Online marketing

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

3 min leestijd

Zoekresultaten bij Google bestaan niet enkel uit relevante links naar pagina’s op een website. We willen steeds meer informatie en het liefst zo snel mogelijk. Rich snippets helpen om jou sneller en meer relevante inhoud te tonen. In dit blog gaan we dieper in op rich snippets. Wat zijn het, welke types zijn er en hoe kun je ze gebruiken voor jouw website?

Rich snippets. Wat zijn het en wat kun je er mee?

Wat zijn rich snippets?

Een rich snippet is een klein stukje content dat op de zoekresultatenpagina getoond wordt bij een zoekresultaat. Een rich snippet wordt toegevoegd om jou sneller te voorzien van nuttige informatie, zoals bijvoorbeeld recensies, contactgegevens, informatie over een recept of een vacature. Via structured data (een stukje code op jouw website) is het voor Google duidelijk waarover de content gaat en kan deze getoond worden bij relevante zoekopdrachten. Maar Google is eigenwijs en het toevoegen van deze stukjes code is geen garantie op succes.

Voorbeelden van rich snippets

Rich snippets zorgen ervoor dat jij je onderscheidt ten opzichte van andere zoekresultaten én dat de CTR wordt verhoogd. CTR staat voor Click Through Rate: het aantal klikken op jouw zoekresultaat in verhouding tot het aantal keer dat deze is weergegeven. Dit doorklikpercentage is een van de factoren voor jouw ranking in de zoekresultaten. Het toevoegen van structured data, het stukje code op jouw website, is dus een belangrijk onderdeel van jouw SEO-strategie!

Welke rich snippets zijn er?

Er zijn verschillende typen structured data die je kunt toevoegen aan jouw website. Sommige zijn niet relevant, andere mogen absoluut niet ontbreken. We zetten een aantal belangrijke rich snippets voor je op een rijtje.

Vacatures

Door structured data toe te voegen aan jouw vacaturepagina’s, zorg je ervoor dat de vacatures getoond worden in relevante zoekresultaten. Dit is een makkelijke manier om jouw vacature onder de aandacht te brengen. Wanneer er gezocht wordt op een vacature gerelateerde zoekterm, bijvoorbeeld ‘Chefkok Zeeuws-Vlaanderen’, krijg je direct een kader met relevante vacatures. Hier wil je tussen staan wanneer je op zoek bent naar een nieuwe collega!

Recepten

Met de rich snippet voor recepten breng je de recepten die op jouw website staan onder de aandacht. Je kunt relevante informatie toevoegen, zodat jouw recept nog meer opvalt in de zoekresultaten. Jouw vermelding wordt verrijkt met onder andere een foto van het gerecht, het aantal porties, de naam, bereidingstijd, ingrediënten, calorieën enzovoort.

Rich Snippets - recepten

Veelgestelde vragen

Veel websites hebben een pagina met daarop de veelgestelde vragen. Het is een handige manier om jouw doelgroep te voorzien van antwoorden en ze verder te helpen in de customer journey. Wanneer je hen een goed en duidelijk antwoord geeft, blijven ze op jouw website en verhoog je het conversiepercentage. Des te interessanter is het om een aantal antwoorden op veelgestelde vragen te tonen in de zoekresultaten van een relevante zoekopdracht. Met de rich snippet voor veelgestelde vragen is dat mogelijk! De vragen en antwoorden worden onder jouw vermelding in Google getoond. Men kan de vraag openklikken, waardoor de concurrent naar beneden schuift en het antwoord in beeld komt. Veelgestelde vragen vergroten jouw zichtbaarheid in de zoekresultaten, je helpt je bezoekers en het vergroot de kans op het behalen van een conversie!

Breadcrumbs

Het kruimelpad op jouw website, ook wel breadcrumbs genoemd, helpt bezoekers om op jouw website te navigeren en niet te verdwalen. Met de rich snippets voor breadcrumbs voeg je het kruimelpad van de landingspagina toe aan de zoekresultaten. De bezoekers zien zo duidelijker waar op jouw website ze terechtkomen.

Evenementen

Organiseer je regelmatig evenementen en toon je deze op jouw website? De rich snippet voor evenementen mag dan zeker niet ontbreken op jouw website! Met deze rich snippet, vergelijkbaar met die van de recepten, toon je relevante informatie over het evenement. Denk aan de naam, datum, prijs en beschikbaarheid.

Rich cards

De rich cards zijn een geweldige manier om jouw nieuwsartikel meer te laten opvallen en klikken naar jouw website te genereren. Door structured data toe te voegen aan het nieuwsbericht, zorg je ervoor dat het nieuwsbericht met titel, afbeelding en link wordt opgenomen in de zoekresultaten.

Rich snippets - Nieuwsbericht

Reviews

Je doet je best om positieve reviews te verzamelen voor jouw bedrijf. Deze wil je natuurlijk ook laten zien aan jouw potentiële klanten. Het is mogelijk om de behaalde sterren te tonen in de zoekresultaten. Deze vergroten jouw zichtbaarheid direct en zorgen voor onderscheid ten opzichte van jouw concurrenten. Daarnaast vergroot het tonen van de reviewscore het doorklikpercentage!

Google Mijn Bedrijf

Een vreemde eend in de bijt, maar wel een hele belangrijke eend! Ieder bedrijf zou een Google Mijn Bedrijf vermelding moeten hebben. Het is geen rich snippet die je toevoegt aan jouw website, maar een profiel binnen Google Mijn Bedrijf. Het toont belangrijke informatie over jouw bedrijf zoals de openingstijden, locatie op een kaart, e-mailadres, telefoonnummer, reviews, logo en enkele foto’s. De content die getoond wordt kun je zelf beheren.

Rich snippets - Google Mijn Bedrijf

Implementeren en testen!

De rich snippets die we hierboven hebben uitgelegd, is slechts een topje van de ijsberg. Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals een zoekbalk, producten en video’s. Verdiep je daarom in rich snippets en kies de juiste voor jouw bedrijf.

Wanneer de rich snippets zijn toegevoegd, is het belangrijk dat je ze ook test. Hiermee weet je zeker dat ze goed geïmplementeerd zijn en opgepakt worden door Google. Uiteraard heeft Google hier een tool voor gemaakt: de testing tool for structured data.

Hulp nodig? Schakel dan de Internet Profs van Nederdesign in. Zo ben je er zeker van dat de juiste rich snippets op de juiste manier geïmplementeerd worden.

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten