Hoeveel nieuwsbrieven ontvang jij dagelijks? Waarschijnlijk is het antwoord niet 1, 2 of 3, maar ontvang je al vlug meer dan 10 nieuwsbrieven per dag. Open je al deze nieuwsbrieven en lees je ze ook allemaal? Ook hier zal het antwoord ‘nee’ zijn. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat jouw nieuwsbrief wel geopend en gelezen wordt? We hebben 6 tips voor je.
Tip 1: Breng je nieuwsbriefabonnees in kaart
Ga terug naar de basis en breng eerst in kaart wie je nieuwsbriefabonnees zijn. Welke mensen openen je nieuwsbrief altijd en welke nooit? Wie lezen je nieuwsbrief effectief en welke abonnees scrollen hem enkel even door? Wie heeft er een offerteaanvraag of aankoop gedaan? Start met het in kaart brengen van de nieuwsbriefabonnees en verdeel ze in groepen. Zo krijg je een duidelijk beeld van wie de nieuwsbrief ontvangen en welk gedrag bij een bepaalde groep abonnees hoort. Vervolgens kun je gericht aan de slag met deze groepen.
Tip 2: Stem de nieuwsbrief af op het type abonnee
Nu je weet welke groep de nieuwsbrief altijd opent en leest, welke groep dit soms doet en welke abonnees je nieuwsbrief al in tijden niet meer geopend en gelezen hebben, kun je gericht aan de slag met de inhoud van je nieuwsbrief. Een inactieve abonnee benader je op een andere manier dan je loyale nieuwsbrieflezers. Maak per abonneegroep een nieuwsbrief die aansluit op hun wensen (zie tip 4) en vergroot zo de kans dat ook inactieve nieuwsbriefabonnees je nieuwsbrief weer gaan lezen.
Tip 3: Benoem je unique selling points
Slapende nieuwsbriefabonnees moeten weer geactiveerd worden. Een eerste stap is het benoemen van de unique selling points van je bedrijf. Ze hebben zich immers ooit aangemeld voor je nieuwsbrief en waren dus geïnteresseerd in bedrijf of product. Probeer die interesse terug te wekken door je unique selling points nog eens te benoemen of tip ze met je nieuwe bestseller of de ontwikkelingen binnen je bedrijf.
Tip 4: Laat abonnees hun voorkeuren doorgeven
De klant is koning en dat geldt ook voor je nieuwsbriefabonnees. Wanneer je fysiek contact met een klant hebt vraag je ‘waar kan ik u mee helpen’ en dat is precies wat je online ook zou moeten doen. Vraag hen waar je ze bij kunt helpen, waar willen ze informatie over, welke aanbiedingen willen ze ontvangen en hoe vaak willen ze de nieuwsbrief ontvangen. Kortom vraag hen hun voorkeuren te delen, zodat jij je nieuwsbrief op hun wensen kunt afstemmen. Ideaal zou zijn dat je dit direct vraagt bij het aanmelden voor je nieuwsbrief, maar het kan zeker ook in een later stadium.
Tip 5: Trek de aandacht met de onderwerpregel van de nieuwsbrief
De onderwerpregel van je nieuwsbrief is en blijft een doorslaggevende factor in het wel of niet openen en lezen van een nieuwsbrief. Met de onderwerpregel moet je de aandacht van de lezer trekken, maar hoe doe je dat ook weer effectief? De beste tip die we kunnen geven is door met de deur in huis te vallen! Gebruik krachtige woorden, feiten en cijfers. Heb je een kortingsactie? Benoem het kortingsbedrag of percentage dan in de onderwerpregel.
Tip 6: Bied je abonnees de kans zich af te melden
Wanneer je bovenstaande tips hebt toegepast en je nog steeds slapende abonnees hebt, is er geen wederzijdse interesse meer en kun je beter afscheid nemen van elkaar. Immers hebben deze abonnees een negatieve invloed op je nieuwsbriefcijfers, zoals op de openingsratio en klikfrequentie. Voeg daarom een duidelijke afmeldknop toe in je nieuwsbrieven. Zorg vervolgens ook voor een afmeldbericht waarin je de nieuwsbrieflezer bedankt, begrip toont voor het feit dat hij zich nu afmeldt en vraag de reden van afmelding.
Hulp nodig met je e-mailmarketing strategie? We helpen je graag!