Online marketing

Social mediakanalen van massamarketing tot niche

4 min leestijd

Sociale media is een ideale manier om jouw doelgroep te bereiken. In Nederland gebruiken 13,7 miljoen Nederlanders minimaal één social mediakanaal. We kennen de ‘traditionele’ kanalen Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Deze zijn bekend onder de meeste adverteerders en gaan al een hele tijd mee. Ondanks dat er veel verschillende kanalen zijn, komen er toch steeds weer nieuwe kanalen bij. Deze worden vaak in eerste instantie populair onder jongeren en door adverteerders niet direct serieus genomen. Maar zo was dat bij Instagram toch eerst ook het geval? Het kan spannend zijn om op een relatief nieuw kanaal te adverteren, maar de vroege vogels pakken vaak voordeel op de lange termijn. Hieronder lichten we de belangrijkste kanalen toe!

Social mediakanalen van massamarketing tot niche

Facebook voor de massa

Facebook blijft, met ruim 10 miljoen Nederlandse gebruikers, het grootste social mediakanaal. Waarvan ruim 6,9 miljoen het platform dagelijks gebruikt. Facebook is een ideaal kanaal voor het bereiken van veel verschillende mensen in verschillende leeftijdsgroepen. Als je jongeren wilt bereiken kun je beter een ander kanaal kiezen, want vooral onder oudere doelgroepen blijft het platform populair. Hoewel Facebook nog steeds effectief is en blijft, zien we al een aantal jaren een daling in het aantal gebruikers. Zo ook dit jaar weer met 1%.

YouTube voor merken die waarde zien in video

YouTube, nu nog het nummer 2 kanaal in Nederland. Gestegen met 2% naar 9,3 miljoen gebruikers, en dit zijn al lang niet meer alleen de jongeren. Ook onder de 80-plussers zien we een gebruik van 30%. Heb je vooral mannelijke klanten? Dan is YouTube zeker interessant want 71% van de gebruikers is man. Op YouTube kun je met video-content jouw bedrijf laten groeien. Omdat YouTube onder het Google-netwerk valt is dit positief voor je totale Google-ranking. Adverteren op YouTube? Door de verschillende targetingopties kun je heel gericht klanten bereiken die op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Instagram voor jouw beeldmerk

Met 6,6 miljoen gebruikers is Instagram de nummer 3, wel is Instagram één van de sterkste groeiers onder de bekende kanalen. Dit zien we vooral terug in oudere doelgroepen van 30 tot 45 jaar. Dit platform blijft voorlopig nog wel even relevant. Bij Instagram is beeld leidend. Stories en reels worden steeds belangrijker. Zet in op interessant beeldmateriaal en let op jouw online uitstraling. Tip: gebruik Instagram en Facebook niet hetzelfde.

LinkedIn voor zakelijke communicatie

Met 5 miljoen gebruikers is LinkedIn onmisbaar. De uitdaging bij LinkedIn is dat je met een ander publiek en een andere strategie te maken hebt. Richt je met LinkedIn op de zakelijke gebruiker. Het platform is bedoeld om jouw bedrijf te laden op professionele manier. Ben je werkzaam in de B2B sector, dan is LinkedIn een must. LinkedIn biedt ook interessante mogelijkheden om te adverteren.

Van massamedia naar niche

Waar bovenstaande platformen inzetbaar zijn voor alle bedrijven en ideaal zijn voor grote bedrijven, zijn er nog veel meer kanalen. Hieronder hebben we de meest interessante voor je op een rij gezet.

Pinterest voor design en inspiratie

Pinterest gaat al een hele tijd mee onder de sociale mediakanalen, inmiddels heeft het platform 4,2 miljoen gebruikers en het blijft groeien. Hoewel het dus al veel gebruikers heeft, blijft het een nichekanaal. Het is namelijk niet voor ieder bedrijf inzetbaar. Maar voor een aantal branches is het bijna een must. Pinterest is een inspiratiekanaal en dus ideaal voor kleding, recepten, bruiloften en nog veel meer. Dit platform is perfect geschikt voor het bereiken van vrouwen tussen de 20 en 40 jaar.

Twitter voor nieuws en actualiteiten

Twitter is groots gestart en daarna jarenlang stabiel gebleven in Nederland, toch zien we met ruim 22% een opvallende stijging op het platform. Momenteel heeft het platform 3,5 miljoen gebruikers. De groei is vooral te linken aan 25-29-jarigen. Op Twitter kunnen klanten ideaal contact zoeken met jou en kun jij hen op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes.

Snapchat voor humor en speelse content

Richt jouw bedrijf zich op doelgroepen onder de 35? Dan is Snapchat met 1,9 miljoen gebruikers zeker een interessant kanaal voor jou. Snapchat is een platform dat zich richt op visuele en snelle content. Ideaal voor het delen van bijvoorbeeld humoristische content voor een bedrijf dat zich als speels wil profileren.

TikTok voor jonge merken

TikTok. Weer een kanaal dat vooral onder jongeren zeer populair is. Het platform heeft nu 1,7 miljoen gebruikers maar is de sterkste stijger geweest met 65%. Op TikTok deel je korte video’s en het is dus ideaal voor visuele merken.

Reddit voor een specifieke community

Reddit is nu nog relatief onbekend maar toch zeker een kanaal om in de gaten te houden. Reddit is een online forum dat zich richt op discussiëren met gelijkgestemden. Reddit profileert zich als ‘de voorpagina van het internet’. Je kunt ideaal adverteren op Reddit als jouw doelstelling is om merkbekendheid te krijgen bij doelgroepen met aansluitende interesses.

Gebruik meer kanalen voor jouw strategie

Vaak werkt een combinatie tussen meerdere kanalen het beste, zo kun je ook meerdere aspecten van je bedrijf laten zien. Wil jij hulp bij het vinden van een passende social mediastrategie? Neem dan contact met ons op!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten