Wat is een e-mailfunnel?
Een e-mailfunnel is een reeks opeenvolgende mails. Meestal gaat het hier om geautomatiseerde mails die direct verstuurd worden op het moment dat een trigger plaatsvindt. De mails haken in op die trigger met als doel meer conversies te genereren voor jouw bedrijf.
Wat is een trigger?
Een trigger is simpel gezegd een actie die plaatsvindt óf een bepaald moment. Voorbeelden van een trigger kunnen zijn:
- Inschrijven voor de nieuwsbrief.
- Productaankoop.
- Bestelproces dat niet wordt afgerond.
- Een klant is x jaren klant bij je.
Zo’n trigger die plaatsvindt is voor jou een moment om weer een gesprek met jouw klant aan te gaan. Dit kan natuurlijk handmatig, maar dat is veel werk. Het inzetten van geautomatiseerde mailingen scheelt je een hoop tijd en werk.
Voorbeelden van e-mailfunnels
Er zijn een aantal ‘standaard’ voorbeelden van e-mailfunnels die vaak gebruikt worden. Maar als jouw data toereikend is en je mailprogramma automatisering toelaat, kun je een funnel zo gek en lang maken als je zelf wilt.
Abandoned cart mail
Een abandoned cart mail is een standaard mail die je wellicht wel kent. Deze mailing stuur je naar een klant die midden in het bestelproces afhaakt. De klant heeft de items wel in het winkelmandje gelegd maar deze niet afgerekend. Zo’n mail stuur je om nogmaals aandacht te vragen voor het product.
Cross-sell
Als je verwante producten verkoopt kun je cross-sell mailingen inzetten om meer te verkopen. Hiermee maak je van een klant een terugkerende klant. Bijvoorbeeld: een bedrijf verkoopt campingspullen en een klant koopt daar een tent. Mogelijk heeft deze klant óók behoefte aan een slaapzak of luchtbed.
Verjaardagsmail
Als je de geboortedatum van je klanten weet, dan kan het leuk zijn om hen jaarlijks een verjaardagsmail te sturen. Geef ze bijvoorbeeld een speciale verjaardagkorting.
Loyalty / Aftercare mailing
Met geautomatiseerde mailingen kun je ook makkelijk een stukje nazorg geven. We gebruiken weer even het voorbeeld van de campingtent… Je zou de aankoop van de tent kunnen opvolgen met een mailing over hoe je de tent schoonmaakt of opbergt als je deze niet gebruikt. Hiermee creëer je een stukje klantenbinding.
Welkomstmail
Stuur jouw nieuwsbriefinschrijvers een geautomatiseerde welkomstmail om hen te laten weten dat je hen dankbaar bent voor de inschrijving.
Tijdsgebonden mailingen
Stuur klanten na een bepaalde periode een reminder. Bijvoorbeeld voor een update, een reparatie of om bij te praten. Zo zorg je ervoor dat klanten je niet vergeten.
Andere gepersonaliseerde mailingen
Als je klanten kunt segmenteren en hierdoor relevantere mailingen kan aanbieden, doe dit dan altijd. Deel klanten bijvoorbeeld in op producten die ze kopen, diensten die ze afnemen of stijlen waar ze van houden. Of misschien hebben jouw klanten op andere manieren overeenkomsten, zoals leeftijd of gezinssituatie. Deel je klanten in relevante groepen in zodat je een (meer) gepersonaliseerde mailing kunt sturen.
We pakken nog een keer het voorbeeld van de kampeerspullen. Stuur een mailing naar kampeerders met een tent en een andere mailing naar kampeerders met een vouwwagen. De producten of informatie die je aanbiedt in de mailing personaliseer je op hun wensen en behoeften.
Wat heb je nodig voor een e-mailfunnel?
Om te starten met (geautomatiseerde) mails heb je vooral klantdata nodig. Denk hier aan de ‘standaard’ data zoals een naam en e-mailadres, maar ook de triggerdata. Als je geen gebeurtenissen verzameld om te segmenteren, dan kun je ook geen mailingen versturen.
Waarom e-mailfunnels waarde toevoegen
E-mail is meestal de goedkoopste vorm van marketing en het biedt een hoge relevantie. Jouw mailing sluit aan bij de wensen van je klant en zo ben je nog relevanter voor hen. Met geautomatiseerde mailingen kost dit jou nagenoeg geen moeite.