Wat is een dynamische zoekadvertentie
Een dynamische zoekadvertentie is een zoekadvertentie die op basis van jouw website-inhoud een advertentie maakt. Je voert een URL in waar je op wilt optimaliseren en Google maakt gebruik van de woorden op jouw landingspagina om jou te matchen aan zoektermen. Op basis van de inhoud en de zoektermen die jouw potentiële klant gebruikt, genereert Google een advertentie. Bij deze advertentievorm heb je enkel invloed op de beschrijvingen die je toevoegt. Verder werkt alles automatisch.
Wanneer gebruik je een dynamische zoekadvertentie?
Een automatisch gegenereerde advertentie op basis van jouw website? Ideaal! Nu denk je misschien: ‘Waarom zijn we dan nog steeds bezig met handmatig zoekwoorden invullen?’. Maar helaas is DSA geen oplossing of vervanging voor reguliere zoekadvertenties. Zo is het ook niet voor iedereen geschikt. Dynamische advertenties zijn vooralsnog een aanvulling op je ‘normale’ zoekadvertenties. Een DSA kun je op een aantal manieren ideaal inzetten:
- Een DSA voor landingspagina’s met een lager zoekvolume
Dit werkt ideaal in combinatie met de Hagakure-structuur waarbij je optimaliseert op het halen van minimaal 3000 impressies per week. Voor advertentiegroepen die dit niet kunnen halen, zet je een DSA in om zo toch vindbaar te blijven op deze termen. Lees meer over Hagakure in ons vorige blog.
- Een DSA als opvangbak om relevante zoektermen te achterhalen
Een DSA kan werken als een ideale methode om nieuwe zoekwoorden te generen voor jouw reguliere campagne. Hiervoor moet je wel alle huidige zoekwoorden uitsluiten zodat je niet concurreert met jezelf. Met deze DSA kom je erachter welke zoekwoorden mogelijk interessant zijn om in te sluiten in jouw zoekwoordcampagne.
- Een DSA om een nieuwe markt toe te treden
Je bevindt je op een relatief nieuwe markt of wellicht een ander land. Door DSA in te zetten als een soort test, kun je met de informatie die je achterhaalt een degelijke campagne op te zetten. Als het ware gebruik je de campagne als automatisch zoekwoordenonderzoek.
- Een DSA voor een breed en wisselend aanbod met voorraad
Heb jij een webshop met veel verschillende kleuren, maten en voorraad? Dan past een DSA misschien bij jou. Stel een klant zoekt op een blauw T-shirt in maat M van een bepaald merk, dan wil je dat de klant op die specifieke pagina terecht komt met de juiste kleur, maat en het juiste merk. Echter, het heeft geen zin om voor al deze T-shirts een aparte campagne of aparte advertentiegroep op te zetten. Laat de DSA het werk doen.
Opzetten en optimaliseren DSA
Nu je een beeld hebt van wanneer je een DSA gebruikt kun je er één opzetten. De DSA werkt op basis van één URL of meerdere URL’s, dus gebruik deze ook als uitgangspunt voor jouw campagne. Kies bijvoorbeeld voor een campagne per product en hang hieronder advertentiegroepen met de maten of kleuren. Alle landingspagina’s in één campagne werkt rommelig en zo verlies je controle. Werk vanuit jouw websitestructuur om zo een opzet te bepalen.
- Uitsluiten en insluiten
Een DSA werkt automatisch en hoewel deze snel is opgezet, moet je na het opzetten nog wel wat werk verzetten. Sluit zoektermen uit die niet passen bij jouw bedrijf en sluit goed converterende zoektermen toe aan een reguliere campagne.
- Optimaliseer je omschrijving
Aangezien dit het enige element is waar je invloed op kunt uitoefenen, is het raadzaam om dit te doen. Zorg ervoor dat je omschrijving eventuele gaten opvult die een DSA laat vallen.
De voordelen van DSA
- Tijdbesparend
Een DSA heb je vaak binnen een aantal minuten al opgezet. Zelfs met het in- en uitsluiten van verschillende termen is deze advertentievorm vaak minder tijdrovend.
- Extra verkeer
Met een DSA vang je mogelijk relevant verkeer op zoektermen die aansluiten bij jouw website. Zo bereik je jouw doelgroep nog beter en vaker.
- Jouw volledige website
Met een DSA hoef je je geen zorgen te maken dat je niet op jouw volledige website gevonden wordt, aangezien jouw website de basis is voor deze advertentievorm.
De nadelen van DSA
- Minder controle
De campagne werkt automatisch, dit houdt in dat jij minder invloed kunt uitoefenen op de campagne.
- Mogelijk hoge kosten
Je wordt op allerlei zoekwoorden gematcht, maar mogelijk zijn deze niet relevant, dit kan onnodige kosten met zich meebrengen.
- Geen invloed op kopteksten
De DSA maakt gebruik van zoektermen om koppen te genereren, dit kan nog wel eens resulteren in een advertentiekop die marketingtechnisch niet helemaal lekker in elkaar zit.
Wil jij DSA inzetten in jouw zoekstrategie maar twijfel je nog of dit bij jouw bedrijf past? Neem contact met ons op. Wij staan voor jou klaar!