor een e-mailfunnel?

Om te starten met (geautomatiseerde) mails heb je vooral klantdata nodig. Denk hier aan de ‘standaard’ data zoals een naam en e-mailadres, maar ook de triggerdata. Als je geen gebeurtenissen verzameld om te segmenteren, dan kun je ook geen mailingen versturen.

Waarom e-mailfunnels waarde toevoegen

E-mail is meestal de goedkoopste vorm van marketing en het biedt een hoge relevantie. Jouw mailing sluit aan bij de wensen van je klant en zo ben je nog relevanter voor hen. Met geautomatiseerde mailingen kost dit jou nagenoeg geen moeite.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten