Online marketingBreng je klantreis in kaart met de customer journey!

3 min leestijd
Davina Schot

De klantreis is niet zo simpel als je misschien zou denken. Zeker voor producten met een langere aanlooptijd kan het zijn dat een klant meerdere keren in contact komt met je bedrijf voordat hij of zij overgaat tot aankoop. Ze zien je op Facebook, bezoeken de website, zien een retargeting banner, bezoeken nogmaals je website en bekijken reviews voordat ze overgaan tot aankoop. Enkel begrijpen van de klantreis is niet genoeg. Door deze visueel te maken kun je een structuur creëren voor je bedrijf en inspelen op de wensen van je klanten op dat moment.

Breng je klantreis in kaart met de customer journey!

Wat is een customer journey?

De customer journey is een visuele representatie van de klantervaring of klantreis. Hoe gaan ze met je bedrijf om, wat zien ze en waar zien ze dit? Waar maken ze kennis met je bedrijf en waar gaan ze over tot conversie? Dit en alles daartussenin zie je terug in de customer journey.

Customer journey opstellen

De klantreis bestaat grofweg uit 5 onderdelen die je kunt invullen om deze te visualiseren.  De aankoopfunnel. De actie de een klant uitvoert. De emotie die je een klant heeft tijdens de fase of het probleem welke ze oplossen. Welke oplossing jij biedt en als laatste waar een klant je tegenkomt.

De aankoopfunnel

Om het aankoopproces van de klant te begrijpen, gebruiken we de vier fases uit de funnel:
SEE, THINK, DO en CARE. De ‘See’ fase, waar het draait om zichtbaarheid van je merk en het opbouwen van naamsbekendheid. De ‘Think’ fase waarin je potentiële klanten wil overtuigen van jouw merk of product, zodat zij overgaan naar de ‘Do’ fase. In deze derde fase gaat het om het verkrijgen van een conversie die aansluit bij jouw bedrijf, zoals een aankoop of offerte-aanvraag. En als laatste de ‘Care’ fase waarin jouw bestaande klanten zich bevinden. Hier gaat het om klantenbinding en klantwaarde opbouwen. 

Aankoopfunnel voor je customer journey

Klantactie

Wat voor actie voert de klant uit tijdens die fase in de funnel? Lezen ze een blog, bekijken ze je website, spreken ze met familie?

Emotie

Welk gevoel heeft de klant bij de actie in die fase van de funnel? Met andere woorden: welk probleem proberen ze op te lossen met jouw product of dienst en hoe voelen ze zich daarbij? Zijn ze gefrustreerd, moe of juist blij?

Doelstelling en uitstraling

Welke oplossing bied jij op welk punt in de journey? In dit gedeelte bekijk je het vanuit jouw bedrijf en hoe en waarom de klant verder gaat met de klantreis. Wat wil je bereiken en hoe ga je dit doen?

Touchpoints

Op basis van de uitgewerkte klantreis kun je touchpoints herkennen. Op welk kanaal voert de klant de actie uit en waar komen ze je tegen? YouTube, Google-advertenties, op tv?

Vul je eigen customer journey in

Hoe ziet jouw ideale customer journey eruit? Vul je eigen klantreis in met ons template. 

Breng de klantreis in beeld met de customer journey

 

Marketing vanuit de customer journey

Zet de bevindingen uit je customer journey in als marketingtool. Als een klant een bepaalde emotie heeft hoe neem jij deze weg of versterk je deze juist? Wat straal je uit in welke fase van de journey en wat wil je overbrengen en op welk kanaal? Zo kun je vanuit de customer journey het meeste halen uit je marketing. In ons volgende blog vertellen we je meer over hoe je funnels en de customer journey kunt toepassen op je website. 

Hulp nodig bij het uiteenzetten van je customer journey? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

 

Davina Schot
Davina SchotOnline marketeer

Met online marketing ondersteun ik ondernemers bij het bereiken van hun klant, op het juiste moment met de juiste boodschap.

Leer je klant beter begrijpen en maak de reis visueel.

We helpen je graag met het realiseren van jouw online doelstellingen. Neem vandaag contact met ons op voor een kenningsmakingsgesprek!

Neem contact op

Ook interessant

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?
3 min leestijd

Inhaakkalenders gebruiken voor je social media strategie?

Online marketing:We kennen het allemaal wel. Je probeert regelmatig te posten op social media maar soms mis je inspiratie. Dat is vaak het moment dat mensen grijpen naar de inhaakkalender. Toch levert dit niet altijd de social media content op die je zou willen.

Lees meer
Update: de social media afmetingen van 2023
4 min leestijd

Update: de social media afmetingen van 2023

Online marketing:Het is weer tijd voor een update over de social media afmetingen. Hier vindt je het overzicht met alle afbeeldingsafmetingen van 2023. Bekijk ze nu, zodat ook jouw social media berichten er in het nieuwe jaar tip top uitzien.

Lees meer
Google Analytics 4: de statistieken toegelicht
3 min leestijd

Google Analytics 4: de statistieken toegelicht

Online marketing:Analytics 4 is op veel gebieden anders dan het huidige Analytics Universal. In dit artikel lichten we een aantal belangrijke statistieken toe, zodat jij weet hoe je de data moet interpreteren.

Lees meer
Bekijk alle berichten