Online marketingHoe FAQ-pagina’s waarde toevoegen aan jouw vindbaarheid

5 min leestijd
Davina Schot

Je hebt vast wel eens gehoord van een FAQ-pagina en waarschijnlijk heb je er ook wel eens een bekeken. De eerste functie van zo’n pagina is duidelijk: het beantwoorden van Frequently Asked Questions (FAQ) ofwel veel gestelde vragen. Maar als je slim nadenkt over welke vragen je hier plaatst en hoe je deze gebruikt, kan het nog een andere functie hebben. Namelijk jouw pagina beter laten scoren in Google. Hoe je dit doet vertellen we je in dit blog.

Hoe FAQ-pagina’s waarde toevoegen aan jouw vindbaarheid

Wat is een FAQ-pagina?

Een FAQ-pagina is een pagina waarin je antwoord geeft op alle veelgestelde vragen rondom jouw bedrijf. Deze pagina is bedoeld om het makkelijker te maken voor jouw klanten antwoord te krijgen op bepaalde vragen en voor jou tijd te besparen in telefoongesprekken en e-mails. Je kunt kiezen voor een overzichtspagina met vragen of een specifieke pagina per vraag.

Je kunt hier antwoord geven op praktische vragen zoals de openingstijden van de klantenservice of de retourvoorwaarden. Maar je kunt deze ook gebruiken om veelgestelde vragen rondom jouw corebusiness te beantwoorden. Als je ook kiest voor de tweede optie dan kan dit (mits juist ingezet) jouw bedrijf ook een boost geven in Google posities.

Hoe helpt een FAQ-pagina bij SEO?

SEO, ofwel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van jouw pagina in de zoekmachines, veelal Google, om zo online beter gevonden te worden. Simpel gezegd: jouw teksten matchen met de zoekwoorden van jouw klanten zodat je pagina als relevant wordt gezien door Google. In een eerder blog leggen we je uit hoe je een goede SEO tekst schrijft.

Als mensen een product willen kopen of een dienst willen afnemen, dan gaan zij de verschillende fases van de customer journey door. Tijdens deze verschillende fases is de intentie van de klant anders. Stel je voor: je wilt een nieuwe stofzuiger kopen. Dan wil je wellicht eerst weten welke stofzuiger de beste is. Of nog specifieker: Welke stofzuiger is het beste wanneer je huisdieren hebt?

Dit soort vragen vul je in de zoekmachines in om antwoord te krijgen op deze vraag voordat je een aanschaf doet. Als jij een webwinkel hebt die stofzuigers verkoopt en een pagina aanmaakt die antwoord geeft op deze vraag, dan komt deze klant wellicht in het begin van de journey op jouw website terecht.

FAQ en de customer journey

Vaak zijn klanten die dit soort vragen stellen nog in de oriënterende fase van de journey. Ofwel de ‘Think’ of ‘Acquisition’ fase. Wellicht zie je niet direct waarde van deze klanten. Ze zijn immers nog niet klaar om een aankoop te doen. Toch is het belangrijk om in te spelen op dit soort vragen. Doordat jij je relevantie laat zien in deze fase, help je jouw potentiële klant en maak je jouw merk bekend bij hen. Hierdoor wordt de kans groter dat ze bij jou een aanschaf gaan doen.

De juiste vragen voor jouw FAQ-pagina

Natuurlijk geef je in jouw FAQ antwoord op de praktische vragen, zoals het retourbeleid, voorwaarden en openingstijden van de klantenservice. Dit zijn waardevolle vragen voor jouw klanten waar ze antwoord op willen. Echter, er zit waarschijnlijk zeer weinig zoekvolume op. Voor SEO zijn we op zoek naar vragen die vaak gesteld worden in zoekmachines en relevant zijn voor jouw bedrijf. Hoe je deze kunt vinden? Hieronder vijf veelgebruikte methodes.

Vragen vanuit eigen ervaring

Gebruik vooral je eigen ervaring. Jij kent jouw bedrijf en jouw klanten natuurlijk het beste. Als je een zoekfunctie hebt op jouw website kun je deze gebruiken als een letterlijke vorm van input. Kijk in jouw resultaten welke zoektermen hierin worden gezet. Als jij een klantenservice of een chatfunctie hebt, hou het dan bij als vragen vaker gesteld worden. Door deze in FAQ te zetten bespaar jij tijd.

  • Denk na welke vragen er rondom jouw product of diensten kunnen ontstaan waar je antwoord op wil geven.
  • Hou bij welke vragen er regelmatig aan de klantenservice worden gesteld.
  • Bekijk welke termen worden ingevuld in de zoekbalk op jouw website.

Tip: Vanuit jezelf redeneren is goed. Maar voor SEO is het essentieel dat jouw vraagstelling overeenkomt met de zoektermen in Google. Voer dus altijd jouw vraag in binnen een tool waarmee je zoekwoordvolumes kunt checken. Denk aan google zoekwoordenplanner of semrush.

