Online marketing

Wie is jouw doelgroep? Maak persona’s!

3 min leestijd

Je kent je klant als geen ander. Maar alleen weten wie je ideale klant is, dat is niet voldoende. Met een persona geef je je doelgroepen een gezicht. Zo wordt het makkelijker om je in te leven in de klant.

 

Wie is jouw doelgroep? Maak persona’s!

Wie is jouw doelgroep?

In een eerder blog hebben we het gehad over jouw doelstellingen.

Als vervolg hierop gaan we aan de slag met jouw doelgroep. Veel klanten waarvoor wij werken, weten wie hun doelgroep is. Bijvoorbeeld door onderzoek en door data uit Google Analytics, maar ook door de jarenlange ervaring die ze hebben binnen hun bedrijf. Maar weten wie je doelgroep is, is niet voldoende. Zeker niet wanneer je zelf geen onderdeel uitmaakt van jouw doelgroep. Je wilt namelijk beslissingen maken vanuit de behoeftes en het gedrag van jouw doelgroep.

Aan de slag met persona’s

Om jezelf te verplaatsen in jouw doelgroep, helpt het om persona’s te creëren. Dit zijn fictieve personen die staan voor (een deel van) jouw doelgroep. Visualiseer jouw doelgroep door ze te tekenen en geef ze een naam, een gezin en hobby’s. Aan de slag met de eerste persona:

  • Hoe heet hij of zij?
  • Wat is de leeftijd?
  • Waar woont jouw persona?
  • Welk beroep heeft hij of zij?
  • Wat is zijn of haar favoriete merk?
  • Welke hobby’s heeft hij of zij?
  • Welke websites bezoekt hij of zij vaak?
  • Kun je deze persoon tekenen of ga je op zoek naar stockfoto’s waarop jouw persona perfect afgebeeld wordt?

De persona koppelen aan jouw website

Nu je de persona hebt gemaakt, kun je hem of haar inzetten om jouw website te verbeteren. Met welk doel bezoekt jouw persona jouw website? Hoe zijn ze bij jou terecht gekomen en welke pijnpunten zijn er? Oftewel: welke problemen kun jij met jouw bedrijf oplossen voor deze persoon?

Door een aantal persona’s te creëren die representatief zijn voor jouw doelgroep, kun je jezelf makkelijker verplaatsen in de potentiële bezoekers van jouw website.

Tot slot: ga in gesprek!

Ken je je doelgroep of maak je aannames? Wanneer je jouw website hebt geoptimaliseerd op basis van jouw persona’s is het tijd om de proef op de som te nemen. Maak een selectie van bestaande klanten, goede bekenden of personen die jou willen helpen én die voldoen aan de persona’s die je hebt gemaakt. Met deze groep ga je gerichte tests uitvoeren op de website. Deze feedback is goud waard en zorgt ervoor dat je jouw doelen nog sneller kunt behalen!

Ook interessant

Volgt jouw website het natuurlijke pad?
3 min leestijd

Volgt jouw website het natuurlijke pad?

Online marketing: Het klinkt misschien raar: een natuurlijk pad voor een website. Maar er zijn echt een aantal ‘regels’ als het gaat om website ontwerp die jouw website kunnen verbeteren. Door bestaande websites zijn een verwachtingspatronen ontstaan.

Lees meer
Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?
4 min leestijd

Hoe voer je een goed zoekwoordenonderzoek uit?

Online marketing: Zoekwoordenonderzoek is de basis voor een goede SEO en SEA strategie. Maar waar begin je? Er zijn verschillende tools en methodes om de juiste zoekwoorden te achterhalen. We helpen je graag op weg.

Lees meer
Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4
5 min leestijd

Hoe je de scrolldiepte meet in Analytics 4

Online marketing: Om je websitepagina volledig te zien moeten bezoekers scrollen. Scrollen jouw bezoekers helemaal tot onderaan je website? Door de scrolldiepte te meten in Google Analytics 4 kom je erachter of bezoekers je website helemaal zien.

Lees meer
Bekijk alle berichten