Zoekwoordenonderzoek

Als je een Google Ads account hebt, kun je makkelijk gebruik maken van de zoekwoordplanner. Heb je dit niet? Je kunt altijd een Google Ads account aanmaken, ook al draai je geen advertenties. Je account is dan volledig gratis en je kunt gebruik maken van de zoekwoordplanner. Gebruik de keywordplanner en zet hierin een aantal vraaggerichte termen. Bijvoorbeeld ‘beste [jouw product]’ of ‘hoe gebruik je [jouw product]’. De keywordplanner geeft je tal voorbeelden van zoektermen, inclusief het maandelijkse zoekvolume. Hieruit kun je de vragen, die passen bij jouw business, selecteren voor jouw FAQ-pagina.

Concurrentie

Als je niet weet waar te beginnen, kun je altijd kijken wat jouw concurrenten doen. Hebben ze al FAQ-pagina’s en welke vragen beantwoorden zij? Let op: Als je gebruik maakt van deze methode, zorg dan altijd dat jouw antwoord beter is. Je kunt jouw antwoord beter maken op 3 manieren:

  • Verdiepen: Meer inhoudelijke informatie geven.
  • Verbreden: Geeft je concurrent 3 producten ter vergelijking? Dan geef jij er 5.
  • Frisse content: Jouw content is meer up-to-date dan die van je concurrent.

Voorgestelde vragen in zoekmachines

Als je zelf gebruik maakt van Google, dan is het je misschien wel eens opgevallen dat op de eerste pagina een onderdeel staat met ‘Mensen vragen ook’. Hier staan gerelateerde vragen aan jouw vraag. Deze kun je ideaal inzetten om vragen te beantwoorden.

Betaalde tools

Er zijn veel verschillende betaalde tools waar je gebruik van kunt maken om achter veelgestelde vragen te komen. Bij Nederdesign maken we gebruik van SEMrush. Hier kun je een zoekwoord invullen, bijvoorbeeld jouw product, en de tool geeft je allerlei vragen die verband houden met dat keyword. Inclusief zoekvolumes! Je kunt de tool altijd 7 dagen uitproberen.

Een SEO-vriendelijke FAQ-pagina

Nu je weet waar je vragen kunt vinden, kun je werken aan jouw FAQ-pagina. Maar enkel antwoord geven op een vraag gaat je niet direct een positie in Google opleveren. Hieronder delen we de basis voor een SEO-vriendelijke FAQ-pagina.

  • Match je zoekterm: Zorg ervoor dat je zoekterm voorkomt in de pagina. Bij de ‘title tag’ én in de koppen, zodat de pagina gevonden kan worden door Google.
  • Groepeer je vragen: Maak niet voor iedere vraag een aparte FAQ aan. Wat betreft eerdergenoemd voorbeeld: ‘Welke stofzuiger is het beste?’ en ‘Welke stofzuiger is het beste wanneer je huisdieren hebt?’. Deze vragen zijn nauw verwant aan elkaar, door deze samen te voegen maak je jouw pagina relevanter en de pagina gebruiksvriendelijker.
  • Duidelijke taal: Maak de tekst leesbaar en match deze aan het zoekwoord. Vervang geen zoektermen door jargon. Dit maakt jouw pagina niet alleen minder begrijpelijk voor jouw klant, maar ook minder goed vindbaar.
  • Geef de klant snel antwoord: Een korte vraag betekent een kort antwoord. Als jouw vraag een langer antwoord nodig heeft, verwerk deze dan op een aparte pagina zoals bijvoorbeeld in een blogartikel. Jouw overzichtspagina hou je overzichtelijk.
  • Update: Houd je pagina relevant door deze up-to-date te houden. Vernieuw teksten regelmatig. Een overzicht van de beste stofzuigers zou je minimaal een keer per jaar moeten aanpassen.
  • Interne links: Link de pagina aan andere relevante pagina’s op je website. Dus als je een overzicht geeft van de beste stofzuigers, zorg dan dat de klant direct door kan klikken naar een product.

Aan de slag met jouw FAQ

Als je tijd steekt in jouw FAQ-pagina bespaart jou dit niet alleen tijd, ook is je website beter zichtbaar in Google én je bent relevanter voor je klant. Dit alles heeft een positief effect op je business. Simpel gezegd: creëer een pagina die vragen beantwoord van jouw klant en die zoekmachines ‘begrijpen’. Zo maak je met één pagina winst op twee manieren.

Wanneer staat jouw nieuwe SEO-vriendelijke FAQ-pagina online? Hulp nodig? Natuurlijk helpen we je graag met jouw website en marketing.

 

Davina Schot
Davina SchotOnline marketeer

Met online marketing ondersteun ik ondernemers bij het bereiken van hun klant, op het juiste moment met de juiste boodschap.

Tips en tricks voor het juist inrichten van jouw FAQ-pagina.

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten